تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3045178
شناسه : 3045178
تاریخ :
ویزای تحصیلی کانادا اقتصاد ایران: کانادا در سال 2012 به عنوان بهترین کشور برای زندگی شناخته شده است. فرهنگ، اقتصاد، سیاست و تکنولوژی در کانادا توجه همه را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،نرخ بیکاری در کانادا بسیار کم است و طبیعت کانادا با 10 میلیون کیلومتر مربع فضای طبیعی، یکی از زیباترین طبیعت‌های جهان است. اما آیا می‌دانستید کانادا در بین دانشجویان، یکی از مقصدهای پرطرفدار برای ادامه تحصیل است؟

دولت کانادا، هرساله بودجه زیادی به تحصیل اختصاص می‌دهد. افراد تحصیل‌کرده در کانادا، سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. بیش از 100 دانشگاه در این کشور به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی فعالیت می‌کنند. افرادی که در کانادا تحصیل می‌کنند، شانس زیادی برای پیدا کردن کارهای پر‌درآمد دارند. حتی یک ضرب‌المثل انگلیسی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهی در زندگی موفق شوی، در کانادا درس بخوان! اگر شما هم به تحصیل در کشور کانادا و دریافت ویزای تحصیلی کانادا علاقمند هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

اولین قدم برای تحصیل در کشور کانادا

مهم‌ترین مرحله در میان مراحل ادامه تحصیل در کانادا به عنوان یک دانشجوی خارجی، دریافت ویزای تحصیلی است. پیچیده بودن پروسه، تعداد زیاد مدارک، زمان پاسخ‌دهی طولانی و امکان رد شدن درخواست باعث می‌شود که افراد تصور کنند دریافت این ویزا دشوار است. اما اگر به خوبی تحقیق کنید و مراحل را با دقت انجام دهید، می‌توانید یکی از 13000 دانشجویی باشید که هرساله برای ادامه تحصیل به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند.

اولین مدرکی که برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز دارید، نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر کانادایی است. شما می‌توانید رشته مورد علاقه خود را از میان دانشگاه‌های کانادا و دانشگاه‌های ایالت کبک انتخاب کنید. تحصیل در ایالت کبک، نیازمند مراحل جداگانه‌ای است ولی پروسه دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها، یکسان است. در صورتی که از دانشگاه نامه پذیرش نداشته باشید، نمی‌توانید از دولت کانادا ویزای تحصیلی دریافت کنید. پس سعی کنید در حدود 6 الی 4 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی در دانشگاه مورد نظرتان، برای گرفتن پذیرش تحصیلی اقدام کنید.

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و کبک

دروس دانشگاه ‌های کانادا اکثراً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ اما دانشگاه‌های مونترال، سنت آن، شربروک، له سیته، و اونتاریو به زبان فرانسوی هم تدریس می‌کنند. برای پیدا کردن دوره و دانشگاه مورد علاقه خود می‌توانید به پلتفورم‌هایی مانند Studyportals مراجعه کنید. بیش از 30 دانشگاه کانادایی در میان 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. مانند دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا، رویال رودز، تامپسون ریورز و تورنتو. بعد از پیدا کردن دوره مورد نظر، به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و اطلاعات بیشتر را در قسمت پذیرش آن بخوانید. مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه در این صفحه پیدا می‌شود. شهریه، کمک هزینه تحصیلی و خوابگاه هم شرایطی است که باید در مورد دانشگاه مقصد مد نظر قرار دهید.

بیش از 3000 دوره لیسانس در دانشگاه‌های کبک تدریس شده و دانشجو می‌پذیرد. محبوب‌ترین دوره‌ها برای دانشجوهای خارجی در کانادا، برای مقطع لیسانس، دوره کارشناسی علوم کامپیوتر، مهندسی، روانشناسی، زبان‌های خارجی و ریاضیات است. دانشگاه‌هایی که در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرند، عبارتند از دانشگاه مونترال، بارنابی، تورنتو، وکنوور، ترینیتی غربی، بیشاپ، رویال رودز، مدرسه فیلم تورنتو و مک اوان. هزینه اپلای کردن در دوره‌های کارشناسی کانادا 100 تا 250 دلار کاناداست. شهریه این دانشگاه‌ها از 500 تا 30.000 دلار کانادا در سال متغیر است. امکان گرفتن کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی در دوره لیسانس، کم است بنابراین باید هزینه تحصیل، و هزینه‌های جانبی را خودتان تامین کنید.

