ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، حمیدرضا آبایی گفت : در هشت ماه گذشته ۹۲۰ هزار تن کالا از بندرگاه انزلی و ۱۴۰ هزار تن کالا از بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل در همین زمان به ترتیب ۴۲ و ۴۴ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی ورود شناور به بنادر گیلان گفت : طی امسال ۳۸۴ شناور در بنادر گیلان پهلو گرفته اند، حال آنکه این میزان در سال گذشته ۲۸۰ فروند بوده است.
وی با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته نیز ۱۱ فروند کشتی فقط در بندرگاه انزلی پهلوگرفته اند، عنوان کرد : علاوه بر این تعداد هشت فروند کشتی نیز در لنگرگاه انزلی در انتظار پهلوگیری برای تخلیه و بارگیری کالا هستند.
وی ادامه داد : این کشتی ها کالاهایی چون غلات، تخته، چوب، کاغذ و مانندآن وارد و قیر، شیشه، مواد ساختمانی، مواد غذایی و سایر کالاها را از بندر خارج می نمایند.
آبایی با اشاره به رشد چشمگیر بندرانزلی در زمینه تخلیه و بارگیری کالا، کانتینر و ورود کشتی گفت : براساس هماهنگی های انجام شده تا صبح روز پنجشنبه ۲۷ آذر حدود ۱۳ فروند کشتی دیگر در لنگرگاه بندرانزلی پهلودهی کرده اند و عملیات تخلیه و بارگیری کالای آنها در حال انجام است و با انجام عملیات بندری همزمان این تعداد شناور، رکورد جدیدی در کارنامه مجتمع بندری انزلی به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰۳ فروند کشتی وارد بندرانزلی شده است، تاکید کرد : در سال جاری کشتی های وارد و خارج شده از بندرانزلی حامل کالاهای اساسی، غلات، روغن نباتی، فلزات، محصولات کشاورزی، کالاهای معدنی و ساختمانی، شیشه، کاشی، مواد اولیه و شیمیایی، تخته و چوب، کاغذ و مقوا، کانتینر و مانند آن بوده اند.
وی عنوان کرد : در بندر آستارا نیز در بخش حمل و نقل کانتینری ۷۶۰ تن کالا صادر شده در حالیکه این مقدار در سال گذشته ۴۷۰ تن بود.
وی نقش بنادر شمال کشور در تامین کالاهای اساسی کشور را حائز اهمیت دانست و یادآور شد : گیلان می کوشد تا به جایگاه واقعی خود در حمل و نقل دریابرد دست یابد.
وی در ادامه به رشد ۶۶ درصدی بنادر گیلان در حمل و نقل تعداد کانتینر نیز اشاره کرد و گفت : سهم بندرگاه انزلی از این افزایش ٣٥ درصد بوده که رشد چشمگیری در این بخش بشمار می رود.
آبایی اظهار داشت : در هشت ماه نخست سال جاری ۳۶ هزار تن کالا در بخش حمل و نقل کانتینری به بندرگاه انزلی وارد شده این درحالیست که این میزان در سال گذشته ۲۷ هزار تن بوده است.
آبایی بر ایجاد اسکله سرپوشیده در محدوده بندری انزلی تاکید و خاطر نشان کرد: با تغییر رویکرد بندر از آهن آلات به غلات و در نظر گرفتن شرایط و روزهای بارانی درصددیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که خدمات بندری با کمترین تعلل به کشتی های حامل غلات ارائه شود از همین رو به دنبال ایجاد اسکله هایی برای تمام فصول هستیم تا در هر هوایی در بندر انزلی بتوانیم عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهیم.
بندرگاه انزلی با سابقه ۱۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی در حال حاضر به عنوان برند شناخته شده در منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر انزلی با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.