تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3041808
شناسه : 3041808
تاریخ :
برنامه های مهرعلیزاده برای مدیریت بازار سرمایه اقتصاد ایران: مهرعلیزاده در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی در فرصتی ۵ دقیقه ای در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش در زمینه بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه گذاری است، گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی کشور مسأله تولید و رونق تولید و گرایش دادن نقدینگی جامعه به سمت و سوی تولید است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،وی افزود: متأسفانه در فروردین سال قبل آنچه اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی دولت در موضوع بورس دخالت کرد و صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده‌ای دارند با هماهنگی با دولت کاری کردند که پول مردم را جمع کردند ولی این پول به سمت تولید نرفت بلکه قیمت سهام چندین برابر شد که این اقدام نیز به منتفع شدن سهامداران عمده منتهی شد و بعداً نیز وقتی حباب بازار سرمایه ترکید، دیدیم که مردم فشار آوردند موضع تبدیل به یک بحران و دولت مجبور شد از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص دهد و جبران خسارت کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دخالت دولت در بورس باید زمانی اتفاق بیفتد که بازار در حال شکست است، خاطرنشان کرد: باید کار بورس را به خود بورس بسپرند و نقش سهامداران عمده را به حداقل برسانند.

مهرعلیزاده افزود: از طرف دیگر اگر ۷۰ درصد اقتصاد که در دست دولت است را رها کنیم و دستگاههای مختلف نظامی و غیر نظامی دخالتی نداشته باشند، بورس وضعیت خوبی خواهد داشت.

وی در ادامه با مقایسه رقم تولید ناخالص ایران با سه کشور دیگر اظهار کرد: الان تولید ناخالص داخلی کشور ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است که این رقم در آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، در چین ۱۶ هزار میلیارد دلار و در اروپا ۱۲ هزار میلیارد دلار است؛ یعنی سه کشور ۱۰۰ برابر ما تولید ناخالص داخلی دارند. من می‌گویم می‌توانیم میزان تبادلات منطقه‌ای اقتصادی را افزایش دهیم اما این اقدام مستلزم برقراری رابطه ای خوب با دنیا است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است؛ باید اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی خود را در حوزه تحریم‌ها و آف ای تی آف در اختیار اقتصاد قرار دهیم.