98 دانشگاه کانادا در دوره کارشناسی‌ارشد، دانشجوهای بین‌المللی می پذیرند. طول دوره کارشناسی‌ارشد در کانادا 1 تا 2 سال است. سال آکادمیک در ماه سپتامبر شروع و در آوریل تمام می‌شود. ده دانشگاه برتر برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از دانشگاه تورنتو، مونترال، بریتیش کلمبیا، مک‌گیل، مک‌مستر، آلبرتا، اتاوا، کالگاری، واترلو، و وسترن. در کانادا دوره‌های کارشناسی ارشد مختلفی برگزار می‌شود: کارشناسی ارشد هنر، کارشناسی ارشد علوم ، کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی، کارشناسی ارشد مهندسی و کارشناسی ارشد تجارت. در کنار کلاس‌های تئوری، اغلب دروس کارشناسی ارشد به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. شهریه دانشگاه‌های کانادایی بین 12000 تا 21000 دلار کانادا به طور سالانه، متغیر است. البته در دوره کارشناسی ارشد شما می‌توانید از نهادهای خصوصی، دانشگاه مورد نظر و نهادهای دولتی، کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید.

برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، نیازمند یک رزومه قوی هستید زیرا رقابت در این دوره زیاد است. نمرات کارشناسی ارشد شما، مقالات، کتاب‌ها، فعالیت‌ها، مدارک جانبی و جوایز شما می‌تواند تاثیر مهمی بر روی تصمیم دانشگاه مورد نظر داشته باشد. نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نیاز برای مقطع قبولی دکترا نسبت به سایر مقاطع بالاتر است. دوره دکتری در کانادا 4 الی 6 سال طول می‌کشد. در این دوره بهتر است ابتدا دوره مورد علاقه یا استاد راهنمای مناسب تخصص خود را پیدا کنید.

اطلاعات این اساتید را می‌توانید از روی سایت‌های مختلف و سایت دانشگاه پیدا کنید. وقتی که استاد مورد نظر را پیدا کردید، می‌بایست یک پروپوزال به استاد یا دانشگاه ارائه دهید. در این پروپوزال باید موضوع تحقیق، اهداف خود از تحقیق و سایر ویژگی‌های مطالعه خود را توضیح دهید. هزینه اپلای کردن برای مقطع دکتری رایگان یا دربرخی دانشگاه‌ها با هزینه بسیار کمی انجام می‌شود. دو یا سه توصیه‌نامه از شخصیت‌های آکادمیکی که شما را می‌شناسند و تائید می‌کنند لازم است. شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکتری از 7000 تا 10000 دلار سالانه متغیر است ولی امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی در این دوره، بسیار بالاست.

مدارکی که عموماً دانشگاه‌های کانادایی از شما می‌خواهند شامل آخرین مدرک تحصیلی، فرم درخواست پذیرش، رزومه، انگیزه نامه، مدارکی که تمکن مالی شما را نشان دهند و دو توصیه‌نامه (برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری) می‌شود. فراموش نکنید که این مدارک باید به زبان دانشگاه مقصد (انگلیسی یا فرانسوی) در یک دارالترجمه رسمی و با دریافت استعلام‌های لازم انجام شود.

قدم مهم بعدی، دریافت کردن مدرک زبان است. در دانشگاه‌های کانادا مدرک آزمون‌های IELTS, PTE, TOEFL, CAEL پذیرفته می‌شود. برای ادامه تحصیل به زبان فرانسوی هم می‌توانید مدرک آزمون‌های DELF, DALF, TEF را ارائه دهید. نمره مورد نیاز برای هر دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. برای بعضی از رشته‌ها، در دوره دکتری داشتن نمره مورد نیاز در آزمون‌های GMAT و GRE نیز لازم است.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا

