تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x2455277
شناسه : 2455277
تاریخ :
سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد اقتصاد ایران: طراحان گرافیک با قیمت‌های موجود در انجمن گرافیک نمی‌توانند از این حرفه امرار معاش کنند و اگر هم باشند بسیار در تعداد محدود هستند.  

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ،  استاد ایرج میرزاعلیخانی متولد جمعه ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۳۵، فارغ التحصیل رشته “ارتباط تصویری” از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، یار دیرین استاد مرتضی ممیز (پدر گرافیک نوین ایران)، عضو هیئت موسس و اولین هیئت مدیره و نایب رئیس “ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران“، عضو هیئت موسس و اولین هیئت مدیره “ انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران” و عضو Art Direction Club نیویورک، عضو دوستاران ایکوگرادا و . . .

استاد ایرج میرزاعلیخانی  طی گفتگویی در رابطه با وضعیت اقتصادی طراحان گرافیک ایران به خبرنگار اکونیوز اظهار داشت : این مبحث به کنفرانس‌ها و نشست‌ها و گفت‌وشنودهای بسیاری نیاز دارد که به تفضیل سر قیمت‌گذاری‌ها در انجمن صحبت شده که چرا قیمت‌ها در انجمن طراحان گرافیک ایران بدین‌گونه است هیچ طراحی با قیمت‌های تعیین شده در انجمن نمی‌تواند گذران زندگی کند در واقع قیمت ها باید بیش از این ها باشد، ما اگر حرفه ای را انتخاب می‌کنیم بایستی از این حرفه بتوانیم امرار معاش کنیم و کار و زحمتی که طراح گرافیک متحمل می شود بسیار بالاتر از این قیمت‌ها است .

متاسفانه طراحان گرافیک متوجه نشدند که مسئولیت و کار بزرگی بر عهده دارند و آن هدایت سواد بصری جامعه است و طراحان گرافیک با عدم اعتماد به نفس کافی مواجه هستند و این باعث می‌شود که نتوانند جایگاه واقعی خودشان را در جامعه بالا ببرند و از طرفی جامعه هم طراحان گرافیک را به عنوان بخش جدایی ناپذیر فعالیت اقتصادی-اجتماعی نمی پذیرد.

  وی در جهت تغییر دیدگاه سفارش‌دهندگان طراحی گرافیک از لحاظ اقتصادی و هنری  گفت: انجمن طراحان گرافیک ایران دو هدف اصلی دارد، اولین هدف شناساندن این حرفه "طراحی گرافیک" را به عموم جامعه، کارفرمایان، فعالین اقتصادی و مدیران ارشد جامعه است با این روش سطح آگاهی و دیدگاه مردم نسبت به حرفه گرافیک بالا می‌رود و جامعه آگاه می‌شود که کار را بایستی به کارشناس متخصص آن رشته سپرد، هدف بعدی انجمن  در رابطه با طراحان گرافیک است که با کمک انجمن بتوانند سطح علمی و فنی خودشان را ارتقا دهند و به خودباوری در حرفه برسند آن هم به عنوان یک فوق متخصص که به دلیل عدم آموزش درست در مراکز آموزشی و عدم راهنمایی صحیح بزرگان باعث شده طراحان افرادی را با حداقل آشنایی با نر‌م‌افزارهای گرافیکی و یا فتوکپی سر کوچه را رقیب خود بدانند در صورتیکه  طراحان گرافیک از لحاظ اطلاعات و کار گرافیکی  از آن‌ها بسیار بالاتر و حرفه‌ای‌تر هستند ما قبل از این‌که دیدگاه سفارش‌دهنده را تغییر دهیم ابتدا بایستی دیدگاه خود را تغییر دهیم  طراح گرافیک باید بداند که یک فوق متخصص است در کشور ما به طراح گرافیک در حد یک کارشناس ارشد آموزش داده می‌شود  ولی واقعیت این است که کدام یک از ما چهره یک کارشناس ارشد را داریم و من قبل از این‌که به دیدگاه سفارش دهنده نگاه کنم بایستی به جایگاه واقعی خود در جامعه باور داشته باشم.

استاد  ایرج میرزا علیخانی گفتند: همانطور که یک ورزشکار حرفه‌ای فقط به خاطر این‌که به دانشگاه ورزش رفته نمی‌تواند بهترین ورزشکار باشد و احتیاج به تمرین و ممارست دائم دارد تا  بتواند در روز مسابقه جایگاه خود را پیدا کند، طراح گرافیک هم احتیاج دارد که به طور دائم دانش و تکنیک خود را افزایش دهد ولی کدام یک از طراحان گرافیک از اتفاقات گرافیکی جهان آگاه هستند؟ کدام یک از طراحان گرافیک کتاب‌های روز گرافیک جهان را تهیه و مطالعه می‌کنند؟ وقتی که آن‌ها از اتفاقات جهانی گرافیک اطلاعی ندارند پس نباید انتظار برخورد درست جامعه را داشته باشند

توانایی یک طراح مانند طلا باارزش است و طلا همواره طلا است و در مواقع بحران اقتصادی ارزش طلا بالا می‌رود و در این صورت بقیه مسائل خودبه‌خود قابل حل است  انجمن بیش از 1000 نفر عضو دارد که اگر هر کدام از این اشخاص هفته‌ای یک کتاب بخوانند آمار نشر کتاب صدها هزار برابر می‌شود، در واقع ضعف از خود ما است عادت نکنیم (که  عادتمان می‌دهند) ضعف خودمان را در دیگران جستجو کنیم  بلکه بایستی ابتدا خود طراح آگاهی لازم را در حرفه‌اش داشته باشد و بعد اگر پول بنز را می‌خواهد  نمی‌تواند ژیان تحویل دهد باید یاد گرفت مطابق با حرفه چگونه لباس پوشید؟ چگونه حرف بزنیم؟ چگونه به عنوان طراح با سفارش‌دهنده ارتباط برقرار کنیم؟ که همه‌ی این‌ها را در کتاب خود شرح داده‌ام باید آموزش ببینیم چه آموزش اجتماعی، چه آموزش مدیریتی و . . . و هر نوع آموزشی که برای یک طراح گرافیک می‌تواند مفید باشد.

 عضو هیئت موسس انجمن گرافیک ایران از دوران بعد از تحصیل خود به اکونیوز می‌گوید: از روزی که با استاد مرتضی ممیز آشنا شدم اولین چیزی که برایم جذاب بود که سرلوحه کارم در آن دوره قرار گرفت برنامه‌ریزی در کار و حرفه بود استاد مرتضی ممیز  یک برنامه‌ریز حرفه‌ای بودند چه به عنوان یک طراح گرافیک ، چه در زندگی شخصی و چه بعنوان استاد در کلاس درس و چه در کانون پرورش فکری کودکان ایشان همیشه یک جمله معروف داشتند که می‌گفتند: (هر وقت من را از کاری منع کنند من هزار کار دیگر آماده دارم که بایستی به آن‌ها برسم.) من هم دقیقا از همان زمان‌ برنامه‌ریزی‌هایی را برای خود تعیین کردم که مهمترین آن مطرح شدن گرافیک در شهرستان‌ها است یعنی توجه به شهرستان‌ها در حیطه گرافیک و در این مسیر هر کاری در توانم باشد انجام می‌دهم و خواهم داد هدف دیگر آشنایی گرافیک در جامعه است و گرافیک در جامعه ما شناخته شده نیست و این وظیفه تمام طراحان است که البته قرار هم نیست آَشنا باشند و خیلی‌ها با خیلی از حرفه ها  آشنا نیستند .

وی گفت: اولین هدفی که   در زمان تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک داشتیم (که چهار نفر بودیم) شناساندن گرافیک به جامعه بود ولی متاسفانه جامعه خیلی از این حرفه دور است دومین هدف آشنا کردن طراحان گرافیک ایران با گرافیک جهانی است بواقع آموزش گرافیک ما بسیار عقب‌تر از آموزش گرافیک جهانی است، با نگاهی ساده به آموزش در حیطه طراحی "نشانه" نشان می دهد که ما چقدر از طراحی گرافیک روز دور هستیم چه در حیطه آموزش و چه در حیطه فعالیت‌های حرفه‌ای، طی کنفرانسی که اخیرا در شیراز داشتم گفتم نشانه آن چیزی نیست که دارند در مراکز آموزشی ما آموزش می‌دهند آموزش گرافیک در ایران حدود چهل سال است که تغییر نکرده در صورتی که اتفاقات بی‌نظیری در طراحی نشانه رخ داده است،  نشانه ای طراحی کردم به عنوان مبل قنبری که بسیار متفاوت از نشانه‌های روز گرافیک ایران است و برای جوانان طراح و همه  این سوال مطرح شده که آیا این یک نشانه است!! موضوع این است بایستی تحقیق و مطالعه وجستجو کنیم که طراحی نشانه چه حال و هوایی پیدا کرده، بعد سوال کنیم!!  و حالا اگر کسی یک تلنگری به این وضعیت زده، بایستی به آن شخص بها داده و حمایت کنیم متاسفانه جستجو و ذوق و کشش را در جوانان طراح نمی‌بینم و ما نسبت به اتفاق جهانی گرافیک بسیار کند و عقب هستیم از این رو از همان دیدار اولیه که با استاد ممیز داشتم برنامه‌های مدونی را تنظیم کرده و در این باره خود را موظف و واجب می‌دانم که به آن‌ها جامع عمل بپوشانم از این رو در تهیه کتاب‌های گرافیکی خارجی و پخش این گونه کتاب‌ها بین طراحان ایرانی همت کرده و در جهت آشنایی گرافیک ایرانی به جهان هم فعالیت‌هایی انجام داده‌ و خواهم داد.

یار دیرین استاد مرتضی ممیز(پدر گرافیک نوین ایران) از  دوران کودکی خود می‌گویند: تقریبا تمام انسان‌هایی که در روی کره زمین در حیطه هنر قدم برمی‌دارند از دوران کودکی به سه موضوع علاقمند هستند "هنر"، "طبیعت" و "ورزش"، البته من در این رابطه آمار دقیقی ندارم اما طی تجربه اکثریت  هنرمندان در دوران کودکی با هنر به نوعی درگیر بودند من هم در دوران کودکی از این قائده مستثنی نبودم در خانواده‌ای رشد کردم که پدر و مادرم علاقه خیلی شدید و عجیب و غریبی به هنر داشتند در سال‌های 1920 ما در منزل معلم خصوصی موسیقی داشتیم  و پدری داشتم که ما را با طبیعت آشنا کرد و ما را با خود به طبیعت می‌برد خانواده ما رابطه تنگاتنگی با ورزش داشته و من در سه ورزش در حد بالایی فعالیت داشتم دنیای کودکی من این‌گونه شروع شد و خواهران بزرگتر گام‌های بلندی را در این زمینه برداشتند مطالعه و ادبیات در خانواده ما جایگاه ویژه ای داشت کیهان بچه‌ها و دختران و پسران جزو مجلات هفتگی خانواده بود تا وقتی که بزرگتر شدیم که  تصویرگری بالاترین نقطه جذابیت برای من بود و هر چه بزرگتر می‌شدم با دنیای زیبای گرافیک بیشتر آشنا شده تا زمانی که طی سفری به ایتالیا داشتم ابتدا آگاهانه با هنرهای زیبای ایتالیا ارتباط پیدا کردم تا به ایران که برگشتم در رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران  تحصیل کردم و گرافیک برای من دنیای بسیار بسیار جذاب و پر هیجانی شد و طراحی نشانه از علایق اصلی من در این رشته است، با دقت کارهای دیگران را نظاره‌گر هستم می‌بینم و اطلاعات جمع آوری می‌کنم زیرا حکایت طراحی نشانه به گفته استاد مرتضی ممیز : "کم گوی و  گزیده گوی" ویژگی اصلی و مهم طراحی گرافیک است که طراحی نشانه یکی از فعالیت‌های ناب ناب ایشان است.