تشریح مأموریت تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات در قم
اقتصاد ایران: ایسنا/قم رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم با تأکید بر نقش بیبدیل دیپلماسی عمومی در تامین منافع جمهوری اسلامی، از طراحی برنامههایی چون راهاندازی «خانه اندیشهورزان بینالملل»، ساماندهی «مبلغان و رایزنان افتخاری» و طرح «سفیران فرهنگی جوان» به عنوان کارویژههای نوین نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم خبر داد.
حجتالاسلام والمسلمین حامد رفعتی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، متکفل و متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است، گفت: طبیعتاً تمام فعالیتهای ما ناظر به عرصه فراسوی مرزها است و کنشگریها، فعالیتها و طراحیهای ما همه برای عرصه بینالملل تنظیم شده و کارکرد و خروجیاش در آنجاست. فعالیتهایی هم که در حوزه داخل داریم با همین رویکرد تعریف میشود.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم افزود: یکی از انواع دیپلماسی که اکنون دنیا روی آن سرمایهگذاری راهبردی میکند، دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی به جای تمرکز بر روی بازیگران رسمی و دولتی، روی کنشگران مردمی و نهادهای مستقل مدنی تمرکز و سرمایهگذاری میکند و این نهادهای مدنی و مردم، بالطبع بعداً در تصمیم سیاستگذاران کلان تأثیرگذار خواهند بود.
رفعتی ادامه داد: بسیاری از کشورها هم اکنون به صورت فعال از دیپلماسی عمومی استفاده میکنند. ایالات متحده یکی از کشورهایی است که به شدت از حوزه دیپلماسی عمومی برای جلب منافع خود استفاده میکند؛ نقش هالیوود در تحصیل قدرت نرم و منافع آمریکا، نقشی انکارناپذیر است. فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نیز از این ظرفیت استفاده میکنند. در کشورهای شرقی هم به همین صورت است. در این راستا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی به دنبال تامین منافع ملت ایران است و یکی از مهمترین ماموریتهای فعلی آن بهبود تصویر ایران اسلامی در خارج از کشور است.
ثمره دیپلماسی فرهنگی در جنگ ۱۲ روزه نمایان شد
وی تصریح کرد: الحمدلله در سالهای گذشته از بنیانگذاران این سازمان تا مجریان و متولیان، اقدامات بسیار خوبی انجام دادهاند. ما ثمره ملموس این حضور فعال فرهنگی و علمی خودمان در خارج از ایران را در همین آزمون جنگ ۱۲ روزه مشاهده کردیم. در این جنگ دیدیم که چگونه امت اسلامی، ملتهای مستقل و عدالتخواه، جنبشهای آزادیبخش، حقمداران و رسانههای مستقل مردمی غیروابسته به دولتها و حتی تأثیرگذار بر دولتها، از جمهوری اسلامی ایران در این نبردی که آغاز شد، دفاع کرده و جنایات رژیم غاصب را محکوم کردند.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم اظهار کرد: بسیاری از کشورهای عربی پشت ایران ایستادند، کشورهایی که سابقاً این حمایت را از ایران نداشتند، حمله اسرائیل را محکوم کردند و از ایران دفاع کردند و رسانههای خودشان را در اختیار مواضع جمهوری اسلامی قرار دادند. حتی سایر کشورهایی که در جغرافیای دورتر قرار داشتند از جمله آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی تا کشورهای حوزه شرق و خاور دور. این کنشگری در بزنگاه حاکی از فعالیتهای نهادهای موثر در دیپلماسی عمومی به ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که توانسته پایههای روابط فرهنگی را تقویت کند و محصول این عملکرد چند ۱۰ ساله خودش را اینجا بگیرد و استفاده کند. این سرمایه گذاری فرهنگی که در خارج از کشور شکل گرفته را مدیون رایزنها و سیاستگذارانی هستیم که در همین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مثابه قرارگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محقق شده است.
ارتقای جایگاه نمایندگی قم؛ عبور از انحصار تبلیغ سنتی به دیپلماسی جامع فرهنگی
وی با بیان اینکه نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، در ادوار گذشته تطورات مختلفی داشته است، افزود: نمایندگی قم در ابتدا کار خودش را از یک مرکز آموزش مبلغان شروع کرد، بعد در ادامه به مرکز تبلیغ بینالملل برای سازمان تبدیل شد و در دوره گذشته، حجتالاسلام جهانگیری، کار ویژههای جدیدی برای نمایندگی قم تعریف کردند و آن انحصار فعالیتها به حوزه تبلیغ را شکستند و تحولات خوبی ایجاد کردند.
رفعتی ادامه داد: این چشمانداز، یک مسیر جدید برای نمایندگی قم خواهد بود و در این دوره جدید انشاءالله با توکل به خداوند، نمایندگی سازمان در قم، نماینده کل فعالیتهای سازمان در قم خواهد بود تا در تمام زمینههای دیپلماسی علمی و فرهنگی بتواند از ظرفیت قم استفاده کند. سیاستگذاری سازمان و جایگاه شهر قم چنین اقتضا میکند که برنامهریزی جامعی در تمام حوزههای دیپلماسی علمی فرهنگی برای این نمایندگی در نظر گرفته شود و تمام زمینهها، نهادها، افراد، گروهها و سمنها را مورد حمایت قرار دهد و دعوت به همافزایی کند و در این مسیر انشاءالله گام مثبتی بردارد.
