بنزین ۳ نرخی هم نتوانست ترمز تقاضا را بکشد!

اقتصاد ایران: گزارش جدید از میزان مشارکت در آخرین قرعه‌کشی محصولات مونتاژی ایران‌خودرو تصویری روشن از وضعیت بازار خودرو ارائه می‌دهد؛ بازاری که تصور می‌شد با اعمال سیاست‌های محدودکننده همچون حذف سهمیه بنزین خودروهای نوشماره، تقاضا را کاهش دهد؛ حال آن‌که به‌نظر می‌رسد عطش شدید تقاضا همچنان پابرجاست.

براساس آمار منتشرشده از سوی ایران‌خودرو، تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره به ۳ میلیون و ۵۴۹‌ هزار نفر رسیده که نشان می‌دهد تقاضا برای خرید خودرو حتی در بخش مونتاژی‌های ‌میلیاردی نیز نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه به‌صورت بی‌سابقه‌ای رو به‌افزایش است.

توزیع این متقاضیان شامل بیش از ۳ ‌میلیون و ۱۲۰‌ هزار نفر در طرح عادی، ۳۷۵‌ هزار متقاضی در طرح جوانی جمعیت و حدود ۵۳‌ هزار نفر در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بوده است. بررسی فهرست منتخب محصولات نیز نشان می‌دهد در این بین ‌هایما ۸S با بیش از ۲.۲ میلیون ثبت‌نام رکورددار بیشترین تقاضا شده و پس از آن ‌هایما ۷X با ۶۰۶‌ هزار نفر و ‌هایما با ۲۹۲‌ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

این حجم ‌میلیونی ثبت‌نام برای خودروهایی که قیمت آن‌ها در بازار آزاد به چند ‌میلیاردتومان می‌رسد، پیش از هر چیز نشان‌دهنده شکاف عمیق میان قیمت کارخانه و بازار است؛ شکافی که هنوز اصلی‌ترین محرک تقاضا در طرح‌های فروش خودروسازان محسوب می‌شود. اختلاف ‌میلیونی و حتی ‌میلیاردی بین نرخ کارخانه و بازار، خودروهای مونتاژی را از یک کالای مصرفی به یک ابزار سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. این شرایط موجب شده بخش قابل‌توجهی از ثبت‌نام‌کنندگان مصرف‌کننده واقعی نباشند و هدف اصلی آن‌ها بهره‌مندی از سود قطعی ناشی از اختلاف قیمت باشد؛ از همین ‌رو ثبت‌نام چندمیلیونی نه لزوما نشانه افزایش نیاز متقاضیان، بلکه بازتاب انتظارات تورمی، نگرانی نسبت به آینده اقتصادی و تمایل به‌حفظ ارزش دارایی‌هاست.

آنچه مشخص است در هفته‌های اخیر بازار خودرو ‌بار دیگر با موج جدید افزایش قیمت روبه‌رو شده ‌است؛ افزایشی که با نوسان نرخ ارز و تشدید تورم انتظاری ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. این شرایط باعث شده خودرو بار دیگر به‌یکی از پناهگاه‌های حفظ ارزش دارایی تبدیل شود و همین موضوع نقش مهمی در بالا رفتن تقاضا در طرح‌های فروش کارخانه‌ای داشته است. درواقع تداوم نااطمینانی‌ها و تغییرات پیاپی در سیاست‌های ارزی و انرژی موجب شده مردم بیش از گذشته به‌خرید دارایی‌های فیزیکی تمایل نشان دهند.

نکته قابل‌توجه دیگر در این دوره از فروش این است که حذف سهمیه بنزین برای خودروهای نوشماره که از سوی دولت به‌عنوان یکی از ابزارهای کنترل تقاضا معرفی شد، هیچ اثر محسوسی بر رفتار ثبت‌نام‌کنندگان نداشته‌ است. آمار نشان می‌دهد متقاضیان، نبود سهمیه بنزین یارانه‌ای را مانعی جدی برای ورود به طرح‌ها تلقی نمی‌کنند. دلیل این مساله روشن است؛ زمانی‌که رانت ناشی از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار چند ده‌برابر ارزش سهمیه سوخت است، منطقی نیست تصور شود حذف سهمیه بتواند انگیزه تقاضا را کاهش دهد.

بنابراین سیاست مذکور نه‌تنها به مدیریت تقاضا کمکی نکرده، بلکه عملا نشان ‌داده ابزارهای غیرقیمتی در بازاری که شکاف گسترده قیمتی وجود دارد، فاقد اثرگذاری واقعی هستند. در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌ حاضر قیمت کارخانه‌ای هایما ۸S دو ‌میلیارد و ۲۸۰‌ میلیون‌تومان تعیین‌ شده و درعین ‌حال قیمت بازار آن به ۳ ‌میلیاردتومان رسیده ‌است که نشان‌ از اختلاف قیمتی ۷۲۰‌ میلیون‌تومانی معادل ۳۱.۵‌ درصد دارد. اختلاف قیمتی هایما ۷X که بهای کارخانه‌ای آن ۲ ‌میلیارد و ۱۷۱‌ میلیون‌تومان و بهای بازاری آن ۲ ‌میلیارد و ۶۰۰‌ میلیون‌تومان است، به ۱۹.۷‌ درصد رسیده است.

همچنین شکاف قیمتی هایما هم که بهای کارخانه‌ای آن یک‌میلیارد و ۹۶۲‌ میلیون‌تومان تعیین‌ شده و در سطح بازار به قیمت ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد، ۳۸۸‌ میلیون‌تومان و معادل ۱۹.۷‌ درصد است.

رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای ۲ تا ۳۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پاناراما ارتقا یافته (بدون رینگ) (۱۴۰۴) با ۳۶ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۴۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۴) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پاناراما ارتقا یافته (با رینگ) (۱۴۰۴) با ۳۲ میلیوت‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۲۶۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (با رینگ) (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس XU۷P (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۴) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۳ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۳۵ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

همچنین خودروهای مونتاژی رشد بهای ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که لوکانو (۱۴۰۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ ‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی الیت تیپ یک پنج نفره (۱۴۰۴) با ۸۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره (۱۴۰۴) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۵) با ۴۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، فولکس ID.۴ Crozz PURE PLUS (۲۰۲۴) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و وویا فری (۲۰۲۵) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