«متون کلاسیک ادبیات»؛ اصلیترین دستمایه جشنواره تئاتر «مونولوگ»
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی دبیر کانون تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: توجه به متون کلاسیک ادبیات که مالامال از آیین و اسطوره است، میتواند به خلق و فهم بهتر آثار نمایشی منجر شود؛ در همین راستا موضوع امسال جشنواره تئاتر مونولگ دانشگاه فردوسی مشهد، «متون کلاسیک، دستمایهای برای مونولوگ معاصر» انتخاب شده است.
زهرا بیژنیار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همیشه در کانون تئاتر، به دنبال این بودیم که فرصتی برای تجربه اجرا ایجاد کنیم. البته تجربه اجرا نه فقط به عنوان یک اثر هنری یا تجربهآموزی یک هنرجو بلکه به عنوان یک مواجهه شخصی با خود ماهیت اجرا و جشنواره مونولوگ دقیقا در پی رسیدن به چنین هدفی خلق شد. جشنوارهای که از همان فراخوان نخستین دوره خودش، دانشجویان را فراخواند تا برای بازنمایی خودشان بر روی صحنه، دست به اجرا بزنند.
وی با اشاره به اینکه قالب «تکگویی» به واسطه شکل اجرایی خود، چالش مهم حضور شخصی بر صحنه را برای اجراگران ایجاد میکند، افزود: هنرمندان در این شیوه، بهتنهایی روی صحنه ایستادهاند. همه چشمها معطوف به یک تن است و هیچ سوژه دیگری برای تماشا وجود ندارد. شاید بتوان گفت فقط در این هیئت اجرایی است که پرفورمنس به معنای واقعی کلمه اجرا میشود و همین ایده بود که ما را به با شور و هیجان به سوی آغاز جشنواره «مونولوگ» ترغیب کرد.
بیژنیار با بیان اینکه مهمترین تفاوت دومین دوره جشنواره تئاتر مونولوگ با نخستین دوره آن، اضافه شدن چهارچوب موضوعی به این جشنواره است، تاکید کرد: موضوع جشنواره امسال، «متون کلاسیک، دستمایهای برای مونولوگ معاصر» است. در سال ۱۴۰۳، جشنواره در چهار بخش ادبیات نمایشی، اجرای مونودرام، تکگویی خارجیزبان و اجرای تعاملی برگزار شد، اما امسال فرمهای اجرایی ویدیو پروجکشن و اجرای خارج از صحنه نیز به جشنواره اضافه شده و شرکتکنندگان حتی میتوانند اثر خود را با ترکیب دو یا چند فرم اجرایی معرفی شده، برای جشنواره ارسال کنند.
نقش برجسته «آیین و اسطوره» از متون کلاسیک تا اجراهای نمایشی
دبیر کانون تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دلایل زیادی برای انتخاب متون کلاسیک به عنوان موضوع اصلی وجود دارد. در مرحله اول، باید اشاره کنم، همانطور که بارها به ما آموختهشده است، تئاتر به معنای آیین و اسطوره است و امروز ما میتوانیم از رشد اندیشههای برآمده از این دو، به خلق و فهم اثر نمایشی بپردازیم. میخواهم بگویم که ما سرانجام باید به ریشههای این اندیشه بازگردیم.
او با تاکید به اینکه مطالعه آثار کلاسیک، فرصت بزرگی برای مواجهه با این ریشهها است، خاطرنشان کرد: همین آیینها و اسطورهها چون زنجیر، جریان رشد تدریجی هنرهای نمایشی را تا به امروز، متصل نگهداشته است. هنر تئاتر امروز بیشک بازنمایی دیگری از اسطورهها و روایتهای پیشین است. نتیجه بازگشت و توجه به این متون، پیدا کردن ایدهها و اندیشههایی است که در سالیان دراز تن به فراموشی ندادهاند.
بیژنیار افزود: آثار کلاسیک همواره سرشار از شخصیتهایی است که در مرحلهای از سفر قهرمانیشان، جایی میان یک دوراهی یا تعارض ذهنی با خود به نبرد یا گفتوگو پرداختهاند. لحظهای از این درگیری ذهنی که فرد، خود در مقابل خود میایستد، دقیقا دقیقا همان لحظهای است که مونولوگ زاده میشود.
دبیر کانون تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: شرکتکنندگان در جشنواره مونولوگ باید اثر خود را در قالب اجرایی تکگویی یا مونولوگ طراحی کنند، اما در انتخاب متن این اجرا میتوانند مستقیما از مونولوگهای موجود در ادبیات کلاسیک استفاده کنند. آنها میتوانند بدون تغییر اساسی در اصالت متنها، از آثار کلاسیک اقتباس کرده یا حتی با ایدهپردازی از این آثار به خلق یک روایت نو از یک داستان کهن بپردازند.
معرفی بخشهای مختلف جشنواره و معیارهای داوری آثار
بیژن یار افزود: دومین دوره جشنواره مونولوگ، چهار فرم اجرایی را به شرکتکنندگان خود معرفی کردهاست؛ اجرای مونودرام، تکگویی خارجیزبان، اجرای خارج از صحنه و اجرای ویدیو پروجکشن. همچنین شرکتکنندگان میتوانند اثر خود را حتی با ترکیب دو یا چند فرم اجرایی معرفی شده، به درگاه جشنواره مونولوگ ارسال کنند. علاوه بر این موارد، بخش ادبیات نمایشی نیز وجود دارد که تنها مختص به آثار نوشتاری است و در بخش اجرایی مورد بررسی قرار نمیگیرد. نویسندگان نمایشنامه در این بخش با ارسال متون خود میتوانند به رقابت بپردازند.
او با تاکید بر اینکه ابتکار اجرایی، تسلط بر اجرا و توانایی روایت منسجم، از ملاکهای اصلی داوری در جشنواره است، مطرح کرد: ملاک ارزیابی آثار در جشنواره مونولوگ بر این هسته استوار است که یک اثر چگونه از منظر متن، ایده و اجرا میتواند روایتگر یک اثر فاخر کلاسیک باشد و از طرفی به عنوان یک نمایش مونولوگ ارزش اجرایی داشتهباشد.
دبیر کانون تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد درباره چهارچوب کلی ارسال آثار به جشنواره مونولوگ، گفت: این جشنواره مبتنی بر شیوه اجرایی مونولوگ است، بنابراین آثاری که از قالب مونولوگ خارج باشند، پذیرفته نمیشوند. همچنین زمان اجرا باید بین ۷ تا ۱۵ دقیقه باشد و آثار ارسالی از منظر ویژگیهای نمایشی، صحنهای و ادبی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
شرایط عمومی شرکت در جشنواره
وی با اشاره به شرایط عمومی شرکت در جشنواره مونولوگ، تصریح کرد: جشنواره مونولوگ یک جشنواره داخلی است بنابراین تمام افراد متقاضی باید دانشجو یا دانش آموخته پس از سال ۱۴۰۲ در دانشگاه فردوسی مشهد باشند. همچنین آثار ارسال شده نباید پیش از این در هیچ جشنواره و اجرای عمومی شرکت کرده و یا حضور داشتهباشند. هر شرکتکننده باید تا پیش از اتمام مهلت ثبتنام، مدارک خود را که شامل تصویر کارت دانشجویی، تصویر کارت شناسایی و فرم ثبتنام است، از طریق درگاه معرفی شده توسط دبیرخانه ارسال کند.
بیژن یار ادامه داد: فرایند شرکت در این جشنواره از زمان مطالعه و تمرین برای ارسال اثر گرفته تا روزهای رقابت، آنطور است که مهارتهای اجرایی و هنری دانشجویان را تقویت میکند. هیچ برنامهای مانند چنین جشنوارههایی نمیتواند، توان و هنر هنرجویان را برای خلق یک اثر بطلبد و آنان را وارد یک مسیر رقابت مناسب سرشار از شور، تلاش و یادگیری قرار دهد.
او، درباره هدف اصلی برگزاری جشنواره مونولوگ به عنوان یک جشنواره داخلی، افزود: هدف اصلی برگزاری جشنواره، بهبود تواناییهای هنری و اجرایی دانشجویان دانشگاه فردوسی است. دانشجویانی که یا از طریق کانون تئاتر یا دیگر ارگانهای نمایشی سطح شهر به هنر نمایش علاقمند شدهاند یا آن را آموختهاند. بنابراین هدف جشنواره مونولوگ، رشد درونی و تقویت تواناییهای جشنواره و شرکتکنندگان آن در کنار یکدیگر است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه