تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x2999312
شناسه : 2999312
تاریخ :
ادامه رکود صنعت گردشگری تا سال 2023 اقتصاد ایران: گردشگری، صنعتی که از سال 2010 به سرعت رشدی تصاعدی را طی کرده و در سال‌های اخیر موفق شده که خود را به یکی از سه صنعت بزرگ جهان مبدل سازد؛ حال با همه‌گیری کرونا در جهان شاهد رکود وحشتناکی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، صنعتی که به گفته کارشناسان جهانی بیش از هر صنعت دیگری در جهان از کرونا لطمه دید و به سرعت سبب رکود صنعت گردشگری در جهان شد و بیش از میلیون‌ها نفر در معرض خطر از دست دادن شغل خود و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

یک استاد و فعال حوزه گردشگری در کردستان گفت: گردشگری اولین صنعت متضرر یافته از کرونا است و خسارت‌هایی که کرونا بر نعت گردشگری وارد کرده بیش از فواید آن است.

سوران احمدی‌زاد  با اشاره به خسارت 80 درصدی گردشگری در دوران کرونا اظهار کرد: گردشگری به عنوان 3 صنعت بزرگ جهان حدود 80 درصد دچار خسارت و زیان ناشی از کرونا شده است و یکی از عواملی که جبران این خسارت را با مشکل روبه‌رو می‌سازد این است که گردشگری، صنعتی چند بخشی است و بخش‌های مختلف اقتصادی باید دست به دست هم بدهند تا این صنعت رشد پیدا کند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف گردشگری عنوان کرد: این بخش‌ها شامل رستوران داری، هتل داری، حمل و نقل، کشاورزی، سینما، بخش‌های مختلف فرهنگی و سازمان‌های دولتی است که به دلیل اینکه هرکدام از این بخش‌ها باید به تنهایی و به صورت جداگانه بازسازی شوند سبب به تعویق انداختن بازسازی صنعت گردشگری می‌شود.

احمدی‌زاد در خصوص خسارت‌های وارد شده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری افزود: حوزه حمل و نقل در گردشگری بیش از هر حوزه دیگری متضرر شده است و در بخش هوایی نیز موجب تعدیل نیرو و کاهش پروازها شده و در حوزه دریایی و ساحلی نیز در کشورهایی همچون ایران از قبل رونق چندانی نداشته است.

وی در خصوص محدودیت‌های کرونایی در حوزه حمل‌ونقل زمینی ادامه داد: به دلیل عدم حضور گردشگران در اتوبوس‌ها و میدل باس‌ها به مدت زمان طولانی، تورهای بزرگ گردشگری قابل برگزاری نیستند و باتوجه به اینکه حتی در قطارها نیز پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود همه این‌ها نمایانگر تضرر یافتن حمل و نقل زمینی ناشی از کرونا است.

احمدی‌زاد خاطرنشان کرد: این صنعت در دیگر حوزه‌ها همچون اقامت‌های گردشگری و هتل‌ها مجبور به تعدیل نیرو و همین امر سبب بیکار شدن منابع انسانی در این حوزه شده است.

وی در خصوص خسارت وارد شده به بخش رستوران‌ داری در دوران کرونا افزود: در این دوران که رستوران‌ها قادر به پذیرش مشتری نیستند و غذاها معمولا به صورت پیک برای مشتری فرستاده می‌شود، مانع ورود گردشگر و تورهای گردشگری در رستوران‌ها شده که همین امر به یکی از دغدغه‌های اصلی جذب گردشگر در حال حاضر تبدیل شده است.

این فعال و کارشناس حوزه گردشگری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حوزه هتل‌داری نیز آن دسته از هتل‌هایی که در جذب تورهای گردشگری فعال بودند بسیار متضرر شدند و در حال حاضر اکثر گردشگرانی که به این هتل‌ها مراجعه می‌کنند شامل گردشگری مایس هستند یعنی آن دسته از مسافرانی که با هدف ملاقات‌های تجاری، کنفرانس‌ها، رویدادها و ... مسافرت می‌کنند به این مراکز جذب می‌شوند.

سوران احمدی‌زاد با اشاره به دو جاذبه طبیعی و مصنوعی اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری مصنوع شامل مراکز تفریحی، مجتمع‌های خرید، مراکز سرگرمی هستند که در دوران کرونا این حوزه از گردشگری بسیار دچار زیان شده است.

وی به مشکلات به وجود آمده در حوزه جاذبه‌های طبیعی اشاره و عنوان کرد: از آنجایی که حضور گردشگر در اماکن تاریخی و طبیعی در دوران کرونا با مشکل مواجه است؛ روستاگردی نیز همانند سایر بخش‌ها از رونق افتاده است.

احمدی‌زاد اذعان کرد: به طور کلی گردشگری در دوران کرونا و در طول یک سال اخیر رکود عجیبی را تجربه کرده است که بعد از جنگ جهانی دوم چنین رکودی در این صنعت رخ نداده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2023 این رکود گردشگری ادامه داشته باشد.

وی در خصوص مزیت‌های کرونا بر گردشگری اذعان کرد: بعد از کرونا شاهد انقلاب و انفجاری در حوزه گردشگری خواهیم بود و گردشگری رشد تصاعدی چشم‌گیری خواهد داشت.

احمدی‌زاد یکی دیگر از مزایای کرونا را بهداشتی شدن گردشگری و گردشگران دانست و گفت: کرونا در همه جوانب زندگی انسان‌ها را به سمت بهداشتی‌تر زندگی کردن هدایت کرده است.

به عقیده وی کرونا سبب شد انسان معاصر گذر زمان را بیش از پیش احساس و سعی کند که از مسیر زندگی به بهترین نحو ممکن استفاده کند و بداند که زندگی تنها رسیدن به مقصد نیست و این مسیر است که باید از آن لذت ببرد؛ زیرا هر آن ممکن است یک اتفاق غیر مترقبه زندگی انسان را نابود و به چالش بکشاند.

 احمدی‌زاد در پایان با اشاره به اینکه می‌توان از کرونا بعدها به عنوان جاذبه‌های گردشگری استفاده و تهدید را به فرصت تبدیل کرد؛ یادآور شد: بعدها می‌توان برای کرونا موزه‌هایی ایجاد کرد و یا یادبود و سالیادی را برای این دوران در نظر گرفت و یا آزمایشگاه‌های ساخت واکسن کرونا مورد بازدید گردشگران قرار بگیرد و یا حتی بازارچه‌هایی که در چین وجود دارد و کرونا در آن‌ شکل گرفت به یک جاذبه و مقصد گردشگری تبدیل شود.