تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x2772370
شناسه : 2772370
تاریخ :
ائتلاف اوپک‌پلاس در آستانه تمدید ۳ ماهه قرارداد کاهش تولید قرار دارد اوپک پلاس برنامه افزایش تولید خود را به تعویق انداخت اقتصاد ایران: عربستان و روسیه که اصلی‌ترین تصمیم‌گیرندگان ائتلاف اوپک پلاس هستند، احتمالاً در نشست این گروه در پایان نوامبر، افزایش تولید خود را سه ماه یعنی تا آوریل به تعویق می‌اندازند و بعد دوباره در ماه مارس تصمیم‌گیری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران, عربستان و روسیه احتمالاً در نشست پایان ماه نوامبر با دیگر شرکای خود در ائتلاف اوپک پلاس، کاهش تولید خود را تمدید کرده و برنامه افزایش تولید را به تعویق می‌اندازند.

 هر دو کشور به دلایل تاکتیکی سعی می‌کنند تمایل خود به تمدید کاهش تولید را تا زمان برگزاری اجلاس اعلام نکنند. در حال حاضر، طبق آنچه در ماه آوریل در برنامه تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس تنظیم شده، تولید این گروه 2 میلیون بشکه در روز از آغاز ژانویه سال آینده میلادی افزایش می‌یابد.

 ولی ذخایر نفت جهان هنوز هم بالاتر از متوسط 5 ساله قرار دارند، روند رشد تقاضا آهسته تر از حد انتظار است و اوج دوباره همه‌گیری ویروس کرونا رکود اقتصادی را چند برابر کرده و به تقاضای نفت آسیب دیگری رسانده است.

 هیچ نشانه‌ای از نیاز بازار به دو میلیون بشکه در روز نفت اضافی در آینده نزدیک وجود ندارد و مشخص نیست بازار بتواند این میزان نفت خام را بدون افزایش میزان ذخایر و سقوط قیمت نفت تحمل کند.

 به علاوه در سه ماهه اول هر سال میلادی به طور معمول تقاضای کمتری برای نفت خام از سوی پالایشگاه‌ها وجود دارد بنابراین اضافه کردن بشکه های بیشتر در این زمان از سال، مخصوصاً برای تولیدکنندگان نفت بسیار پر مخاطره خواهد بود.

 بنابراین، عربستان و روسیه که اصلی‌ترین تصمیم‌گیرندگان ائتلاف اوپک پلاس هستند، احتمالاً افزایش تولید خود را سه ماه یعنی تا آوریل به تعویق می‌اندازند و بعد دوباره در ماه مارس تصمیم‌گیری می‌کنند.

یک احتمال دیگر به تعویق انداختن دو ماهه افزایش تولید یا افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای است. اوپک حتی می‌تواند افزایش تولید خود را 6 ماه به تعویق بیندازد. ولی گزینه تعویق سه ماهه افزایش تولید محتمل‌ترین گزینه ممکن است که احتمالاً نتیجه اجلاس 30 نوامبر و اول دسامبر خواهد بود.