چالش بیمه‌ ثالث، از گمرک تا خیابان

اقتصاد ایران: توقف طولانی خودروهای وارداتی در گمرک، به‌ویژه طی سال‌های اخیر، پرسش‌هایی درباره نحوه فعال شدن بیمه شخص‌ثالث و شیوه پوشش این خودروها ایجاد کرده است.

محسن حجازی، کارشناس بیمه خودرو با اشاره به قواعد بیمه‌ای مربوط به خودروهای وارداتی گفت: «بیمه شخص‌ثالث تنها زمانی دارای کارکرد و موضوعیت است که خودرو وارد چرخه تردد شود.» از نظر او خودرویی که هنوز از گمرک خارج نشده، وسیله‌نقلیه فعال محسوب نمی‌شود و ماهیتا نیازی به بیمه ثالث ندارد؛ زیرا قانون این بیمه را برای جبران خسارات ناشی از تردد در معابر عمومی تعریف کرده است و نه برای خودرویی که همچنان در وضعیت کالایی و در انبار گمرک نگهداری می‌شود.»

وی گفت: «آغاز پوشش بیمه ثالث همیشه از لحظه‌ای است که خودرو آماده استفاده و حرکت در معابر باشد. زمانی که مالک برای ترخیص مراجعه می‌کند، شرکت بیمه‌گر، بیمه‌نامه را همان روز صادر می‌کند و شروع پوشش از تاریخ صدور ثبت می‌شود. در مواردی که مالک مایل باشد، آغاز پوشش می‌تواند به‌زمان دریافت پلاک موکول شود؛ اما در هر صورت، نقطه شروع بیمه زمانی است که خودرو وارد چرخه بهره‌برداری واقعی می‌شود.»

او افزود: «مدت ماندگاری خودرو در گمرک، حتی اگر چند سال باشد، هیچ تاثیری در امکان یا شرایط صدور بیمه ثالث ندارد و این بیمه‌نامه بدون محدودیت زمانی صادر می‌شود.»

وی درمورد خودروهای تک‌مالک گفت: «تا پیش از خروج از گمرک، تنها پوششی که خودرو تحت آن قرار می‌گیرد، بیمه انبارداری یا همان بیمه مسئولیت نگهداری کالا توسط انباردار است؛ بیمه‌ای که معمولا شامل خطراتی مانند آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه یا خسارات ناشی از حوادث مشابه است. این پوشش هیچ ارتباطی با کارکرد بیمه ثالث ندارد و صرفا برای محافظت از خودرو در دوره‌ای است که هنوز نقش کالایی دارد.»

به‌بیان او، خودرو در گمرک بیمه ثالث ندارد؛ زیرا اصلا واجد شرایط دریافت آن نیست و هنوز وسیله‌ای درحال تردد محسوب نمی‌شود.

وی گفت: «شرکت‌هایی که ده‌ها یا صدها دستگاه خودرو وارد می‌کنند، معمولا با شرایط متفاوت‌تری روبه‌رو هستند؛ اما اصول بیمه‌ای همچنان ثابت می‌ماند. در دوره انبارداری، انباردار یا گمرک یک بیمه‌نامه کلی یا گروهی برای کل محموله فراهم می‌کند تا در برابر خطرات احتمالی نگهداری محافظت شوند. این بیمه‌نامه تنها مسئولیت انبار را پوشش می‌دهد و جایگزین بیمه ثالث نیست. در زمان ترخیص، شرکت‌های واردکننده معمولا با شرکت بیمه توافق‌هایی برای صدور هماهنگ و سریع بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث انجام می‌دهند.»

او افزود: «اگرچه روند صدور به‌صورت گروهی مدیریت می‌شود، اما هر خودرو بیمه‌نامه مستقل با شماره شاسی و مشخصات کامل دریافت می‌کند.»

این کارشناس بیمه گفت: «قانون اجازه نمی‌دهد یک بیمه‌نامه مشترک برای چند خودرو صادر شود؛ هر دستگاه باید بیمه‌نامه ثالث منحصر به‌خود داشته باشد.»

او گفت: «توقف طولانی خودروها در گمرک که در سال‌های اخیر گاهی به چند سال نیز رسیده است، هیچ اثر منفی بر صدور بیمه ثالث ندارد. خودرو پس از خروج از گمرک، همانند یک خودرو صفر یا کم‌کار تلقی می‌شود و بیمه‌نامه بدون افزایش ریسک یا تغییر شرایط صادر خواهد شد.»

وی افزود: «خودرو در گمرک، صرف‌نظر از مدت ماندگاری، همچنان یک کالا است. بیمه ثالث از زمانی معنا پیدا می‌کند که خودرو وارد خیابان شود. بنابراین هیچ جای نگرانی برای مالکان وجود ندارد.»

حجازی در پایان گفت: «ماهیت بیمه ثالث، پوشش مسئولیت ناشی از حرکت خودرو در معابر است و نه حفاظت از یک کالای متوقف در انبار. بنابراین نقطه آغاز و پایان این بیمه‌نامه همواره با تردد خودرو پیوند دارد. توقف طولانی‌مدت خودروهای وارداتی در گمرک، چه به‌صورت تک‌مالک و چه در مقیاس عمده شرکتی، تاثیری در فرآیند صدور این بیمه ندارد و با خروج خودرو از گمرک، بیمه ثالث مطابق روال معمول و بدون هیچ محدودیتی صادر می‌شود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