تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3047838
شناسه : 3047838
تاریخ :
فرمانده سپاه کربلا اعلام کرد: از تشکیل قرارگاه آبادانی تا اجرای طرح گندم در روستاها اقتصاد ایران: ساری- فرمانده سپاه کربلای مازندران گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی از سال 1396 در سه منطقه محروم مازندران آغاز به‌کار کرد و در یکی از آنها طرح گندم نیز به‌اجرا درآمد که محلی‌ها به آن می‌گویند؛ طرح گندم سپاه.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سردار سیاوش مسلمی در گفتگو با خبرنگار ما درباره مهمترین مفاد تفاهمنامه اخیر سپاه کربلا با اداره‌کل امور روستایی و شوراها استانداری مازندران، اظهار کرد: این قرارداد با هدف ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در روستاها بوده است که تحقق آنها به هدف اصلی یعنی محرومیت‌زدایی می‌انجامد.
فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه توجه به ظرفیت مشارکت جمعی روستا به منظور برطرف کردن مشکلات روستا حائز اهمیت است و از سوی دیگر ظرفیت بسیج سازندگی در خدمت اعضای شورا و دهیاری برای حل مشکلات قرار دارد، از فرمانده پایگاه، دهیار، اعضای هیأت امنای مساجد، افراد متنفذ و شورا به عنوان دیگر ظرفیت‌های روستا برشمرد که باید در کنار هم باشند تا اولاً احصای مشکلات را داشته باشند، و در مرحله بعد نیز از محل خودیاری و همچنین مشارکت سپاه و دهیاری موانع برطرف شود.
سردار مسلمی با اشاره به "شکل‌گیری قرارگاه پیشرفت و آبادانی" در کشور در سال 96 که در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر احیای روستاها و معکوس کردن مهاجرت به اجرا درآمد، یادآور شد که در کشور حدود 1000 روستا شناسایی شد و 300 روستا به عنوان جامعه هدف مد نظر قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در استان مازندران در مرحله نخست یعنی همان سال 1396، سه منطقه شامل یانه‌سر بهشهر، دودانگه ساری و دو هزار تنکابن زیر چتر حمایتی قرارگاه قرار گرفتند، حدود 25 میلیارد و 880 میلیون ریال در آن زمان هزینه شد و همه به نتیجه رسید.
فرمانده سپاه کربلا با اعلام اینکه در مرحله دوم یعنی از 1398 تا 1400 نیز 45 پروژه محرومیت‌زدایی در استان هدفگذاری شد و 92 میلیارد ریال نیز برای آن اعتبار در نظر گرفته شد، از پیشرفت 95 درصدی این پروژه‌ها خبرداد که به برکت وجود گروه‌های جهادی و در میدان بودن مردم روستا صورت می‌گیرد.
سردار مسلمی البته این را هم گفت که اگر پروژه‌های اجرا شده توسط پیمانکاران صورت می‌گرفت؛ تقریباً دو برابر رقمی که گفته شد هزینه در بر داشت. وی با اشاره به فضای رانتی که در ادارات وجود دارد و بسیاری از پروژه‌ها در روستا انجام نمی‌گیرد، اشاره‌ای به تحویل گرفتن پروژه‌هایی به ارزش 7 هزار و 600 میلیارد ریال از پیمانکاران داشت و تصریح کرد که این پروژه‌ها اکثراً اسناد خزانه است و پول نقد نیست؛ هر پیمانکاری که می‌خواهد بیاید؛ از هر یک میلیارد تومان 100 میلیون تومان کار می‌کند، اما سپاه با بکارگیری ظرفیت‌هایی که دارد به ازای هر یک میلیارد تومان، 500 میلیون تومان کار می‌کند.
فرمانده سپاه کربلا بیان کرد: یکی از پروژه‌هایی که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی رقم خورده است، در بهشهر انجام شد که قرارگاه در سال 1396 ورود پیدا کرد و برای 7 روستا با 300 کشاورز و در 50 هکتار از اراضی کشاورزی با هدف ارتقای بهره‌وری گندم، اقداماتی را صورت داد که نتیجه‌بخش بوده است به حدی که محلی‌ها به آن می‌گویند"طرح گندم سپاه". وی ادامه داد: براساس پشتیبانی‌های انجام‌شده و ارائه راهنمایی‌های لازم، به طور تقریبی 150 درصد افزایش محصول در سطح بوده که استقبال خوبی از سوی کشاورزان صورت گرفت.
به گزارش اکونیوز سردار مسلمی با اعلام اینکه اکنون سطح زیر کشت گندم در مناطق هدفگذاری‌شده بهشهر، با راهنمایی‌های سپاه از 50 هکتار در سال 1396 به 2 هزار هکتار در سال زراعی جاری رسیده است، افزود: مشاور تغذیه و مبارزه و با آفات، بذر مورد نیاز، ادوات کشاورزی، و سمپاشی توسط پهباد در این مزارع باهدف تولید محصول باکیفیت و افزایش در واحد سطح، صورت گرفته است.
وی در پایان بیان کرد: در کنار طرح گندم، فعال‌کردن مساجد نیز انجام گرفت، مساجد به دلیل قداستی که دارند هم محلی برای عبادت، و هم مشورت و هم‌اندیشی بزرگان و مسوولان محلی با اهدف شناسایی، اولویت‌بندی، تأمین منابع، جذب مشارکت مردمی و در نهایت، رفع مشکلات هستند.