اسپورتیج «GT Line»؛ راحتی به توان ایمنی
اقتصاد ایران: اسپورتیج نام بسیار محبوب کراساوور کیا است که تا به امروز پنج نسل از آن روی خطتولید این کمپانی کرهای قرار گرفته است. اگرچه این خودرو در بازار جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار است، همان جایگاه را در بازار خودرو کشورمان نیز دارد.
اسپورتیج با هر پنج نسل خود در ایران حضور دارد و نسل چهارم آن مورد بررسی ما در این مطلب است. از آنجا که این روزها در میان گزینههای کارکرده، انتخاب دشوار است، در ادامه کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ نسخه GT Line آن را با قیمت ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان بررسی خواهیم کرد تا بدانیم این خودرو در این بازه قیمتی ارزش خرید دارد یا خیر.
اسپورتیج با طراحی اسپرت و زیبا
کیا اسپورتیج نسل چهارم موسوم به QL در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی معرفی و تا اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی روی خطتولید این خودروساز کرهای حضور داشت. نسل چهارم اسپورتیج همچنان تحتنظر و سرپرستی پیتر شرایر (طراح اسبق گروه فولکسواگن) طراحی و تولید شد و نسبت به نسلهای قبلی خود مدرنتر بهنظر میرسد. جالب است بدانید که این خودرو در ۳ سال نخست عرضه در بازار رقابتی ایالاتمتحده، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروش داشته است. به این معنا که کمپانی کیا از فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی تا اواخر دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی از اسپورتیج نسل چهارم ۲۳۶ هزار و ۷۱۳ دستگاه فروخته است.
ناگفته نماند که اسپورتیج نسل چهارم در نسخههای متعدد به بازار جهانی آمده که نسخه مورد بررسی ما در این مطلب GT Line بوده که نسخه فولآپشن این خودرو بوده و در کشورمان نیز از تعداد بالایی برخوردار است. با نگاهی به پروفیل اسپورتیج نسل چهارم شاهد یک خط نسبتا تیز شخصیتی با مجموعهای از سطوح تخت هستیم؛ دماغه نسبتا بلند، ستون C ضخیم، انحنای نسبی قسمت عقب و اورهنگهای نسبتا بلند با رینگهای ۱۹(در نسخه GT Line) و ۱۸ اینچی (در نسخه استاندارد) کاراکتر اسپرت و نافذی به این اسیووی کراساوور کامپکت میبخشد.
در نمای جلو چراغهای مشابه حرف L، جلوپنجره پوزهببری (Tiger Nose) با فرم مشبک و خطوط تیز روی کاپوت چهره بسیار جسورانه و تهاجمی به اسپورتیج داده است. در نمای عقب نیز شاهد یک حجمپردازی بسیار صریح هستیم که چراغهای کشیده مزین بهگرافیک LED، خط کروم میانی چراغهای عقب و طراحی اگزوزهای گرد در طرفین سپر، این خودرو را تا حد زیادی زیبا و جذاب کرده است. ناگفته نماند که کیفیت رنگ در اسپورتیج نسل چهارم موسوم به QL از سطح بسیار بالاتری نسبت به نسل سوم یا SL برخوردار است.

کابین زیبا با سطح امکانات رفاهی بالا
در زمان قرارگیری در پشت فرمان کیا اسپورتیج نسل چهارم GT Line با یک سبک طراحی ساده و مینیمال اما مدرن همراه هستیم. بهطوری که کلیت داشبورد ساده بوده که با طراحی دریچههای عمودی سیستم تهویهمطبوع و نمایشگر ۸ اینچی لمسی سیستم مولتیمدیا، کلاستر آنالوگ-دیجیتال (طراحی یک نمایشگر ۴.۳ اینچی در میان سیلندرهای آنالوگ) و دو دکمه روتاری برای سیستم تهویهمطبوع، حس مدرن بودن را بهخوبی القا میکند. طراحی دکمههای سیستم تهویهمطبوع در بخش میانی داشبورد نیز بهگونهای است که حس کلاسیک بودن خود را تا حد زیادی حفظ کرده است.
طراحی غربیلکفرمان دی-کات GT Line، دستهدنده اسپرت و دو پدال شیفتر آلومینیومی در پشت غربیلکفرمان، همگی رانندگی با اسپورتیج نسل چهارم GT Line را هیجانانگیز میکند. کیفیت مونتاژ و دقت در آن نیز به همراه استفاده از متریال نرم یا Soft Touch رودریها و قسمت بالای داشبورد همگی سبب شده است با یک خودرو باکیفیت همراه باشیم.
ناگفته نماند که طراحی سقف پانورامیک و بهره گرفتن از چرم مصنوعی باکیفیت، فضای لوکس و دلنشینی را بهسرنشینان هدیه میدهد. کیا اسپورتیج نسل چهارم QL در نسخه GT Line به فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی روز صنعتخودرو تجهیز شده است که از مهمترین آنها میتوان به ۸ ایربگ، سیستم ترمز چهارچرخدیسکی خنکشونده، سیستمهای کمکی حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سرپایینی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، ضدقفل و توزیع یکنواخت نیروی ترمز میان چرخها، کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاطکور، سیستم کنترل فواصل، دوربین دید عقب، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، سقف پانورامیک برقی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، سیستم ورود بدون کلید (کی لس) و استارت دکمهای، چراغهای تطبیقی با قابلیت چرخش با فرمان، سیستم کمکی پارک، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS و... اشاره کرد.

زیر کاپوت چه میگذرد؟
قلب تپنده کیا اسپورتیج نسل چهارم QL نسخه GT Line را همانند نسل قبلی آن یک موتور ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سیسی تشکیل میدهد. بهعبارت دیگر آنچه زیر کاپوت اسپورتیج GT Line جا خوش کرده، یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۲.۴ لیتری اتسمفریک است. این موتور با نام تتا ۲ معرفی میشود که جزو قوای محرکه پرتوان هیوندای بهشمار میرود.
بهلطف پارامترهای فنی مانند قطر سیلندر ۸۸ میلیمتر، کورس پیستون ۹۷ میلیمتری، نسبت تراکم ۱۱.۳ بهیک، سیستم دوبل تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها DVVT و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها GDI میتواند حداکثر ۱۸۱ اسببخار قدرت را در ۶۰۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۷ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۰۰۰ آرپیام بهارمغان آورد. نکته بسیار مهم درباره این موتور توان و گشتاور بالایی است که بهلطف سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها GDI و نسبت تراکم ۱۱.۳ بهیک بهتولید میرساند. همچنین طبق آنچه کمپانی کیا اعلام کرده موتور تتا ۲ اسپورتیج نسل چهارم با حداقل اکتان ۸۷ در بنزین میتواند چنین توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد.
بنابراین این مهم بهمعنای سازگاری این پیشرانه با شرایط جوی کشور است. اما باید تا پیش از رسیدن کارکرد خودرو به ۵۰۰۰ کیلومتر، روغنموتور آن تعویض شود. همچنین باید از روغنموتور با درجه گرانروی ۵W۳۰ و کیفیت SN استفاده شود. بر این اساس در صورت نگهداری صحیح از خودرو و تعویض بهموقع روغنموتور، پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تتا ۲ میتواند حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کماستهلاک و با دوام باشد. چراکه سیستم DVVT دارای شیر برقی هیدرولیکی OCV است که این بخش به همراه اویلپمپ (پمپ روغن) در موتور تتا ۲ بسیار به کیفیت روغن و زمان تعویض آن حساس است.
در مقابل یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک قدرت و گشتاور را بهچهار چرخ منتقل میکند. در نظر داشته باشید که این گیربکس با در نظر گرفتن ساختار جدید مکانیکی آن (کلاچهای درونی) و پروگرامینگ TCU (بخش کنترل پردازشگر گیربکس) تعویض دندههای نرم و فاقد ضربه و کوبش را در اختیار شما میگذارد.
همچنین این گیربکس بهخوبی با موتور هماهنگ بوده که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۸ ثانیهای را بهشما هدیه میدهد. ناگفته نماند که درصورت عدم فشار به گیربکس و تعویض روغن و صافی آن در ۱۰۰ هزار کیلومتر این گیربکس تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کماستهلاک و باکیفیت خواهد بود.
کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ
کیا اسپورتیج نسل سوم موسوم به SL از کیفیت سواری نسبتا خشکی برخوردار بود. اما در نسل چهارم موسوم به QL در محور جلو از سیستم تعلیق مکفرسون با طبقهای دوبل بهره گرفته و در محور عقب بهلطف سیستم مولتیلینک (چند اتصالی) کیفیت سواری در سطح بالاتری قرار گرفته است. ناگفته نماند که سایز تایرهای ۴۵/۲۴۵ با رینگهای ۱۹ اینچی آلومینیومی در کیفیت سواری اثر مثبت داشته است.
همچنین بهلطف مرکز ثقل نسبتا پایین و استفاده از فرمان برقی EPS عملکرد خودرو بسیار بهبود بخشیده شده که در کلاس خود در سطح قابل قبولی قرار دارد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که کیا اسپورتیج GT Line نسل چهارم موسوم به QL در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی مورد تست و بررسی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالاتمتحده یعنی IIHS قرار گرفت که بهجایگاه ایمنی TOP SAFETY PICK دست یافت.
آیا اسپورتیج GT Line بخریم؟
باتوجه به اینکه کیا اسپورتیج همواره یکی از محبوبترین محصولات این کمپانی کرهای در بازار کشورمان بوده، از نظر جایگاه در بازار و خرید و فروش آن یکی از بهترین گزینههاست. در زمینه تامین قطعاتیدکی و مکانیک تخصصی نیز باید گفت هیچگونه چالشی برای این کراساوور خوشنام کرهای وجود ندارد. زیرا تمام قطعات بدنه و موتور و... بهراحتی در کشور اماراتمتحدهعربی تامین و در کمتر از ۱۰ روز به کشور خواهد رسید و در بخش تعمیرات تخصصی نیز بهلطف وجود مکانیکهای مجرب و حرفهای هیچگونه چالش و ایرادی وجود ندارد. بر این اساس با در نظر گرفتن مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و امتیاز ایمنی آن در بازه قیمتی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان یکی از بهترین گزینهها برای خرید است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه