خوشه گردشگری؛ موتور تازه توسعه پایدار در یزد
اقتصاد ایران: ایسنا/یزد استان یزد به عنوان یکی از قطبهای اصلی گردشگری کشور، نخستین خوشه گردشگری ایران را راهاندازی کرده است؛ اقدامی که به گفته مسئولان علاوه بر ایجاد همافزایی بین فعالان صنعت، ارتقای مهارتها، توسعه بازار و گسترش فناوری، تلاش دارد با نگاه بلندمدت، گردشگری را از یک فعالیت صرفاً خدماتی به محرکی مؤثر برای رشد اقتصادی و اشتغال تبدیل کند.
نقش صنعت گردشگری به عنوان موتور محرک توسعه در جوامع امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست از این رو یکی از ارکان توسعه پایدار به ویژه در کشورهایی مانند ایران که از جاذبههای گردشگری فراوانی برخوردار هستند، اهتمام به این حوزه است.
یزد به عنوان یکی از رئوس مثلث گردشگری ایران، با بهرهمندی از ظرفیتهای متنوع تاریخی و فرهنگی، از فرصت بینظیری برای سرمایهگذاری در این صنعت برخوردار است ولی موفقیت در این مسیر مستلزم برنامهریزی جهت دستیابی به ارزش افزوده بلندمدت و نه صرفاً سودهای کوتاهمدت است.
مسئولان استان در همین راستا و با هدف درک عمیقتری از تاثیر گردشگری بر رشد اقتصادی و اشتغالزایی، به همت شرکت شهرکهای صنعتی استان و همکاری تمام ذینفعان این حوزه اقدام به راهاندازی خوشه گردشگری کردهاند تا بتواند بیش از پیش، این پتانسیل را به فعلیت برساند.
علیرضا رضایی معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به این که تجربههای موفق این مجموعه در زمینه پیادهسازی و اجرای دیگر خوشههای صنعتی باعث ورود به حوزه گردشگری و راهاندازی این خوشه شد، تصریح کرد: هرچند به نظر وجود پارادایم فکری و ذهنی متفاوت موجود در صنعت گردشگری با دیگر صنایع باعث کاهش تمایل به شروع کار در این حوزه میشد ولی وجود اصول و پایه و مفاهیم مشترک در کسب و کارها علتی شد تا به این موضوع ورود کنیم.
وی با مثبت ارزیابی کردن روند فعالیتهای انجام شده تاکنون، افزود: البته جدید بودن کار، تلاش بیشتری را میطلبید و خوشبختانه با پیگیری مسرانه و پشتکار عامل خوشه و حمایت همه جانبه شرکت شهرکها، در همین مدت کوتاه اتفاقات خوبی در صنعت گردشگری استان اتفاق افتاده است.
معاون شرکت شهرکهای صنعتی استان یکی از اثرات مهم خوشه گردشگری را متحد کردن ذینفعان دانست و اظهار کرد: با شکلگیری خوشه گردشگری در استان، تفرقهای که پیشتر در بین ذینفعان این حوزه بود، از بین رفت و همافزایی که از اساسیترین زیربناها در گردشگری است، شکل گرفت.

نجات مهاجرپذیری یزد با توسعه گردشگری
رضایی در ادامه به بیان مزایای این صنعت برای استان پرداخت و با تاکید بر پتانسیلهای منحصر به فرد استان یزد در زمینههای تاریخی، مذهبی، اقلیمی، سلامت، طبیعت و صنعتی، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری میتواند با به کارگیری قشر تحصیل کرده و فارغالتحصیل دانشگاهی، یزد را از مهاجرپذیر و مهاجرگریز بودن نجات دهد.
وی ضمن تاکید بر این که از لحاظ اقتصادی باید به ارزش افزوده یک صنعت توجه کرد نه سود آن، تصریح کرد: در برخی مشاغل مثل صنعت و کشاورزی، سود حاصل از یارانهای که به آنها تعلق میگیرد، با لحاظ کردن مصرف منابع باارزشی مانند آب و خاک و انرژی، بسیار کمتر از ارزش افزوده آنهاست ولی صنعت گردشگری با توجه به عدم آلایندگی و پاک بودن، ارزش افزوده مناسبی خواهد داشت.
این مسئول، افق مورد انتظار تا به بلوغ رسیدن خوشه گردشگری را بین سه تا پنج سال عنوان کرد و افزود: در طول این بازه زمانی درصدد هستیم تا همانند دیگر خوشههای صنعتی، یک شرکت پشتیبان را برای این خوشه نیز راهاندازی کنیم هرچند که با پایان یافتن این دوره، حمایت خود را از خوشه گردشگری قطع نخواهیم کرد و این بازه، در واقع زمان بالغ شدن خوشه خواهد بود.

