به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران؛ معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به سفر روز چهارشنبه خود به استانهای خراسان رضوی و هرات افغانستان گفت: انتقال بار از طریق این خط آهن نیازمند هماهنگی مالک خصوصی بار، مرزبانی و گمرک ۲کشور بود که این فرایند به خوبی انجام گرفت و با هماهنگی شرکتهای راه آهن ایران و افغانستان، ۵۰۰تن بار سیمان با یک رام قطار باری از ایستگاه خواف به ایستگاه روزنک در غوریان استان هرات افغانستان منتقل شد.
عباس خطیبی افزود: تاریخ حدودی افتتاح خط آهن خواف - هرات روزهای ۲۰تا۲۳ آذر خواهد بود، اما تعیین روز دقیق نیازمند هماهنگیهای دیپلماتیک میان ۲کشور است.
وی ادامه داد: این طرح از ابتدای امسال با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به عنوان پروژه دارای اولویت در قالب توسعه شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار گرفت و بنای تکمیل آن پی ریزی شد که اکنون تمامی کار اجرایی آن به اتمام رسیده است.
راه آهن خواف - هرات به طول ۲۲۰کیلومتر در چهار قطعه اجرا میشود که سه قطعه آن توسط ایران اجرا شده است که بر این اساس ۷۷ کیلومتر از این طرح در قالب ۲قطعه در داخل ایران اجرا شده و ۶۶کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک شهرستان غوریان در استان هرات ادامه یافته است.
هم اکنون از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در انتهای قطعه سوم، مراحل ریل گذاری، بالاست ریزی، جوشکاری و تنظیمات فنی خط آهن انجام شده و ۲ ایستگاه با قابلیت بارگیری و پذیرش مسافر با بیش از سه هزار مترمربع زیربنا در این مسیر ساخته شده است.