تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x2938577
شناسه : 2938577
تاریخ :
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان: زمینه خوبی برای سرمایه گذاری مشترک ایران و قزاقستان وجود دارد اقتصاد ایران: گیلان_ مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت :زمینه ها و فرصت های خوبی در گیلان برای سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی بین بخش های خصوصی ایران و قزاقستان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،  دکتر یونس رنجکش ، در وبینار آشنایی با بازارهای ایران و قزاقستان که بین مسوولان و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد افزود : شناخت بهتر فرصت های موجود در مناطق مختلف و زمینه های همکاری های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور می تواند بر پایداری بیشتر بازارهای هدف و تامین نیازهای این بازار ها بسیار حایز اهمیت باشد.

وی اظهار داشت : بررسی روابط اقتصادی دو کشور که از دهه ۷۰ شمسی آغاز شده است بیشتر متوجه داد و ستد های معمول و محدود در تامین چند قلم از کالاهای تجاری است، در صورتیکه با توجه به پیشینه تاریخ فرهنگی و قومیتی و استعداد های موجود در حوزه های مختلف دو کشور می توان زمینه های بیشتری از همکاری ها را شکل داد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان خاطرنشان کرد: از ظرفیت های فرهنگی در مسیر دیپلماسی عمومی بویژه در بخش گردشگری به منظور شناخت بیشتر از توانمندی ها و طرفیت های دو کشور می توان بیشتر استفاده کرد که تاکنون این مهم در برنامه ریزی ها دیده نشده است. وی با اشاره به برخورداری این استان از فرصت ها و ظرفیت های بالا در بخش های زیر ساختی حمل و نقل و پتانسیل های حوزه گردشگری از توریسم درمانی تا ورزشی و همچنین تولید محصولات کشاورزی و صنایع، خواستار حضور سرمایه گذاران این کشور با همکاری بخش خصوصی ایران برای سرمایه گذاری در گیلان شد.

دکتر رنجکش ادامه داد : موقعیت های طبیعی و جغرافیایی و تاریخی گیلان جذابیت های بالایی برای سرمایه گذاری های خارجی دارد که فعالان اقتصادی قزاقستان با توجه به مناسبات خوب بین دو کشور ایران و قزاقستان می توانند از این فرصت استفاده کنند. مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان تاکید کرد : نقش اتاق های بازرگانی دو کشور و همچنین استان های گیلان و قزاقستان می توانند بسیار تعیین کنده باشد. گیلان با واقع شدن در کرانه دریای خزر و نزدیکی با کشورهای آسیای میانه و وجود بندرگاه و منطقه آزاد انزلی از موقعیت مناسبی برای صادرات برخوردار است . از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی هدف گذاری شده از گیلان ، بیش از ۵۹۲ میلیون دلار تاکنون تحقق یافته است .

قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد. وسعت قزاقستان ۲٬۷۲۴٬۹۰۰ کیلومتر مربع (بیش از سه برابر ترکیه یا پاکستان و کوچکتر از آرژانتین) است و حدود ۲۰٪ آن در سوی کوه‌های اورال قرار گرفته و به لحاظ جغرافیایی بخشی از آن در اروپا است. البته قزاقستان معمولاً یک کشور آسیایی طبقه‌بندی می‌شود. اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته دارد و نیز از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است. این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش انجام شده‌است. همچنین تخمین زده می‌شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم ، کروم ، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. و همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.