تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3026239
شناسه : 3026239
تاریخ :
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: واکسینه شدن همه جمعیت کشور تا پایان سال اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا پایان سال همه جمعیت کشور واکسینه خواهند شد، گفت: در تابستان جهش فوق‌العاده بالایی در عرضه واکسن‌های ایرانی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر محمد رضا شانه افزود: تقریباً همه گروه‌های خطرپذیر ما در تابستان واکسینه می‌شوند. از این ماه تولیدات ایرانی وارد بازار می‌شود. برآوردمان این است که طی حرکتی پلکانی در تیر بتوانیم دو تا سه میلیون دُز اولیه واکسن ایرانی داشته باشیم و تا شهریور ان‌شاءالله این عدد به بالای ده میلیون دوز در ماه خواهد رسید.
دکتر شانه‌ساز در خصوص مشکلات نقل و انتقال ارز برای واردات واکسن و تهیه مواد اولیه تولید بعضی داروها، اضافه کرد: موادی که برای کشت ویروس و تولید واکسن لازم هست باید وارد شود. در دنیا کشور‌های محدودی تولید کننده آن هستند. در انتقال ارز برای واردات این مواد، انواع و اقسام سخت‌گیری‌ها و بهانه جویی‌ها صورت می‌گیرد. اگرچه که هم اکنون برای تولید این مواد به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برنامه‌ریزی هستیم.
رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه سلام تهران با بیان اینکه تولید واکسن در هر کشوری به معنای دست یافتن به قله علمی است، گفت: طبق تجربه هر جا دشمن ما را آسیب پذیر ببیند ابایی از ضربه زدن ندارد. در ابتدای همه‌گیری کرونا اجازه حمل و وارد کردن ماسک‌هایی که خریده بودیم به ایران را نمی‌دادند. در دارو‌های مورد استفاده این بیماری و مواد اولیه تولید آن هم به همین صورت بود. ما افتخارمان این است که توانستیم ظرف دو ماه همه دارو‌هایی را که در دنیا برای کرونا مصرف می‌شد در داخل کشور تولید کنیم. اگر کشوری بتواند واکسن تولید کند به قله علمی دست خواهد یافت.
دکتر شانه‌ساز با اشاره به اینکه تا اواخر فروردین سال آینده زیرساخت تولید حدود ۱۹۷ میلیون دوز واکسن در کشور ایجاد می‌شود، افزود: هر روش تولیدی را که در دنیا مطرح است در کشور داریم. تا اواخر فروردین سال آینده زیرساخت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن در کشور ایجاد می‌شود که بیش از نیاز کشور است و می‌توانیم صادرکننده واکسن باشیم.
وی گفت: اعتبار علمی جمهوری اسلامی به این جهت بیشتر از قبل در دنیا مکشوف خواهد شد. به لطف خداوند و دعای خیر خانواده شهدا توانستیم از این آزمون در شرایط کاملاً نابرابر تحریم دارویی سربلند بیرون بیاییم.
شانه ساز درخصوص میزان اثربخشی انواع واکسن‌های کرونا افزود: بعضی واکسن‌ها بیش از ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند، اما عوارض کمتری دارند. یکسری واکسن‌های موجود که تا دُز سوم هم موجودند، صددرصد ایمنی را ایجاد می‌کنند، اما ممکن است عوارضی برجا بگذارد. ما سال‌ها گرفتار این ویروس خواهیم بود و با دریافت واکسن عوارض این بیماری و تعداد فوت ناشی از آن کم خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر تعداد مرگ و میر را در موج‌های مختلف این بیماری در نظر بگیرید مشاهده می‌کنید که تعداد آن به طرز فاحشی کاهش یافته. در تمام بیمارستان‌ها داروی ایرانی مصرف می‌شود و تجربه تیم درمانی ما بیشتر شده است.
دکتر شانه ساز افزود: هنوز در دنیا هیچ داروی قطعی برای درمان کرونا مطرح نشده، اما تمام دارو‌هایی که به‌عنوان کمک درمان شناخته شده‌اند هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌شود. در حوزه دارو‌های طبیعی هم حدود ۱۷ طرح داریم که اثربخشی ۱۲ تا از این دارو‌ها از طریق مطالعات بالینی اثبات شده و در حال استفاده است.