به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،کمتر کسب و کاری است که در یک سال گذشته تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار نگرفته باشد. بسیاری از مجموعههای تولیدی در این ایام یا مجبور به تعدیل نیرو شدند یا کرکرهها را پایین کشیدند و یا با افت و خیز و با بیم و امید به آینده به کار خود ادامه دادند.
در این میان تولیدکنندگان نوشتافزار نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند. شرایط پسا کرونا و تعطیلی مدارس سبب شد تا میزان تولید در برخی از کالاهای نوشتافزار به یکسوم و در بخشی دیگر مانند تولید کیف به یکدهم کاهش یابد. تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی اسلامی که در این سالها با مشکلات ریز و درشت متعددی دست و پنجه نرم کردند، در یک سال گذشته سال عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتند. حالا مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی بنا دارد با توجه به تجربه یک سال اخیر خود، در طراحی و تولید محصولات جدید بیشتر ورود کرده و روشهای جدید فروش را ایجاد کند.
محمد یقینی، مدیرعامل این مجمع، در همین رابطه به تسنیم گفت: فعالیت در سال گذشته به هر شکلی که بود، انجام شد، اما مجمع در سال جاری در پنج حوزه فعالیت خواهد کرد. ذائقهسازی، ارتباطات بازار، تولید نوشتافزار، توانمندسازی فعالین و طراحی کاراکتر از جمله اهم مواردی است که به آن در سال جاری پرداخته خواهد شد.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه تجاریسازی کاراکترهای ایرانی از جمله برنامههای مجمع در سال 1400 خواهد بود، افزود: تولیدکننده برای تولید کالا با محتوای ایرانی، نیاز به محتوایی با این مضمون و موضوع دارد. امکان مذاکره تکتک تولیدکنندگان با صاحبان کاراکتر نیست؛ بنا براین نیاز به مجموعههای واسطی مانند مجمع ایران نوشت است که در این میان ذینفع هم نیست. بنا داریم که با صاحبان این کاراکترها صحبت و مذاکره کنیم و به صورت تجمیعی به یک برنامه روشن در این زمینه برسیم تا کاراکترهایی را که در رسانه ملی هستند مانند کاراکترهایی که در شبکه کودک در حال پخش هستند، بتوانیم به تولیدکنندگان عرضه کنیم. در این مسیر، طراحی کاراکتر و تبدیل آن به محصول نیز نیاز به مذاکره دارد.
وی با بیان اینکه بخش دیگر فعالیت ما در سال جاری به بحث توسعه فروش نوشتافزار ایرانی اختصاص خواهد داشت، اضافه کرد: البته این کار از سالهای پیش شروع شده است، اما به دلیل ضربه و تأثیری که کرونا بر کار تولیدکنندگان گذاشت، ضرورت پرداختن به آن بیشتر احساس میشود. در این بخش بنا داریم که کانالهای فروش را توسعه دهیم تا زمینه فروش برای تولیدکنندگان بیشتر شود. این امر جزو اولویتهای مجمع در سال جاری است. در سال گذشته طرح مشق احسان کمک بزرگی به تولیدکنندگان این حوزه داد، اما برگزاری این طرح دست ما نیست.
به گفته یقینی؛ جای فروش محصولات نوشتافزار ایرانی اسلامی در فروشگاههای زنجیرهای خیلی خالی است. درصدد هستیم تا مشکلات ورود به این حوزه را برطرف کنیم. بنا داریم برای رفع مشکلات در این زمینه با برخی از این فروشگاهها مذاکره کنیم.
وی ادامه داد: در بخش بازیگران تکمیلی اکوسیستم ایران نوشت، برخی نمونهها به عرضههای اولیه رسیدند که امیدواریم در سال جاری باید قویتر و عمومیتر عرضه شوند. از این دست میتوانیم به محصولاتی که با تکنولوژی واقعیت افزوده تولید شدهاند، اشاره کرد.
یقینی با بیان اینکه بحث تولید پایدار از جمله حوزههای کاری مجمع ایراننوشت است، یادآور شد: بر همین اساس کارگروه رشد و پیشرفت در مجمع ایجاد شده است که بر نوآوری صنعتی ناظر است. این کارگروه توسعه مجموعههای تولیدی را که کارهای جدید انجام میدهند، پیگیری میکند. در این میان 10 محصول هستند که تولید آنها در اولویت است، مانند رواننویس، اتود، لاک غلطگیر، تراش، های لایت، پانچ و ... که در تلاشیم تا اتفاقاتی که برای مداد و دفتر و خودکار رخ داد، برای تولید این دسته از محصولات نیز رخ دهد. کرونا این دست از برنامههای ما را مدتی به تعویق انداخت. اگر کرونا نبود خیلی از این محصولات به خروجی رسیده بود.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخش مهمی از مشکلات تولیدکنندگان دفاتر مشق به گران شدن کاغذ اختصاص داشت، آیا برنامهای در این زمینه دارید یا خیر، گفت: سلیقه مخاطب ایرانی این است که از کاغذ سفید در دفاتر استفاده شود، این در حالی است که کاغذهای داخلی این کیفیت را ندارند. در کشورهای دیگر از کاغذهای کرم برای تولید نوشتافزار استفاده میکنند؛ چون معتقدند که کاغذ سفید به چشم آسیب میرساند، اما در ایران کاغذهایی چون بالکی و کرافت بیشتر برای محصولات فانتزی در نوشتافزار کاربرد دارد.
وی همچنین به تلاش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای راهاندازی خط تولید کاغذ ایرانی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: همچنین تعدادی از شرکتهای دانشبنیان تلاش دارند در بحث تولید خمیرمایه کاغذ ورود کنند. رسیدن به این مرحله امر مهمی است و تبدیل خمیرمایه به خود کاغذ بحث سادهتری است. اما این دست از شرکتها نیز نیازمند سرمایهگذاری هستند. ما موضوع کاغذ را برای تولیدکنندگان پیگیری کردیم، اما کار بزرگی است. امیدواریم بحث کاغذ در چهار سال آینده حل شود؛ چون کالایی استراتژیک است. هرچند مصرف آن هر ساله کمتر میشود، اما میزان آن به صفر نمیرسد و موارد خاص مصرف خود را همیشه خواهد داشت. مصرف نوشتافزار در دنیا با همه پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است.