به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، جناب آقای دکتر مهدی کاظمیان ، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد انزلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری،منطقه آزاد انزلی را دروازه ورود به اوراسیا و مهمترین محور توسعه پایدار و تجارت بین الملل در شمال کشور دانستند.
دکتر کاظمیان در پاسخ به اولین سوال خبرنگار اکونیوز در خصوص اینکه دسترسی به بازار پایدار نیازمند چه عواملی است ،این گونه اظهار داشتند که :
یکی از مهمترین عناصر چه در توسعه پایدار چه در حوزه تجارت بین الملل (واردات و صادرات کالا) ایجاد و تهیه زیرساخت ها می باشد. در منطقه آزاد انزلی بسیاری از این زیرساخت ها تهیه و در مرحله نهایی تکمیل شدن است, وجود دو بندر خوب مانند بندر انزلی که از کهن ترین بنادر کشور است و همچنین بندر نسل سوم کاسپین که چند سالی است در مدار بنادر قرار گرفته و نقش بسیار موثری در توسعه پایدار منطقه و کشور دارد، موجب گردید تا این بندر یک امتیاز برای منطقه آزاد انزلی محسوب و باعث تکمیل زیرساختهای توسعه ای در منطقه شود.
در بحث تجارت، مزایایی که مناطق آزاد دارند به ویژه منطقه آزاد انزلی که در مسیر کریدورهای بینالمللی (کریدور شمال_ جنوب) و همچنین کریدوری که چند وقتی است آن را افتتاح نموده ایم (کریدور چین_ قزاقستان _ایران )قرار دارد و تحولی ویژه در تجارت خارجی ایجاد نموده که در آینده بیش ار پیش از آن ها خواهیم شنید.
با عنایت به اینکه هر منطقه آزاد در کشور دارای موقعیت استراتژیک خاصی میباشد منطقه آزاد انزلی هم از این مزایا برخوردار بوده و در کنار تمامی این مزایا این منطقه به عنوان تنها دروازه ورود به اوراسیا سهم بزرگی در انقلاب اقتصادی در منطقه خواهد داشت. همچنین ایشان وجود مجموعه های فرهنگی ،تجاری و گردشگری را امتیازی برای دستاوردهای اقتصادی مردم دانستند و خاطرنشان کردند که فعالیت های تجاری باید از بستر فرهنگی گذر کند و برندسازی مناسب را بسیار حائز اهمیت دانستند .
منطقه آزاد انزلی را پایگاه اقتصادی_ تجاری_ صنعتی، نباید دانست زیرا کارنامه منطقه در این دهه اخیر ثابت کرده است که در بستر فرهنگی هم حرفهای فراوانی برای گفتن دارد و رزومه خوب و پرباری از خود به جا گذاشته است و حوزه معاونت فرهنگی سازمان هم در سنوات اخیر فعالیت های بسیار مناسبی در جهت معرفی منطقه مانند بحثهای هنری، فرهنگی و جاذبه های گردشگری که این منطقه دارا هست را داشتند واز این رو منطقه آزاد انزلی را میتوان به نوعی کانون گردشگری شمال کشور نام نهاد و به واسطه فراهم شدن بسترهای تجارت بینالملل و گردشگری تجاری از جمله امکانات ویژه ایست که این منطقه داراست و بسیار حائز اهمیت و جذاب میباشد.انشالله بعد از اینکه بیماری کرونا ریشه کن شود امید است باز شاهد رونق گردشگری در این منطقه باشیم. با اینکه این منطقه کوچکترین منطقه آزاد کشور است ولی در عین حال یکی از نقاط پرتردد گردشگری کشور محسوب میشود.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد انزلی اظهار داشتند: با ایجاد فضاهای مناسب برای برندهای تجاری معتبر امکان جذب گردشگر و سرمایهگذاری در منطقه به طور ویژه افزایش یافت و افزود: ما باید در منطقه آزاد انزلی به دنبال برند سازی باشیم و قطعا یکی از مأموریت هایی که مناطق آزاد دارند الگوسازیست .هدفی که تبدیل به یک فرصت گردیده و با ورود شرکت های توانمند در عرصه های تجاری و فرهنگی موجب تکیه کردن بر دانش داخلی و عدم توجه به برند سازی خارجی و ایجاد برندهای معتبر داخلی می گردد .اکنون با وجود این پیشرفت میتوان اینگونه گفت که منطقه آزاد انزلی پیشرو در حمایت از تولید و تولید کننده داخلی می باشد . ما در منطقه آزاد انزلی واحدهای تولیدی فراوانی داریم که اکنون به عنوان برند شناخته شده و فعال هستند و صادرات هم نیز انجام می دهند مجموعه های تجاری در فاز تجارت و گردشگری احداث و یا در حال احداث شدن هستند که از آنها میتوان به شرکت انبوه سازان آرش با مجموعه تجاری فرهنگی گردشگری آرش مال و مجموعه برند سنتر اشاره نمود که فعالیت خود را چندی پیش آغاز کردند و می توان حضور برند های معتبر ایرانی و خارجی را در این مجموعه شاهد بود با عنایت به اینکه اکنون مردم نگاه کارشناسانه به موضوعات دارند و برای یافتن مکان های مناسب تفریحی و گردشگری با دقت فراوان بررسی انتخاب میکنند و منطقه آزاد انزلی این فرصت را برای آنها ایجاد خواهد نمود که مهمترین و بهترین انتخاب را داشته باشند بی شک می بایست در ایجاد چنین فضاهایی دقت نمود که به لطف الهی این مهم در منطقه آزاد انزلی با حضور شرکتهای توانمند در حال اجراست .
