ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
غلامرضا مرحبا در گفتوگو با خبرگزاری اقتصادایران، با بیان اینکه اصلاح قانون بانکداری و قانون حکمرانی ریال در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد اظهار داشت: بخشی از این قوانین که مربوط به بانک مرکزی بود به نتیجه رسیده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه موارد مذکور هنوز تبدیل به قانون نشده و شورای نگهبان در این مورد اظهار نظر نکرده است افزود: ادامه این قانون که مربوط به دیگر بانکها بوده و نظام بانکی و قوانین بانکداری را اصلاح خواهد کرد به زودی بررسی میشود.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس درباره اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی گفت: اضافه برداشتها از بانک مرکزی تابع شرایط خاصی است و در شورای عالی پول و اعتبار، قوانین پاییندستی، آییننامهها و تصمیمات اجرایی تصویب و بر همان اساس اقدام میشود.
وی با تأکید بر اینکه بانکهای دولتی و خصوصی نمیتوانند بدون ضابطه از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند و این امر تنها تحت شرایطی انجام میگیرد گفت: این اضافه برداشتها در افزایش پایه پولی، تورم و کاهش ارزش پول ملی اثرگذار بوده و مورد تأیید نیست، لذا این امر باید نظاممند و منطبق با شرایط انجام شود.
مرحبا با بیان اینکه بانکها برای افزایش توان وامدهی اقدام به اضافه برداشت میکنند که عوارض مذکور را بهدنبال دارد عنوان داشت: در کمیسیون اقتصادی در ماههای آتی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و قوانین مربوطه اصلاح میشود.
نماینده مردم آستارا در مجلس درباره پیگیریهای انجام شده در حوزه سرمایهگذاری کشور آذربایجان در خط ریلی آستارا افزود: علاوه بر پیگیریهای روتین که با مدیرعامل راه آهن و وزیر راه و شهرسازی داشتم طرح سوالی را در مجلس مطرح کردم و وزیر راه و شهرسازی به مجلس آمد و در این مورد تعهداتی داده شد.
وی ابراز داشت: طبق این تعهدات مقرر شد وزیر راه و شهرسازی سفر یک روزهای به جمهوری آذربایجان داشته و با مقامات این کشور در مورد پروژه ریلی آستارا مذاکره داشته باشد که این سفر روز سهشنبه 18 خردادماه انجام شد.
نماینده مردم آستارا در مجلس عنوان کرد: همچنین قرار بر این هست که وزیر حمل و نقل آذربایجان و معاون نخست وزیر این کشور به همراه وزیر راه و شهرسازی از پایانه ریلی آستارا بازدید داشته باشند تا جمهوری آذربایجان ملزم به عمل کردن به تعهدات خود شود.
مرحبا گفت: وزیر راه و شهرسازی تعهدات دیگری از جمله تکمیل پل راه آهن را نیز داده بود که آن هم هر چند کند اما آغاز شده و خاکریزی آن در حال انجام است تا بتوانیم با تکمیل این پروژه مشکل حمل و نقل منطقه را برطرف کنیم؛ امیدواریم با مذاکرات انجام شده مشکلات این حوزه حل شود و بتوانیم با ظرفیت کامل از راه آهن آستارا بهرهگیری کنیم.
به گزارش اکونیوز، جمهوری آذربایجان در سال 97 سرمایهگذاری 60 میلیون دلاری در پروژه راه آهن آستارا ظرف مدت دو سال را متعهد شده بود که تاکنون تنها یک سوم این مبلغ معادل 20 میلیون دلار از سوی جمهوری آذربایجان در این پروژه سرمایهگذاری شده است در حالیکه این کشور همسایه در این چند سال با مبادلات تجاری از این مسیر چندین برابر مبلغ سرمایهگذاری، سود کرده است.
اگر تعهدات جمهوری آذربایجان در پروژه ریلی آستارا ظرف مدت دو سالی که تعهد داده شده بود تحقق مییافت اکنون شاهد شرایط بهتری در توسعه این مسیر ریلی و صادرات بودیم؛ امید است با پشتیبانیها و مانعزداییها از سوی مسئولان استانی و ملی شاهد تحقق تعهد جمهوری آذربایجان در پروژه ریلی آستارا و بهدنبال آن رشد صادرات و ارزآوری بیشتر باشیم.