تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3064931
شناسه : 3064931
تاریخ :
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: خروج از وضع شکنندگی اقتصاد،اولویت دولت جدید باشد اقتصاد ایران: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان یک دهه ناکام اقتصادی، باید خروج از وضع شکنندگی اقتصاد، مهم ترین اولویت دولت سیزدهم باشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سید احسان خاندوزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما درباره اولویت‌های اصلی اقتصادی دولت آینده افزود: دولت ماهانه حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند کمتر از نصف این عدد به عنوان وصولی مالیاتی وارد خزانه می‌شود.
او ادامه داد: در کشور‌های با اقتصاد پایدار، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های دولت، فقط از طریق مالیات تأمین می‌شود.
 خاندوزی با بیان اینکه رشد نقدینگی، کسری تراز تجاری و کاهش درآمد‌های نفتی موجب افزایش تورم می‌شود، اضافه کرد: این وضعیت قابل تداوم نیست و شکننده و آسیب پذیر است.
وی افزود: تجربه ۱۰ سال گذشته و رفت و آمد آدم‌های مختلف و سیاست‌های متفاوت، نشان می‌دهد نیازمند تغییر ریل هستیم و اگر ساختار‌های معیوب اصلاح شود می‌توانیم درباره اهداف بعدی اقتصاد، گفتگو کنیم.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار‌های نظام پولی و بانکی، ساختار‌های بودجه‌ای معیوب، ساختار‌های تجاری و ارزی کاملاً وابسته کننده و غیر مقاومتی ما و ساختار‌های محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی، مهمترین دستور‌های کار دولت سیزدهم می‌تواند باشد.
 خاندوزی افزود: دوراندیشی و نگاه سیستمی به اداره اقتصاد، اقتضاء می‌کند از اکنون که زاویه مجلس و دولت آینده کمتر خواهد بود و امیدواریم وارد فضای همکاری بیشتر و تنش و مخالفت‌های کمتری شویم، شروع کننده این همکاری باشیم.
وی ادامه داد: هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفتیم که خلاصه‌ای از کلیات طرح بانک مرکزی را که جزو اصلاح ساختار است آماده کنیم و از آیت الله رئیسی وقت بخواهیم و وارد تعامل شویم تا از همین ابتدا نظر و پیشنهادات دولت آینده را داشته باشیم.
 خاندوزی افزود: بسیاری از ضربه‌های این چند سال اخیر، به علت این بود که وزراء نمی‌توانستند در اتاق هماهنگی دولت، مسائل خود را حل کنند.

سید رضا فاطمی امین کارشناس مسائل اقتصادی نیز با حضور در این برنامه بر لزوم هماهنگی‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: مسائل جامعه، به هم پیچیده و گره خورده است بنابراین برای هماهنگی باید راه حل همه را یکجا پیدا کنیم و اجرای آن هم زمان بر است.
وی با اشاره به اینکه عوامل اجرایی هم باید هماهنگ باشند، با ذکر مثالی گفت: تقریباً نیمی از ظرفیت کارخانه‌های آرد ایران تعطیل است؛ حدود ۷۰ کارخانه آرد داریم؛ در شمال بیش از ۱۲۰ میلیون تن غله تولید می‌شود و اضافه بر آن هم ۶۰ میلیون تن می‌تواند تولید شود، اما بازار فروش ندارد و این در حالی است که عراق و افغانستان وارد کننده گندم و آرد هستند و خودمان هم تا حدی وارد می‌کنیم و همه این‌ها یعنی هماهنگی وجود ندارد تا از این ظرفیت‌ها  فاطمی امین افزود: اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود اشتغال هم ایجاد می‌شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برخی کالا‌ها مانند نان باید قیمت تثبیتی داشته باشند و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد، اما اگر بخواهیم یارانه‌ای بدهیم باید به حلقه‌های آخر نزدیک باشد.
او افزود: علاوه بر اینکه مصرف کننده باید مورد توجه باشد به سرمایه گذاری‌ها و سودآوری تولید هم باید توجه شود.
 فاطمی امین اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد به ثبات نرسد گاهی اوقات سیاستگذاران ناچار می‌شوند مداخله کنند؛ از این ناچاری باید بیرون بیاییم و ساز و کار‌ها را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات داریم، گفت: در برخی سال‌ها تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، اما چون پایدار نبوده با شوک هایی، متوقف شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ۱۵ کشور همسایه ما حدود هزار میلیارد دلار واردات دارند، گفت: این در حالی است که ما حدود ۲۰ میلیارد دلار صادر می‌کنیم.
 فاطمی امین با اشاره به اینکه روسیه ۴۰ میلیارد دلار فقط مواد غذایی وارد می‌کند، تاکید کرد: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و هماهنگی داشته باشیم.

رشد اقتصادی سال آینده حداقل 5 درصد مثبت خواهد شد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برآوردم این است که رشد اقتصادی سال آینده حداقل 5 درصد مثبت خواهد شد و به تدریج از اواخر امسال, گشایش هایی را شاهد خواهیم بود و سال 1402 می تواند نقطه عطف باشد.
 فاطمی امین با اشاره به اهمیت هماهنگی میان دولت و فعالان اقتصادی افزود: اینکه میان وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و وزارت صمت هماهنگی باشد حداقل است و باید علاوه بر این ها میان دولت و فعالان اقتصادی هم هماهنگی باشد.
وی اضافه کرد: اکنون بیش از 80 درصد مسائل بنگاه های اقتصادی، تامین اجتماعی، مالیات و سرمایه در گردش است که باید حل شود.
 فاطمی امین با بیان اینکه اگر کار ویژه ای در یکپارچه سازی داده ها رخ دهد، بسیار سریع می توانیم نتیجه بگیریم, گفت: مشکل ما حکمرانی داده است یعنی مشخص نکردیم که چه کسی باید داده ها را تولید کند و تحت چه شرایطی باید در اختیار دیگران قرار دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: خوشبختانه زیرساخت ها فراهم شده و فقط اراده و اقتدار لازم است و شاید تا اواخر امسال بتوان این نوید را داد که بسیاری از این سامانه ها، یکپارچه شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 70 تا 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، اضافه کرد: 38 درصد اقتصاد کشورمان غیر رسمی است در حالی که همه این ها قابل پیشگیری است.
فاطمی امین گفت: در 10 پرونده مالیاتی به اندازه همه مالیات کارکنان دولت، فرار مالیاتی وجود دارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: از 12 تا 25 میلیارد دلار برآورد قاچاق کشور است.
وی با اشاره به اینکه باید از روش تامین مالی زنجیره ای استفاده کنیم, گفت: ظرفیت های خوبی داریم اما موانعی هم داریم که در طول دو سال قابل برداشته شدن هستند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای هماهنگی درون قوه مجریه به قواعد هماهنگ کننده و همچنین ساختارهای هماهنگ کننده دولت و مجلس نیاز داریم.
سیداحسان خاندوزی افزود: مطالبه مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در ابتدای آغاز به کار، قواعد اقتصادی و حل نقاط مناقشه برانگیز را دستور کار داشته باشد.
او اضافه کرد: بسیاری از مشکلات فعلی ما معلول شکست هماهنگی است و بسیاری از راه حل های ما هم جبران این شکست است.