تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x2849117
شناسه : 2849117
تاریخ :
انواع موم های گیاهی و خواص و کاربردهای آن اقتصاد ایران: موم ها مواد پرکاربردی هستند که انواع گوناگونی دارند و به طور کلی به چهار دسته موم های عسلی، موم های نفتی، موم های گیاهی یا نباتی و موم های صنوعی یا سنتزی تقسیم می شوند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، هر یک از انواع موم کاربردها و خواص و ویژگی های متفاوتی داشته و برای برخی از مصارف صنعتی و غیر صنعتی مناسب است. در این مقاله به معرفی برخی از موم های گیاهی و بررسی خواص و کاربردهای آن ها می پردازیم.


موم بیزواکس

خالص ترین و قدیمی ترین موم جهان، موم بیزواکس نام دارد. این موم در حقیقت همان ماده ای است که ساختار لانه زنبور عسل را تشکیل می دهد. هنگامی که زنبور عسل موم را ترشح می کند، سفید رنگ بوده، بعد از تماس با عسل و گرده زرد رنگ می شود و پس از چهار سال رنگ آن از زرد به قهوه ای تغییر می کند. البته رنگ موم تاثیر چندانی در کیفیت آن ندارد؛ با این حال مصرف کنندگان موم سفید و بدون رنگ را ترجیح می دهند. این ماده انحلال پذیری خوبی در کلروفرم، کربن، جوهر سقز گرم و الکل جوش داشته ولی در آب و الکل سرد حل نمی شود. زنبورهای کارگر جوان می توانند موم بیشتر و بهتری تولید کنند. زنبور کارگر زن در شکم خود هشت موم مخصوص تولید مثل دارد. زنبورهای عسل شهد گل ها را جمع آوری کرده و عسل تولید شده را مصرف می کنند و به این ترتیب موم می سازند. موم بیزواکس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که سبب آبرسانی و نرم شدن پوست می شود و سلول ها را ترمیم می کند. بنابراین می توان از این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست ویژه پوست های خشک و خشن استفاده کرد. موم بیزواکس در درمان بیماری های پوستی نیز موثر بوده و خاصیت مرطوب کنندگی دارد. همچنین می تواند رطوبت را حفظ کرده و به کاهش درد و التهاب منجر شود. از این رو در لوازم آرایشی و بهداشتی می توان از این ماده استفاده کرد. از موم بیزواکس در پمادها، کاهنده سرعت انحلال در داروهای زیاد، تثبیت کننده رنگ روغن، پوشش دهنده رنگ های پلاستیکی، کپسول‌ های ژلاتینی، روکش قرص ها و ... نیز استفاده می شود. به همین دلیل است که صاحبان مشاغل مرتبط با این حوزه ها برای تامین ماده اولیه محصولات خود به سراغ خرید موم بیزواکس می روند.

 صمغ عربی

صمغ عربی که به آن صمغ اکاسیا یا پودر اکاسیا نیز گفته می شود، از شیره طبیعی درخت آکاسیا وحشی به دست می آید. این ماده با نام های دیگری چون صمغ سنگال و صمغ هندی نیز شناخته می شود. صمغ عربی از ترکیب پلی ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌ ها تولید شده و خوراکی است. از این ماده در تهیه داروها، مواد غذایی، چوب و .... استفاده می شود. این ماده دارای قابلیت انحلال پذیری در آب سرد و گرم است. صمغ عربی از گیاه گرفته می شود بنابراین برای گیاهخواران نیز قابل استفاده می باشد. این ماده خاصیت امولسیون کنندگی دارد و به حل شدن روغن در آب کمک می کند. از دیگر ویژگی و کاربردهای این ماده می توان به خاصیت طعم دهندگی، لعاب روی سطح شکلات، عامل ضد تبلور در آبنبات ها، ماده مهار نوشیدنی‌ های دارای روغن نباتی و رزین، بافت ‌دهنده در پاستیل، پایدارکننده و افزایش ویسکوزیته محصولات، چسبنده کاغذ سیگار، حجم دادن به محصولات پخته شده مانند کیک ها، تثبیت‌ کننده مواد تشکیل‌ دهنده عطر و ادکلن، ماده چسبنده در آبرنگ نقاشی و تمبر پستی و ... اشاره کرد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت های فعال در زمینه واردات مواد اولیه و تامین کننده محصولات شیمیایی است که اقدام به فروش صمغ عربی کرده و شما می توانید جهت سفارش این محصولات و استعلام قیمت به سایت این مجموعه مراجعه کرده یا از طریق شماره تلفن های این شرکت با آن ها در تماس باشید.

کارنوباواکس

یکی دیگر از موم های طبیعی که سختی زیادی (سخت تر از بتن) داشته و در صنایع غذایی کاربرد بسیاری دارد، کارنوباواکس نام دارد. این ماده از درخت کارنوبا (درخت نخل برزیلی که به نام درخت زندگی نیز معروف است) تهیه شده و به عنوان لعاب دهنده یا روکش شکلات، آب نبات و آدامس، محافظت کننده در برابر ریختن آب بر روی سطوح و تخریب آن ها و افزایش دهنده ماندگاری محصولات استفاده می شود.  از جمله صنایع دیگری که در آن ها از کارنوباواکس استفاده می شود می توان به صنعت خودرو سازی، پوشش نخ دندان، قالب‌ سازی برای دستگاه ‌های نیمه ‌هادی، داروسازی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی اشاره کرد. از ویژگی های مهم این ماده گیاهی و وگان بودن آن است. از این رو جایگزین مناسبی برای موم زنبور عسل و محصولات غیر گیاهی مانند ژلاتین محسوب می شود. به همین دلیل میزان خرید کارنوباواکس در جهان رو به افزایش است.