  1. ثبت درخواست

شما می‌توانید به صورت آنلاین و یا با حضور در مرکز ویزای محلی خودتان در ایران درخواست ویزای تحصیلی بدهید. در دوران کرونا، دولت کانادا افراد را به ثبت درخواست ویزای آنلاین تشویق می‌کند. هزینه ثبت این درخواست 150 دلار کانادا است. اولین مدرکی که برای ثبت درخواست نیاز دارید، نامه پذیرش از دانشگاه مقصد است. همچنین به یک پاسپورت معتبر نیاز دارید. حتی اگر برای مقطع دبیرستان یا کالج هم درخواست پذیرش تحصیلی بدهید، می‌بایست اول نامه پذیرش دریافت کنید. بهتر است به محض دریافت نامه پذیرش برای ثبت درخواست ویزای خود اقدام کنید. زیرا پروسه صدور ویزا ممکن است حدود سه ماه طول بکشد.

اگر در یک دوره آموزش زبان انگلیسی یا فرانسوی زیر 6 ماه ثبت نام کرده‌اید، نیازی به ویزای تحصیلی ندارید. برای دوره‌های کوتاه مدت ویزای توریستی کانادا صادر می‌شود. اما هر نوع تحصیل بیش از 6 ماه نیازمند ویزای تحصیلی است. این ویزا، یک اجازه اقامت موقت است که زمان آن با توجه به طول دوره‌ای که در آن پذیرفته شده‌اید تعیین می‌شود. در بیشتر موارد امکان تمدید ویزای دانشجویی وجود دارد.

عموماً برای ویزای تحصیلی مصاحبه انجام نمی‌شود ولی اگر افسر ویزا لازم بداند، می‌تواند درخواست مصاحبه یا ارائه مدارک بیشتر نماید. انجام دادن آزمایش‌های پزشکی و گواهی سوء پیشینه در صورت درخواست لازم است. اما اغلب دانشجویان ایرانی نیازی به ارائه این مدارک ندارند. در صورتی که لازم باشد شما می‌بایست برای دادن اطلاعات بیومتریک خود (اثر انگشت و عکس) به مرکز صدور ویزای محلی مراجعه کنید. از آن‌جا که در ایران مرکز ویزای کانادایی وجود ندارد، بهتر است برای دادن بیومتریک به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه یا ارمنستان مراجعه کنید. هزینه دریافت اطلاعات بیومتریک، 85 دلار کانادا است.

دادن مدارک مالی که نشان دهد شما می‌توانید در طول دوره تحصیل، نیازهای مالی خود را رفع کنید بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهید در استان‌های کانادا (به جز کبک) تحصیل کنید می‌بایست ماهانه 833 دلار کمک هزینه تحصیلی یا سپرده بانکی داشته باشید. در صورت ادامه تحصیل در استان کبک، این مبلغ می‌بایست 917 دلار کانادا باشد. برای اثبات تمکن مالی، به یک گواهی و گزارش گردش مالی از بانک خود یا نامه‌ای که نشان دهنده میزان دقیق کمک هزینه تحصیلی (فاند) شما باشد نیاز دارید.

اگر برای دانشگاه‌های ایالت کبک درخواست داده‌اید، به نامه اجازه تحصیل درکبک یا CAQ احتیاج دارید. دانشگاه مقصد این نامه را برای شما صادر می‌کند و ارائه آن به همراه سایر مدارک، برای درخواست ویزای تحصیلی الزامی است.

  1. بعد از ثبت درخواست ویزا

پاسخ‌دهی به درخواست شما ممکن است تا 90 روز طول بکشد اما اغلب زودتر انجام می‌شود. مدت زمان متوسط برای بررسی درخواست ویزا، 40 روز است. شما می‌توانید نتیجه درخواست خود را از طریق سایت مهاجرت، پناهندگی و اقامت کانادا دنبال کنید. اطلاعات این سایت یک بار در روز، به روز می‌شود. بهتر است در این مدت، برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و حاضر شوید. زیرا اگر با درخواست شما موافقت شود، فرصت زیادی برای مدیریت زمان خود ندارید. به علاوه با شروع کردن برنامه‌ریزی، به خودتان برای گرفتن ویزا، انرژی مثبت می‌دهید!