همچنین مهدی کاظمیان در سوال خبرنگار اکونیوز در خصوص اینکه نظر ایشان راجع به خصوصیات رقابتی پروژه های تجاری گردشگری در چه چیزی میتواند باشد و این خصوصیت را در پروژه های موجود در منطقه چگونه ارزیابی میکند اظهار داشتند که: خوشبختانه اکنون چندین پروژه تجاری و گردشگری در حال آمادهسازی است و در کنار ظرفیت هایی که اکنون وجود دارد با وجود این پروژه ها ظرفیتهای فرهنگی مانند بزرگترین پردیس سینمایی کشور که در پروژههایی مانند آرش مال وجود دارد می توان استفاده کرد.
همچنین ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار اکونیوز که شما به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد انزلی مهمترین وظیفه روابط عمومی در جهت ارتقای سطح اقتصادی منطقه و پروژههای درآمدزا را در چه میبینید عنوان کردند:
رسالتی که ما در روابط عمومی سازمان به دنبال آن هستیم این است که وضعیت موجود را معرفی و اطلاعرسانی کنیم و زیرساختهای موجود این منطقه ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه را معرفی کنیم که خوشبختانه در این چند سال این اتفاق محقق شده است و معرفی منطقه در کشور و حتی در سطح بین الملل صورت گرفته است و بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبین دیده ایم.
در سال گذشته بالغ بر هفت میلیون نفر گردشگر وارد منطقه شدند و در بازه زمانی نوروز بالغ بر یک میلیون نفر گردشگر وارد منطقه میشود ،با تکمیل این زیرساخت ها قطعاً میزان ورود گردشگر بیشتر خواهد شد و رسالت ما این است که واقعیت را بدون هیچگونه اغراق به مخاطبین القا کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاده است و مخاطبینی که به این منطقه میآیند با معرفی که از منطقه صورت گرفته،مشتاق سفر به این منطقه می شوند.
انشالله با خروج از وضعیت کرونایی حتما این منطقه شاهد همان روزها و حتی بیشتر از گذشته خواهد بود .
همچنین ایشان تاثیر تبلیغات در ارتقای سطح کیفی پروژهها را مفید دانست و بیان داشتند دنیا دنیای تبلیغات است و نمیشود آن را کتمان کرد
در قرن جدید ما شاهد پیشرفت چشمگیر رسانه و تبلیغات بودیم ،کشور ما نیز در سنوات گذشته نسبت به این تبلیغات و برند سازی ضعف داشته ولی خوشبختانه کمکم به این نقطه رسیدیم که باید هم پای کشورهای دیگر،ما هم در حوزه تبلیغات سرمایه گذاری کنیم هر چند که به اعتقاد شخص بنده تبلیغات هزینه نیست سرمایه گذاری پربازده است که بر اساس تبلیغات برداشت بیشتری خواهد داشت ما می توانیم بر اساس یک برنامه ریزی مناسب و تبلیغات خوب محصولات خود را ارائه دهیم و بازخورد خوب دریافت کنیم. امید بر این است که منطقه آزاد انزلی به جایگاهی برسد که تمام اشخاصی که در این منطقه در حوزه های مختلف مانند( تولید، تجارت، گردشگری، سرمایهگذاری و عمرانی) فعالیت میکند و سرمایهگذاری کرده اند و توانستند منطقه را به این جایگاه برسانند موفق شوند و ما نیز در تبلیغات به آنها یاری می رسانیم و خود آنها نیز میتوانند ورود پیدا کنند و به طبع آن میتواند بازخوردهای موفقی داشته باشد و باعث موفقیت سرمایهگذارانی شود که این منطقه را برای سرمایهگذاری انتخاب کردند.