تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x2944720
شناسه : 2944720
تاریخ :
رئیس مجلس شورای اسلامی: هر تهدید را می توانیم به فرصت تبدیل کنیم اقتصاد ایران: رئیس مجلس شورای اسلامی وجود نظام بروکراسی در کشورمان را از موانع پیشرفت در کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، محمدباقر قالیباف در همایش ملی «هوای نو» با اشاره به اینکه سخن امام راحل مبنی بر «ما می‌توانیم» بر دو پایه مهم «سنت‌های الهی» و «مردم باوری» مستقر بود افزود: با گذشت این ۴۰ سال از این دو عنصر مهم فاصله گرفتیم.
وی وجود نظام بروکراسی بی ربط در کشورمان را از جمله موانع، بیان و اضافه کرد: هیچکس حریف این نظام بروکراسی نیست. اسب سرکشی است که نه مجلس، نه قوه قضائیه و نه دولت، آن را کنترل نمی‌کند.
 قالیباف افزود: این بروکراسی به قدری متمرکز و سرکش شده است که برای مثال اکنون ۸ میلیارد دلار را با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای کالا‌های اساسی اختصاص دادیم، اما حتی مرغ را هم نمی‌توانیم به اندازه کافی تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه برای همه این مشکلات، راه حل وجود دارد ادامه داد: یکی از راه حل‌های کوچک کردن بروکراسی مردم باوری است.
 قالیباف گفت: کشوری که بیش از ۸۰ درصد آن دولتی باشد و درآمد آن از محل تولید نباشد و از محل نفت باشد، عاقبتش همین است.
وی افزود: هزاران بار دیگر هم با فساد مبارزه کنید هیچ وقت موفق نمی‌شوید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضعف مدیریتی و ناکارآمدی را از دیگر مشکلات کشور برشمرد و گفت: هر کاری را که انجام می‌دهیم باید به سنت‌های الهی ایمان داشته باشیم.
 قالیباف افزود: هر کجایی که کار می‌کنید باید حتماً سیستم را شفاف و هوشمند کنید و حتماً مبنی بر مردم باوری باشد و حتماً در آن کارآمدی پیدا می‌شود و جنس این کارآمدی از نوع کارآمدی دین در اداره جامعه است و اکنون به چنین چیزی نیازمندیم.
وی با اشاره به تجربه‌های کاری خود اضافه کرد: این روش را در کار‌های خود پیاده کردم و از آن ثمر دیدم.
 قالیباف با اشاره به اینکه اولویت ما اقتصاد و فرهنگ است گفت: اکثر اوقات کار فرهنگی را کار پیمانکاری حساب می‌کنیم در حالی که کار فرهنگی، کار پیمانکاری نیست بلکه کار دل است.
وی افزود: ما در حوزه فرهنگ نباید کارمان را به قانون گره بزنیم بلکه در پی هنجارسازی هستیم البته اگر قانون هم به حمایت هنجار‌ها بیاید خوب است، اما هنجارسازی، چیز دیگری است و کار‌های هنجارسازی، کار‌هایی است که به تولید فاخر تبدیل شود.
 قالیباف اضافه کرد: «اربعین» مصداق هنجارسازی است که تولید اجتماعی و تولید فرهنگ می‌کند و آدم تربیت می‌کند و در آن شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری وجود دارد و معنویت و همدلی هم در آن وجود دارد و اوج به نمایش گذاشتن ایمان و دینداری هم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جامعه را به سیاه و سفید و خاکستری تبدیل کنیم از عجز و ناتوانی فرهنگی ماست که این کار را انجام می‌دهیم و گر نه ما سیاه و سفید و خاکستری نداریم و به قدری فصل مشترک در موضوع انسانی و اسلامی داریم و فرهنگ ایرانی ما برخاسته از تولید و اهل بیت (ع) و قرآن است.
 قالیباف افزود: باید اجازه دهیم جوان‌ها پیش قراول این حرکت باشند.
وی با اشاره به اهمیت جبهه و دفاع مقدس گفت: اگر سرمایه جبهه را نداشتیم نمی‌دانم سرنوشت فرهنگی جامعه مابه کجا می‌رفت و چگونه می‌توانستیم فرهنگ شهادت و ایثار را در جامعه به نمایش بگذاریم؟
 قالیباف افزود: در مقابل موج‌های متعدد فرهنگی، همیشه در تشخیص آن با تأخیر عمل کردیم باید تلاش کنیم از این به بعد تأخیر نکنیم. تدبیری که با تأخیر باشد فعال نیست بلکه منفعل است.
وی اضافه کرد: با تدبیر درست، هر تهدید را می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم.
آقای قالیباف گفت: ما نباید در کار‌های فرهنگی خودجوش مداخله کنیم، اما حتماً باید آن‌ها را حمایت کنیم.
وی با اشاره به اهمیت برقراری عدالت در جامعه گفت: برای مثال عدالت یعنی فاصله فقیر و غنی را کم کنیم.
 قالیباف گفت: رویکرد محله پروری، بحث جدی است.
وی افزود: جوانان مجلس شورای اسلامی حدود ۶۰ نفر هستند که فراکسیون گام دوم انقلاب دارند که خیلی فعال هستند. اگر دبیرخانه همایش ملی هوای نو با این فراکسیون، ارتباط کاملاً سیستمی و کاری برقرار کنند می‌توانند با کمک هم همه موضوعات را پیگیری کنند و پیشاهنگی این کار باید در دست جوان‌ها باشد و می‌توانند با رویکرد انقلابی کار‌ها را پیش ببرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رویکرد انقلابی هرگز مردم را به سیاه و سفید و خاکستری تقسیم نمی‌کند و هر کسی که شهروند جمهوری اسلامی است و اقدام عملی برای براندازی نظام انجام نمی‌دهد، او خود را شهروندی در نظام اسلامی می‌داند که هر کجا است افتخارش این است که خدمتگذاری می‌کند.
 قالیباف افزود: مهم نیست چه باوری دارد مهم این است که در سایه نظام اسلامی در حال کار است.
همایش ملی «هوای نو» ویژه مسئولان تشکل‌های دینی کشور به همت سازمان تبلیغات اسلامی در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.