تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x2886272
شناسه : 2886272
تاریخ :
یک جامعه شناس عنوان کرد: شاخص امید به زندگی در ایران ۷۵ سال است اقتصاد ایران: یک جامعه شناس گفت: هم اکنون شاخص امید به زندگی در کشور ۷۵ سال است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،«اردشیر گراوند» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: دو عامل در پیری جمعیت خیلی موثر است اول بالا رفتن امید به زندگی دوم کاهش نرخ باروری است.

وی اظهارداشت: امید به زندگی یا متوسط طول عمر یک شاخص آماریست که نشان می‌ دهد اعضای یک جامعه به طور میانگین چقدر عمر می‌ کنند.

این جامعه شناس گفت: خوشبختانه در ۳۰ تا ۴۰ ساله اخیر شاخص امید به زندگی در کشور به شدت بالا رفته است.

وی افزود: شاخص امید به زندگی در کشور طی سال های ۱۳۳۴، ۱۳۶۴ و ۱۳۹۴ به ترتیب ۴۰، ۵۲ و ۷۵ سال بوده است.

گراوند بیان داشت: هرکسی که امروز در کشور به دنیا می آید احتمالا ۷۵ سال زندگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی یکی از عوامل بروز پیری جمعیت در هر کشوری است.

این جامعه شناس نرخ باروری را از دیگر عوامل بروز پیری جمعیت در کشور برشمرد و گفت: نرخ مزبور از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ به یک درصد و پس از آن منفی شد و به عدد منفی ۱,۸ رسید.

وی افزود: متاسفانه تعداد رشد جمعیت کودک در کشور به شدت پائین آمده است.

گراوند تصریح کرد: این دو عامل باعث می شود پیری جمعیت خود را بیشتر نشان دهد.

وی ادامه داد: وقتی سن افراد بالا می رود هزینه های نگهداری، درمان و غیره افزایش پیدا می کند و بطور طبیعی سیستم حمایت اجتماعی باید از افراد مسن حمایت کند.

این جامعه شناس گفت: عواملی مثل تحصیل کردگی بانوان، آشنایی بیشتر زنان به حقوق خود، رسیدگی بیشتر به خود در اوقات فراغت همه و همه باعث می شودکسی امروز زحمت بچه دارشدن را به خود ندهد.

وی افزود: کودک در جامعه شهری برخلاف جامعه روستایی در عمل قابل بهره برداری نیست یعنی از وجود کودکان درجوامع روستایی استفاده می کنند و کودک به عنوان یک بازوی اجرایی محسوب می شود اما در جامعه شهری این گونه نیست.

گراوند یادآورشد: پس طبق قاعده عواملی همچون تحصیل کردگی مادران، بالا رفتن میانگین سن ازدواج، آگاهی از حقوق زنان و ویژگی های شهری در مورد هزینه های نگهداری کودک تمایل خانوارها به کودک زایی را در جامعه کم می کند.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا سه شنبه هر روز ساعت ۱۹:۰۵ به مدت ۵۰ دقیقه به تهیه کنندگی «سید وحید موسوی و مهرگان طور سوادکوهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد از اینروعلاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.