به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، همزمان با پخش سریال «آقازاده» بار دیگر مسأله اصالت تابلوهای منتسب به سهراب سپهری محل بحث قرار گرفت. در این سریال، سکانسی از برگزاری حراجی هنری نمایش داده شد که نشان میداد تابلوی نقاشی فروخته شده منتسب به سهراب سپهری، جعلی است.
برخی رسانهها، آنچه در «آقازاده» به نمایش درآمد را مشابهتسازی با حراج تهران دانستند که ازقضا تابلوی سهراب با همان مشخصاتی که در سریال ارائه شده بود، در آن چکش خورده بود.
این ماجرا مدتها محل بحث و چالش بود؛ تا جاییکه مدیر گالری گلستان در گفتوگویی گفت: نمیدانم هدفشان چیست اما میدانم که حتماً نیتی دارند؛ نیتی که خیر نیست؛ شر است. این کارها برای چیست؟
اکنون در مستند «بوی خون» ماجرای اصالت تابلوهایی که از سهراب سپهری باقی مانده بررسی شده است. مرتضی گودرزی دیباج؛ هنرمند و پژوهشگر رشته نقاشی که یکی از مصاحبهشوندگان این مستند است، در اینباره میگوید: هر کالایی که ارزشمند و اصیل است، در بازار مابهازای اقتصادی پیدا میکند. در عالم هنر نیز که آثار هنری معدود است، وقتی چیزی ارزش مییابد، سوداگران در پی کسب سود رفته و به سمت جعل آن میروند.
گودرزی دیباج درباره شائبه اصالت تابلوهای نقاشی سهراب سپهری نیز میگوید: اکنون آثاری از مرحوم سهراب سپهری در بازار هست که به نظر نمیآید همه آنها را او خلق کرده باشد.
شائبه جعلی بودن بسیاری از آثاری که به اسم سهراب سپهری فروخته میشود، نخستین بار در سال 1383 توسط پروانه سپهری (خواهر سهراب) مطرح شد. سالها بعد آثار جعلی سپهری به حراج کریستی دوبی راه یافت که بار دیگر اعتراض پروانه سپهری را به دنبال داشت.
طی سالهای اخیر، برخی هنرمندان بر جعلی بودن تعدادی از آثار منتسب به سهراب سپهری تأکید کردهاند. این در حالی است که در هفتمین دوره حراج تهران تابلویی از مجموعه «تنه درختان» سهراب به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان به فروش رسید که به آن انگ جعلی بودن خورد.