  1. قبولی درخواست ویزا

اگر با درخواست ویزای شما موافقت شود، یک نامه قبولی دریافت می‌کنید. این نامه، ویزای تحصیلی شما نیست. بلکه مدرکی است که باید آن را در روز ورود به کانادا به همراه داشته باشید و به افسر مربوطه تحویل دهید. در کنار این نامه، یک ویزای اقامت موقت هم در پاسپورت شما درج می‌شود. شما باید با همان پاسپورتی وارد کانادا شوید که با آن درخواست ویزای تحصیلی داده‌اید. در صورتی که مدت زمان تحصیل شما بیشتر از مهلت ویزا طول بکشد، و یا قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشید، می‌توانید درخواست تمدید ویزای تحصیلی بدهید. پس از این که مدت زمان تحصیل شما به پایان رسید، 90 روز فرصت دارید که ویزای خود را ویزاهای دیگر (مانند ویزای کاری) تغییر‌دهید و یا آن را تمدید کنید. این مدت از روزی که مدرک دانشگاهی شما صادر شود، آغاز می‌شود.

  1. رد شدن درخواست ویزا

رد شدن یا ریجکت شدن ویزای تحصیلی، یکی از کابوس‌هایی است که متقاضیان این ویزا با آن رو‌به‌رو هستند. البته ویزای تحصیلی همیشه به یک دلیل موجه رد می‌شود. ویزای شما ممکن است به این دلایل رد شود:

  • افسر ویزا از تمکن مالی شما مطمئن نشده است:

شما می‌بایست در هنگام دادن درخواست ویزا، گواهی‌هایی ارائه دهید که ثابت کند می‌توانید به صورت مالی خود را تامین کنید. یکی از این گواهی‌ها، گزارش شش ماهه‌ای از حساب بانکی شماست. همچنین می‌بایست نامه‌ای تحت عنوان نامه تمکن مالی از بانک خود دریافت کنید. در صورت نیاز ارائه اسناد املاک، رزومه کاری، سابقه بیمه و غیره برای احراز تمکن مالی مفید است.

  • افسر ویزا قانع نشده است که پس از پایان مدت تحصیل شما به کشور خود بازمی‌گردید:

ویزای تحصیلی، یک ویزای موقت است. بنابراین حتی اگر قصد کار و ماندن در کانادا را دارید، نباید این را اعلام کنید. بلکه همیشه باید ابراز کنید که پس از پایان دوره تحصیلی می‌خواهید به کشورتان بازگردید. برای قانع کردن افسر، باید دلایلی ارائه دهید که نشان دهد لازم است پس از پایان مدت تحصیل، از کشور کانادا خارج شوید.

  • افسر ویزا از انتخاب دوره شما قانع نشده است

دلیل مهاجرت شما باید تحصیل باشد و در صورتی که سابقه تحصیل و کار شما در گذشته، ارتباطی با دوره‌ای که در کانادا می‌گذرانید ارتباطی نداشته باشد، احتمالاً ویزای شما رد می‌شود. به طور مثال منطقی نیست کسی که لیسانس حقوق و چهارسال سابقه وکالت دارد، در یک دوره هتلداری ثبت‌نام کند. برای رفع این مشکل لازم است به طور دقیق دلایل انتخاب خود و زمینه‌های پیشین خود در زمینه این رشته را توضیح دهید.

  • مدارک هویت یا سفر شما معتبر نیست

در صورتی که مدارک هویتی شما ناقص یا نامعتبر باشد، ویزای شما رد می‌شود. از دادن مدارک جعلی، ناقص یا نامعتبر خودداری کنید.

بعد از رد شدن درخواست ویزا، شما می‌توانید به دو روش اقدام کنید: دادن درخواست ویزای دوباره و اعتراض به رد شدن درخواست. محدودیت زمانی برای دادن درخواست دوباره وجود ندارد. هرچند بیشتر وکلا می‌گویند بهتر است برای دادن درخواست مجدد، 6 ماه صبر کنید. اما در هرصورت، قبل از دادن درخواست جدید سعی کنید دلایلی که دفعه پیش باعث رد شدن ویزایتان شده را رفع کنید.