تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3038491
شناسه : 3038491
تاریخ :
توضیحات وزیر نیرو درباره خاموشی‌های اخیر اقتصاد ایران: وزیر نیرو گفت: با وجود پیش بینی‌هایی که داشتیم با چند وضعیت غیر متعارف در مقایسه با سال گذشته مواجه شدیم که یکی از این موارد گرمای زودرس بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: به طور متوسط فروردین امسال ۵ درجه و بعد در اردیبهشت هم چندین درجه افزایش دما در سطح کشور داشتیم این به معنای استفاده زودتر از دستگاه‌های سرمایشی بود که خود بار قابل ملاحظه از انرژی را نیاز دارد.

وی اضافه کرد: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی ۱۳۹۹ _ ۱۴۰۰ برای ما پیش آ‌مد موجب کاهش قابل ملاحظه در ظرفیت برق آبی‌های ما شد. ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق آبی ما ۱۲ هزار مگاوات است و زمانی که سد‌ها همه پر باشد می‌توانیم ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی از برق آبی‌ها داشته باشیم.

اردکانیان گفت: حدود ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه‌های نصب شده حرارتی داریم که از این میزان ظرفیت عملی ما با توجه به مسائلی مانند عمر نیروگاه، فرسودگی، وضع دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا کاهش توان خروجی داریم که در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما ازز ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰۰۰ مگاوات خروجی ناشی از نیروگاه‌های برق آبی در مجموع ۶۰ هزار مگاوات ماکسیمم توانی است که در اختیار داریم آن هم وقتی همه سد‌ها پر و همه نیروگاه‌ها در مدار باشند.

وی افزود: مشکل دیگری که امسال پیش آمد و بخشی از آن قابل پیش‌بینی و بخش دیگر غیرقابل پیش‌بینی بود بحث رمز ارز‌ها بود آماری که ما با وزارت صمت به عنوان ماینر‌های مجاز داشتیم حدود ۳۲۰ مگاوات بود، اما در برآورد‌های جهانی که محیط رمز‌ها را پایش می‌کنند اعلام کردند که ۱۰ درصد انرژی مصرفی برای تولید رمز ارز‌ها در دنیا‌ها از ایران است که برآورد‌های اولیه همکاران ما این بود که حدود ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت انرژی ما صرف رمز ارز‌ها می‌شود که ۳۲۰ مگابایت آن مجاز است البته مراکز مجاز استخراج رمزارز‌ها هم بر اساس قرارداد خاموش شده است و همکاری خیلی خوبی داشتند.

آقای اردکانیان ادامه داد: مجموع این قضایا شرایطی را برای ما پیش آورد که در اردیبهشت از ناحیه تقاضا با اوج بار مواجه شدیم در حالیکه سال قبل این موج بار در اواخر خرداد رخ داد و سال قبل از آن در تیرماه رخ داده بود. اکنون عدد‌هایی که هر روز گزارش می‌شود حاکی از این است آنچه که ما در فصل بهار داریم با آن مواجه می‌شویم سال‌های قبل در تابستان بوده است.

وزیر نیرو گفت: بخشی از این اتفاقات در پیش بینی‌های ما بوده است و برای آن برنامه ریزی کردیم بحث جابجایی بار مطرح شد که با صنایع و با دارندگان چاه‌های کشاورزی توافقنامه امضا شد یعنی از سال قبل بیش از ۳۰۰ هزار توافقنامه را امضا کردیم تا این مصرف‌کنندگان عمده برق، ساعات اوج بار را رعایت کنند و به جای آن از برق رایگان و برق ارزان‌تر بهره‌مند شوند که تا حدی از کمبود‌ها را جوابگو بود.

اردکانیان افزود: برای بخش دیگر روی همراهی هموطنان در بخش‌های خانگی و تجاری در استفاده از دستگاه‌های سرمایشی حساب کرده بودیم و بر اساس آن دستگاه‌های سرمایشی باید روی درجه ۲۵ تنظیم شود که فشار کمتری به دستگاه‌های سرمایشی می‌آید. ضمن اینکه صادرات را به میزان زیادی کاهش دادیم ممکن است بر اساس قرارداد‌های که داریم به صفر برسانیم واردات را به میزانی که مقدور بوده افزایش دادیم هم در مذاکرات با مقامات آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به نتایج خوبی رسیدیم البته با توجه به اینکه این کشور‌ها هم مانند ما با اوج بار امسال مواجه هستند همکاری خوبی با ما دارند و داریم همه تلاش خود را می‌کنیم و امیدواری ما هم بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: شرکتی به نام مدیریت شبکه برق ایران در مجموعه توانیر داریم که مسئول اصلی پایداری شبکه است. همه مراقبت‌ها و برنامه ریزی‌ها می‌شود و برنامه خاموشی هم داده می‌شود، اما شرکت مدیریت شبکه اگر شرایط را به‌گونه‌ای دید که شبکه عمومی برق کشور در معرض فروپاشی است و باید بلافاصله خاموشی موضعی بدهد درنگ نمی‌کند.

اردکانیان گفت: شبکه‌های برق دنیا به طور متوسط هر ۱۰ تا ۱۲ سال یکبار به ناچار این پدیده را تجربه می‌کنند، اما شبکه برق ما امسال هفدهمین سالی بود که از فروپاشی دور ماند لذا اگر یک وقتی یک خاموشی خارج از برنامه اتفاق افتاد این از دستور کار‌های شرکت مدیریت شبکه است و آن هم اگر وضع فروپاشی پیش بیاید این کار را انجام می‌دهد. اگر برنامه خاموشی می‌دهیم برای این است که اگر یک وقت محاسبات ما در همکاری صنعت و بخش‌های دیگر جواب نداد و ناچار به خاموشی شدیم مردم بدانند که خاموشی احتمالی در این بازه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: هر سال از اواخر شهریور برنامه اورهال یا تعمیرات ۵۰ هزار تا ۷۲ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی بوشهر انجام می‌شود. این‌ها به مرور به فرآیند تعمیرات می‌روند و به مرور به شبکه برمی‌گردند نخستین واحد‌های ما آخر مهر به تعمیرات می‌روند و اولین واحد‌های ما هم اواخر خرداد به شبکه برمی‌گردد جوری هم برنامه ریزی شده که با مشکل خاموشی مواجه نشویم اتفاقی که زمستان سال گذشته افتاد و قدری برنامه رفتن به تعمیرات را در برخی از واحد‌ها عقب انداخت کمبود گاز بود.

وزیر نیرو گفت: زمستان سال گذشته به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی و سرمای شدید، نیروگاه‌های ما با کمبود دریافت گاز از شرکت ملی گاز مواجه شدند گفتند حالا که گاز کم است نیروگاه‌های بخار که می‌توانند سوخت مایع مصرف کنند فعلا به تعمیرات نروند و با سوخت مایع، برق تولید کنند که موجب شد رفتن برخی واحد‌ها به تعمیرات عقب بیفتد خوشبختانه همان واحد‌ها دو هفته زودتر از واحد‌های دیگر به مدار برگشتند.

 اردکانیان افزود: پنج سال پیش مقدمات استفاده از یک وام دولتی ۵ میلیارد یورویی از فدراسیون روسیه را با تصویب مجلس شورای اسلامی فراهم کردیم، اما به دلایل مختلف از جمله کاغذ بازی (بروکراسی) پیچیده حاکم در فرآیند نهایی کردن این وام‌ها در وزارتخانه‌های دارایی و سیستم دولت و تغییرات مدیریتی همچنین تغییر پیمانکار موجب شد کار با تاخیر مواجه شود البته آخرین جلسه را هفته پیش با وزیر انرژی روسیه در سن پترزبورگ داشتم.

وی ادامه داد: فردا کار اجرایی طرح ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان آغاز می‌شود، ضمانت نامه بانکی صادر شده و اعتبار اسنادی صورت گرفته است پیمانکار هم مشخص است شرکای ایرانی آن هم آماده کار هستند اهمیت این ۱۴۰۰ مگابایت این است که پایداری شبکه برق جنوب و جنوب شرق کشور به این نیروگاه وابسته است دوم اینکه این نیروگاه بخار نزدیک دریا و دور از مناطق مسکونی است که می‌تواند از سوخت مازوت استفاده کند و در نتیجه سالی تا دو میلیارد و سیصد میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود گازی که هم خود نیاز داریم و هم برای آن مصارف صادراتی داریم البته این نیروگاه حدود چهار سال زمان نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو گفت: فردا پنجاه و ششمین سد مخزنی دولت یازدهم و دوازدهم را در استان ایلام به بهره برداری خواهیم رساند که ۸۲ میلیون متر مکعب حجم مخزن آن است. همچنین کانال‌های اصلی دو شبکه بزرگ آبیاری و زهکشی که بر عهده وزارت نیرو بود در استان‌های کرمانشاه و ایلام اندازی خواهد شد فکر می‌کنم در نتیجه آن ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی مشروب خواهد شد.

اردکانیان افزود: همچنین واحد گازی نیروگاه جزیره هنگام به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات فردا به بهره‌برداری می‌رسد برای طرح‌های فردا به جز نیروگاه سیریک ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که برای خود نیروگاه سیریک ۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم حدود بیش از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شده است بخشی از آن نیروگاه‌هایی بود که از قبل شروع شده بود و به پایان رسیده است بخشی از آن شروع شده و در همین دولت به پایان رسیده است و بخشی از آن هم در همین دولت شروع شده و در دولت سیزدهم در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.