نقشآفرینی تمام ذینفعان در خوشه گردشگری
معاون شرکت شهرکهای صنعتی استان با تاکید بر تمام ذینفعان گردشگری استان تحت پوشش این خوشه قرار خواهند گرفت، به تشریح ساز و کارهای شورای راهبری خوشه گردشگری استان پرداخت و گفت: شورای مذکور متشکل از نمایندگان تمام ذینفعان، برنامه اقدام یک سال آتی خوشه را پیشنهاد میدهد و این برنامه پس از بحث و بررسی و تصویب بودجه به مرحله اجرا درمیآید.
وی با بیان این که در مرحله اجرا نیز حتی الامکان از ذینفعان حاضر در شورا که توانایی اجرای برنامههای مصوبه را داشته باشند، بهره گرفته میشود، خاطرنشان کرد: این شورا در جلساتی که هر سه ماه یک بار تشکیل میشود، بر عملکرد خوشه نظارت میکند و در واقع ذینفعان در برنامهریزی، نظارت و اجرا نقش دارند.
رضایی با اشاره به نقش آموزش به عنوان اساسیترین زیربنای توسعه گردشگری، از برگزاری منظم و پرقدرت دورههای آموزشی در راستای برنامههای این خوشه خبر داد.
این مسئول در پایان با اشاره به آغاز فعالیت رسمی خوشه گردشگری از اواخر سال 1403 در استان، علت به سرانجام نرسیدن فعالیتهای خوشه گردشگری قبلی را در نظر نگرفتن فرآیندهای منظم اداری دانست و تاکید کرد: رویکرد فعلی شرکت شهرکهای صنعتی انجام هرکاری براساس قاعده و طبق قوانین اداری است لذا در دوره جدید، انتخاب عامل خوشه طبق ضوابط و با حضور ذینفعان گردشگری و ناظر کشوری انجام و فعالیت خوشه به صورت قانونی آغاز شد.

فعالیت خوشه گردشگری یزد اولین در کشور
سیدمحسن موسوی عامل خوشه گردشگری استان نیز در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این که خوشه گردشگری یزد به عنوان اولین خوشه گردشگری کشور از اواخر سال گذشته با سه استراتژی «توسعه بازار و برندینگ»، «توسعه زیرساختهای گردشگری» و «توسعه فناوری و آموزش در صنعت گردشگری» به عنوان برنامههای اقدام سال اول آغاز بکار کرد.
وی ضمن تاکید بر این که این استراتژیها حاصل چهار ماه مطالعه در نشستهای تخصصی با ذینفعان این حوزه بوده است، تصریح کرد: در همین راستا نیز 21 برنامه اقدام برای سال اول تعیین شد که کلیت آنها حول محورهای آموزش، حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی، فمتورهای تخصصی، رویدادها و فرصتهای سرمایهگذاری، تولید محتوا براساس محورهای دیجیتال و فناوریهای نو و ایجاد پلتفرم جامع گردشگری استان یزد قرار دارد.
این مسئول با بیان این که خوشه گردشگری متولی رشد و توسعه گردشگری است، افزود: تمام تلاش خوشه بر این است که مانند شرکتهای دانشبنیان از ذینفعان و افراد تاثیرگذار در این صنعت در جهت رشد و توسعه آن استفاده کند.
وی در ادامه با اشاره به احصاء مسائل و چالشهای ذینفعان در نشستهای تخصصی، از جمله اقدامات صورت گرفته در سال جاری را انعقاد دو تفاهمنامه همکاری با شهرداری یزد و دانشگاه آزاد اسلامی ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از مهمترین اقدامات انجام شده توسط خوشه گردشگری طی این مدت، برگزاری جشنواره تولید محتوای بینالمللی با حضور اساتید بهنام کشوری و با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و سایر بخشهاست که ماحصل آن آموزش حدود 650 نفر بوده که میتوانند در معرفی استان نقش به سزایی داشته باشد.
موسوی در ادامه با بیان این که نگاه خوشه گردشگری، نگاه استانی است، از در حال اجرا بودن فمتورهای تخصصی و تولید محتوا در شهرستان اردکان خبر داد و تاکید کرد: طی جلسه کارگروه توسعه شهرستان تفت که در هفته گذشته و با حضور فرماندار این شهرستان برگزار شد، تصمیمات خوبی در این خصوص اخذ شد.
وی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه و به منظور استفاده از ظرفیت تمام شهرستانهای استان به انعقاد تفاهمنامهای بین خوشه گردشگری با شهرداری یزد و 11 مرکز شهرهای استان اشاره کرد.
عامل خوشه گردشگری استان در پایان از برنامههای متنوع در پیش رو برای توسعه گردشگری استان نیز خبر داد و از جمله آنها را برگزاری حدود چهار کارگاه در حوزههای مختلف برای ذینفعان، انعقاد تفاهمنامه با انجمن نوآوری و فناوری استان، انعقاد تفاهمنامه با مرکز نوآوری گردشگری پارک علم و فناوری، بازدید از شهرها و استانهای مختلف در قالب فمتورهای تخصصی که منجر به امضای تفاهمنامههایی برای توسعه صنعت گردشگری یزد خواهد شد، برشمرد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه