ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، سید عباس فاطمی با اشاره به تدارک گسترده شبکههای استانی برای نوروز 99 اظهار کرد: با توجه به اینکه تعطیلات نوروز عملاً از آغاز تعطیلات مدارس شده شده و همچنین ضرورت در خانه ماندن مردم به خاطر ویروس کرونا بیش از پیش احساس میشود مرکز سیمای استانها با در نظر گرفتن شعار «در خانه می مانیم» اقدامات رسانهای متنوعی را تدارک دیده است. این اقدامات در قالب سه ساختار نمایشی، مستند و برنامههای ترکیبی در حال انجام است.
وی به تولید ویژه برنامههای تحویل سال نو در مراکز اشاره کرد و افزود: این ویژه برنامهها در 33 مرکز و با مدت زمان مجموع 7245 دقیقه تولید و پخش خواهد شد. مقرر شده در ایام نوروز 2986 قسمت برنامههای صبحگاهی، خانوادگی، کودک، نوجوان و جوان، شبانگاهی و مسابقه با مدت زمان 1683 ساعت تولید و پخش شود.
رئیس مرکز سیمای استانها با بیان اینکه موفقیت مجموعه طنز میانبر (تولید صدا و سیمای مرکز البرز) در شبکه پنج سیما سبب شده این سریال به درخواست شبکه، ویژه ایام نوروز هم تولید و پخش آن تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: سریالهای نوروزی با رویکرد طنز اجتماعی را با زبان محلی هم در نظر گرفته شده که شامل «خیال خام» مجموعه 14 قسمتی سیمای مرکز آذربایجان شرقی به زبان ترکی، «ددمان» مجموعه 15 قسمتی به زبان ترکی در سیمای مرکز زنجان، «عبید» سریال فارسی و 13 قسمتی مرکز قزوین، «ضامن معتبر» مجموعه 15 قسمتی سیمای مرکز کردستان به زبان کردی و «لیمو ترش» سریال 15 قسمتی مرکز همدان به زبان فارسی است.
وی ادامه داد: 35 فیلم تلویزیونی طنز، ملودارم، کودک و نوجوان و اجتماعی و 80 مستند با موضوع های اقتصاد و کارآفرینی، فرهنگ و اقوام، محیط زیست و منابع طبیعی تولید سال جاری از شبکههای استانی روانه آنتن خواهد شد.
فاطمی به برنامههای مستند و پویانمایی مراکز اشاره و تصریح کرد: نظر به کاهش سفرها و ضرورت ماندن در منزل سیمای مراکز بسته متنوعی از مستندهای گردشگری و ایران شناسی در قالب قسمت تهیه و در اختیار مراکز قرار گرفت تا مخاطبان از قاب تلویزیون به اقصی نقاط ایران عزیز سفر کنند و همچنین برنامهریزی مناسبی برای سفرهای بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا داشته باشند.
رئیس مرکز سیمای استانها گفت: توجه ویژه به بُعد آموزشی و سرگرمی در طراحی کنداکتور شبکهها و همچنین نوآوری در نگاه برنامه به نیاز مخاطبان در این ساختار برنامهسازی مورد توجه بوده است.
وی مهمترین محورهای برنامههای ترکیبی سیمای مراکز در نوروز 99 را شامل طراحی سرگرمی و بازی خانگی، تعاملی کردن برنامه با مردم با شعار هر خانواده یک قاب یک پیام، معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی و معرفی و گفتوگو با فرهیختگان استان از گذشته تا معاصر برشمرد و افزود: طبق دستورالعملی ۴۳ عنوان سرگرمی و بازی قابل انجام در منازل با حضور پدر و مادر و ضبط موبایلی و ارسال جهت پخش در سیما (بطور مثال ساخت فیلمهای موبایلی توسط اعضای خانواده با رویکرد زندگی سالم و شاد در خانه) تدارک دیده شده است به طوری که مخاطبان میتوانند از کارهایی که در کنار هم در محیط خانه انجام میدهند فیلم تولید کرده و برای شبکهها ارسال کنند.
رئیس مرکز سیمای استانها به دیگر برنامهریزیها در این خصوص پرداخت و گفت: تولید و ارسال دابسمش با موسیقیها محلی، شعرخوانی موبایلی، اجرای استندآپ با موضوع خاص توسط مردم، روایت خلاصه کتابی که خوانده شده، به اشتراکگذاری خبرهای خوب هر استان ارسال پیامهای تصویری برای خوشحال کردن دیگران و آموزش بازی و ورزشهای خانگی برخی دیگر از این موارد هستند.
وی اضافه کرد: از جمله نوآوریهای شبکههای استانی برای تعاملیتر شدن برنامههای نوروزی میتوان به برنامهریزی برای تولید آیتمهای کوتاه قصه گویی یا داستانخوانی، تولید آیتمهای انگیزشی کوتاه توسط کارشناسان سر شناس استانی، معرفی وب سایتهای آموزش و جذابی که مورد تایید میباشد (کتابخانههای مجازی) و لطیفهگویی ارسالی از مخاطبان اشاره کرد.
فاطمی با بیان اینکه برگزاری مسابقههای تلفنی با نگاه آموزشی هم در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: تولید ویژه برنامه «یک نوروز 30 میهمان» یکی از تصمیمهای جدی معاونت است که مهمانان شامل معلم نمونه، مخترعین، الگوهای اجتماعی موفق، شرکتهای دانشبنیان، کارآفرینان موفق، اساتید دانشگاهی، برترین رتبههای کنکور و همچنین پزشک و پرستار مدافع سلامت هستند.