وی گفت: ما در قم ظرفیتهایی داریم که متأسفانه آنگونه که باید، استفاده نشده است. در همه ادوار تلاش شده که از قم استفاده شود، اما شاید محدودیتهایی در سازمان یا در نمایندگی و شاید مغفول بودن برخی از پتانسیلها باعث شده که نتوانیم از همه ظرفیتهای قم استفاده کنیم. ما در حوزههای علمی از قم برداشت خوبی نکردهایم. یعنی از نظر کمی، آن سهمی که از قم در نهاد علمی فرهنگی سازمان آمده، ناچیز بوده است.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم افزود: ما مطلبی که با آن ادبیات بومی در قم گفته میشود و مقبول است را نمیتوانیم با همان ادبیات به کشورهای مختلف در قارههای مختلف از آفریقا و آمریکا تا شرق آسیا منتقل کنیم؛ یک ادبیات واحد نمیتوانیم داشته باشیم. ما مثل یک پالایشگاه محتوایی باید این نفت خام معرفتی را فرآوری کنیم، به محصولات متناسب با اقتضائات مخاطب تبدیل کنیم و بعد صادر کنیم. این هم نقش دوم نمایندگی است. نقش اول، کشف و استخراج و نقش دوم، پالایش و متناسب سازی است که ما برای هر دو زمینه انشاءالله برنامههای جامعی داریم؛ بخشهایی از آن طراحی اولیهاش تمام شده و بخشهایی نیز در حال طراحی هستیم.
همکاریهای علمی بینالمللی
رفعتی در ادامه به تبیین برنامههای نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم پرداخت و افزود: محور اول برنامههای ما، بحث همکاریهای علمی ناظر به بینالملل است که در این زمینه چهار کار ویژه داریم. یکی از آنها «جایزه جهانی شهید صدر» است، اما سه عملیات و پروژه جدید را نیز تعریف کرده ایم که در حال پیگیری و اجرا است. یکی از اینها طراحی و اجرای رشته «دیپلماسی عمومی و روابط فرهنگی» توسط دانشگاه باقرالعلوم (ع) است که امسال اولین سال اجرای آن است. این رشته با هدف تربیت کادر متخصص در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بین المللی اجرا میشود.
وی گفت: دومین مطلب، فرآوری آثار و محصولات علمی قم برای عرصه بینالملل است که در این راستا همکاری خوبی را با مؤسسه اسراء شروع کردهایم. کتابی اخیراً توسط علامه جوادی آملی با عنوان «مکتب تشیع» به رشته تحریر درآمده که به زودی رونمایی خواهد شد. بحث ترجمه و انتشار این کتاب در عرصه بینالملل تماماً با سازمان است که یک نسخه بهروز شده، جدید و جامع از معرفی تشیع خواهد بود.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم نمایندگی قم تاسیس و راه اندازی، «خانه اندیشهورزان بینالملل» است. این خانه قرار است چتر حمایتی و قرارگاه فکری برای تمام حلقات اندیشهورزی، اندیشکدهها، شخصیتها و سمنها باشد تا تولید محتوای راهبردی در حوزه بینالملل را مدیریت و پشتیبانی کند. من از همینجا از تمام گروههای اندیشهورزی، شخصیتها، نهادها و سمنها برای همکاری در این خانه دعوت کرده و اعلام میکنم که ما آمادگی حمایت از شما را داریم. این خانه اندیشهورزان بینالملل قرار نیست یک انجمن یا اندیشکده در کنار سایر انجمنها و اندیشکدهها باشد، بلکه قرار است چتر حمایتی برای تمام آنها باشد. این طرح در حال تدوین است و ما در اینجا از گروهها و اندیشکدهها حمایت خواهیم کرد.
حوزه فرهنگی و اجتماعی
رفعتی بیان کرد: علاوه بر حمایت از جشنوارهها و همایشها، ما در حال طراحی یک سازوکار عملیاتی برای بهکارگیری ظرفیتهای انسانی توانمند قم جهت حضور در مجامع و محافل خارجی در راستای توسعه روابط فرهنگی هستیم. از این رو دو طرح «مبلغ افتخاری» و «رایزن افتخاری» در دستور کار نمایندگی قم است.
وی افزود: دومین کار ما بحث «سفیران فرهنگی جوان» است. ما در حوزه جوانان کمتر کار کردهایم. با همکاری و مشارکت برخی نهادها در حوزه جوانان و نوجوانان در حال تدوین یک سازوکار نو برای حمایت از کشنگری جوانان در عرصه بین الملل هستیم. ایجاد «نمایشگاه دائمی آثار و محصولات علمی-فرهنگی قم برای عرصه بینالملل» ان شاء الله کارویژه بعدی ما خواهد بود و از تمام مؤسسات، انتشارات، انجمنها و دانشگاهها درخواست خواهیم کرد که محصولات خودشان را عرضه و حتی به فروش برسانند.
تبلیغ با رویکرد و ابزارهای نوین
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در روز یکشنبه ۱۶ آذر، رفعتی در پایان تصریح کرد: حوزه سوم فعالیت ما، بحث تبلیغ است که از قدیم هم بوده. ما کماکان تبلیغ را یک هویت محوری برای سازمان میدانیم و به اشکال مختلف آن، هم به معنی سنتی و هم با ابزارهای جدیدش، معتقدیم. این سومین محور کاری ما است که هم راهبری و هم حمایت خواهد شد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه