ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ،از ماه گذشته تا به الان فیلمهای جدید و متنوعی در چرخه اکران سینمای کشور وارد شده و چیدمان اکران را متنوع کردهاند. کمدی، دفاع مقدس، اجتماعی، اکشن و حتی ورزشی که کمتر در سینماهای کشور دیده میشود.
با این حساب باید فضای فروش فیلمها در سینما تاحدودی بهتر و میزان مخاطب در سینمای ما نیز رو به فزونی گذاشته باشد. یکی از صنوفی که باید دباره اینکه آیا سینما توانسته است میزان بیشتری از مخاطب را جذب کند، پاسخ بدهد، سینماداران کشورند. سینماداران از نزدیک شاهد فروش و میزان جذب مخاطب در کشورند و میتوانند خروجی کار را بررسی کنند.
از سوی دیگر اکران، آخرین مرحله از چرخه نظام سینمایی جهان است و باید به چرخههای دیگر فیلم یعنی تولید نیز توجه داشت. آیا با توجه به شیوه تولید فیلمهای سینمایی کشور، محتوا و ساختار دراماتیک آنان، این مرحله تا چه حد برای موفقیت سینمای کشور نقش مثبت داشته است؟
«سجاد نوروزی» مدیر سینما آزادی و یکی از سرگروههای سینمایی در ادامه درباره تغییرات احتمالی فروش و میزان مخاطب در سینمای کشور گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانید.
نوروزی در ابتدا درباره ورود متنوع فیلمها و اثر آن در جذب مخاطب گفت: واقعیت این است که در این مدت هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مخاطب جدیدی به سینمای کشور اضافه نشده است. میزان مخاطبین سینماها تغییر خاصی نکرده است. باید اعتراف کرد که سیاستهای اکران و حجم انبوه فیلمهای در حال اکران مرتبط باهم اند و این سیاستگذاری باعث میشود که یکباره چند فیلم با گونه یکسان همزمان با یکدیگر اکران شوند و حتی فیلمهایی که برای دو یا سه سال پشت چرخه اکران بودند، مجوز میگیرند اکران میشوند. این روال غلط باعث شده است که سینما به فروش واقعی خودش دست پیدا نکند.
وی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر این است که فیلمها فرصت مشخص و دقیقی برای اکران خود در اختیار ندارند و نمیتوانند برای گیشه خود فکر و تحلیل چندان دقیقی داشته باشند. به عنوان مثال فیلمی که سه هفته قبل اکرانش شروع شده بود، دو هفته بعد فیلم دیگری آمده و همراه او با همان ژانر اکران شده و فروش هر دو به خطر افتاده است. این شیوه باعث شده که سینماداری رسماً با اختلال روبرو شده است که نشان از ناکارآمدی نرمافزار اکران دارد.
بدون شک در اکران پاییز غیر از مطرب و نهایتاً چشم و گوش بسته هیچ فیلم دیگری در فروش موفق نیست. حتی بالاتر از آن اساساً از ابتدای امسال فیلمهای موفق فقط به اندازه یک دست بودهاند و سوددهی مناسبی نداشتند.
مدیر سینما آزادی در ادامه درباره تصحیح وضعیت نظامنامه نمایش و اکران و مسائل مرتبط با آن بیان کرد: معتقدم با اینکه این مشکلات نیز باید حل شود اما این بحث، موضوع ثانویه است. بحث اولیه این است که ما تعداد محدودی سینما داریم که میزان و ظرفیت آن مشخص است. از سوی دیگر تعداد مخاطب نیز مشخص است که رشد نکرده است و تمام این آمار را میتوان با مستندات کاملاً روشن و شفاف در اسناد و مدارک سازمان سینمایی مطالعه کرد.
این مطالعات آماری نشان میدهد که ما برای این تعداد مخاطب چه میزان سینما میخواهیم. اما به این نکته توجه نداریم که برای تولید 150 فیلم سینمایی در سال که فروش بسیار پایینی در مجموع دارند، تعداد سالنهای سینمای ما کم است. فیلمهایی که بخشی از تولیدش وابسته به نهادهای کشوری است که پولش در تولید درمیآید و بخشی دیگر هم سرمایهگذارانیاند که آنقدر پول دارند که فیلمشان اگر فروش نداشته باشد باز مشکلی ندارند؛ به عنوان مثال و نمونه برای سرمایهگذاری که 4 میلیارد برای فیلمش هزینه کرده و تا به حال 150 میلیون تومان هم فروش نداشته است، قطعاً این رقم پول خُرد است. این بخش در واقع جماعتی است که آنقدر پول دارد که دوست دارد از ثروتش برای ساخت فیلم استفاده کند.
من به عنوان سینمادار و کسی که سهمی در سینمای کشور دارم میگویم که بعضی از این فیلمهای در حال اکران واقعاً به درد نمایش در شبکه نمایش خانگی هم نمیخورد. سؤال من این است که با چه ملاکی بعضی از این فیلمها ساخته شده است؟
بنابراین مشکل و یا مسئله اصلی اکران نیست بلکه مهم تولید کشور است؛ اینکه فیلم برای چه کسی، چه وقت و با کدام سرمایه تولید میشود؟ این مشکل اصلی در سینمای ما معضل آفرین است. برای همین با اطمینان میگویم که این چرخه معیوب است و تنها سرگروه سینما بودن و مدیریت آن مقصر نیست. من همین الان هم از اینکه سرگروه نباشم استقبال میکنم.
نوروزی با اشاره به اینکه شرط فروش موفق فیلمها جذابیت است،گفت: فیلمها برای فروش خوب خود تنها به جذابیت نیاز ندارند بلکه باید در تبلیغات و پخش نیز کارآمد باشند. چیدمان اکران فیلمها مهم است اما ما داریم درباره چیدمان فیلمهایی صحبت میکنیم که فروش خوبی ندارند. یادمان باشد اگرچه که فروش برای تهیهکننده مهم است اما او حکم سازنده آپارتمانی را دارد که میخواهد به هر طریقی آپارتمان خود را بفروشد. اگر به جدول فروش فیلمها نگاه کنیم معلوم است که با پول مردم نمیشود این سینما به حیات خود ادامه بدهد و امروز در حیات آن مقولهای مانند ثروت سرمایهگذاران نقش اساسی دارد.
نوروزی با توجه به جذابیت و اهمیت فیلمی مانند «23 نفر» چرا این فیلم در فروش خود موفق نبوده است، گفت: نکته اول این است که این فیلم به تازگی سرگروه گرفته است و تا قبل از آن در سرگروه آزاد اکران شده است. دیگر اینکه این فیلم در تبلیغات خود بسیار ضعیف عمل کرده است. واقعاً چهقدر در سطح شهر تبلیغات مناسبی برای این فیلم وجود دارد؟ به نظر من دوستان ما در سازمان اوج نتوانستند برای تبلیغ این فیلم و پخش آن درست برنامهریزی بکنند. علاوه بر این چرا نباید جایی مانند سازمان اوج خود متولی پخش باشد؟
پخشکننده که خود به تنهایی نمیتواند معجزه بکند. زمانی پخشکننده در چنین فیلمهایی موفق خواهد بود که فیلم پنل تبلیغاتی مناسبی داشته باشد.