تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x2852747
شناسه : 2852747
تاریخ :
عملیات آبخیزداری در ۶۰۰حوزه آبخیز سیل خیز کشور اقتصاد ایران: مشهد-عملیات اجرایی آبخیز در ۶۰۰حوزه آبخیز سیل خیز در سطح یک میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در دست اجرا است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از حوزه آبریز شمال سبزوار و بند سدید گفت: امسال طرح آبخیزداری و آبخوانداری را به عنوان یکی از طرح‌های محوری چهارگانه در برنامه قرار داده ایم.

حسین پور افزود: اولویت ما در فاز اول که در ۶ماه نخست امسال اجرا شده، حوزه‌های آبخیز سیل خیز بحرانی در مناطق مختلف کشور بود که خوشبختانه اجرای عملیات آبخیز را در سطح ۲۸۰هزار هکتار و مهار سیلاب را در ۲۴حوزه آبخیز بحرانی در ۱۱ استان سیل خیز به اتمام رساندیم.

وی یکی از اولویت‌ها در بحث سیل را اقدامات پیشگیرانه در بالادست حوزه‌های آبخیز دانست و افزود: اعتقاد ما این است که اگر به بالادست حوزه توجه شود و مهار صورت گیرد، خسارت کمتری به پایین دست وارد می‌شود.

حسین پور افزود: در صورت سرمایه گذاری در حوزه آبخیزداری در بالادست، نه تنها از این خسارات پیشگیری شده، بلکه فرصت تقویت منابع آبی در سفره‌ها فراهم می‌شود که به همین منظور طرح ویژه‌ای در دفتر کنترل سیلاب تحت عنوان طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل بر کانون‌های جمعیتی کشور، تدوین شده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور افزود: این طرح با هدف ایمن سازی ۹۱۰۰کانون جمعیتی شهری و روستایی در برابر مخاطرات سیل این حوزه‌های آبریز در سطحی معادل ۴۰میلیون هکتار اجرا می‌شود و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه با حمایت مجلس و دولت بتوانیم آن را با شدت و قوت ادامه دهیم.

وی درباره حوزه آبریز شمال سبزوار نیز گفت: یکی از نقاطی که در حوزه آبخیز سبزوار مخاطره آمیز و سیل خیز محسوب می‌شود، حوزه مشرف به شهر سبزوار در زیر حوزه سدید است که در دهه‌های گذشته اقداماتی مانند بند سدید برای آن انجام شده؛ ولی ضرورت دارد پایدارسازی شود و برنامه متناسب استحکام بندی در آن صورت بگیرد.