به گزارش سامت نیوز به نقل از خراسان، چاقی و اضافه وزن کابوس روز و شب خیلیهاست و ناندانی عدهای دیگر! میپرسید چرا؟ مدتهاست افرادی به شکلهای مختلف سعی میکنند یک محصول را به عنوان معجزهای برای کاهش وزن تبلیغ کنند؛ گاهی این محصول را در قالب آمپولها و قرصهای لاغری عرضه میکنند، گاهی زیرپوست عطاریها میروند و قرصهایی را به عنوان لاغرکننده فوری به بازار روانه میکنند که در ترکیبش از مخدر استفاده شده است و گاهی هم این باور را میچسبانند به طب سنتی و ایرانی و دمنوشهای گیاهی که هیچوقت ضرری برای بدن ندارد! اسم رمز همه این محصولات عجیب هم «معجزهآسا»، «لاغری یکشبه و فوری» و «بدون نیاز به ورزش و رژیم» است! اگر از ما میشنوید تا این عبارتها را شنیدید، دو پای دیگر قرض کنید و پا به فرار بگذارید! دلیلش را در این مطلب برایتان توضیح خواهیم داد.
تبلیغ دمنوشهای جادویی
و پک ضد ریزش مو روی آنتن!
این روزها ردپای هر تبلیغ عجیبوغریبی را بگیرید، یک سرش ممکن است به یکی از شبکههای تلویزیونی ختم شود. عجیب این که این تبلیغها فارغ از محتوایشان میتوانند اسپانسر هر برنامهای باشند. بهتازگی تبلیغ یک دمنوش گیاهی چربیسوز، با قول۴ تا ۷ کیلو کاهش وزن در ماه و پک جلبک اسپرولینا در قالب پک ضدریزش مو، پای ثابت برنامههای تلویزیونی شده است. در این برنامهها تا چشم کار میکند، تبلیغ فروش این محصولات است و ارسال آن با یک پیامک. همه ما میدانیم تلویزیون رسانهای جمعی و در دسترسترین برای عموم مردم است و خیلیها با اعتماد به همین مرجعیت و اعتبار به این تبلیغات دل خوش میکنند تا کابوسهای چاقی و کممو بودن و ... را تمام کنند. درست است که دمنوشها در حالت عادی میتوانند آرامشبخش و اثرگذار باشند اما تجویز جمعی آن برای همه اقشار جامعه بدون درنظر گرفتن تداخل دارویی، بیماریهای زمینهای و ... هزار و یک اشکال دارد و عجیب است که تلویزیون تعهد و رسالت خود در برابر سلامت مردم را فراموش کرده است.
از وزارت بهداشت اصرار و از صداوسیما انکار!
ماجرای این دمنوشهای لاغری و پکهای ضد ریزش مو حتی صدای معاون بهداشت وزارت بهداشت را هم درآورد. علیرضا رئیسی در نامهای از رئیس صداوسیما خواست تا پخش آگهیهای دمنوشها و مکملهای لاغری را متوقف کند. اما روابط عمومی صداوسیما در پاسخ، با انتشار اطلاعیهای مفصل، نه تنها این درخواست را رد کرد، بلکه گلایهای را خطاب به وزارت بهداشت مطرح کرد: «شما خودتان مجوزش را دادهاید.» رئیسی در این نامه که متن آن در رسانهها منتشر شد، این تبلیغات را «اغواکننده» خواند که «اقدام به فریب و گمراهی و بازی با سلامت مردم میکنند» و تأکید کرد این آگهیها «فاقد پشتوانه علمی معتبر» بوده است. البته آبان ماه امسال بود که بابک شکارچی، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، به یک تبلیغ تلویزیونی مربوط به یک کلینیک دندانپزشکی با حضور بازیگران معروف از صداوسیما اشاره کرد و این تبلیغ را برای مردم به شدت گمراهکننده دانست.
این اولین بار نیست، آخرینبار چطور؟
این اولین باری نیست که تلویزیون، تبلیغاتی را در برنامههایش جای میدهد که ضدسلامت است. از تبلیغ موادغذایی فستفودی و فراوردههایی مانند چیپس و پفک که بگذریم، میرسیم به تبلیغ انرژیزا آن هم درست وسط یک برنامه ورزشی فوق مهم! زمان پخش برنامههای المپیک بود که تبلیغ یک نوشیدنی انرژیزا، ورد زبان مجریها شده بود. تعداد این تبلیغها بین گفتوگوی مجریها آنقدر زیاد و روی اعصاب بود که همان موقع هم صدای خیلیها را درآورد. البته این تبلیغات نمونههای دیگری مانند شامپوهای ضدریزش، عطرهای قابل استفاده روی پوست، غذاهای فراوریشده و... هم دارد!
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه