استراتژی جدید تولیدی در «پارس خودرو»
اقتصاد ایران: در هشت ماهه نخست سال جاری براساس دادههای رسمی، پارسخودرو ۴۰ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو تولید کرده و توانسته ۳۵ هزار و ۸۱ دستگاه را نیز به فروش برساند.
از سویی، خانواده Q۲۰۰ همچنان نقش ستون فقرات تولید در پارسخودرو را ایفا میکند. این گروه از محصولات که طی سالهای اخیر بهدلیل قیمت رقابتی، هزینه نگهداری مناسب و شبکه خدمات پس از فروش گسترده توانستهاند سهم قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی کشور را در اختیار بگیرند، امسال نیز با تولید ۲۹ هزار و ۹۸۶ دستگاه، بالاترین سهم را در سبد تولید پارسخودرو بهخود اختصاص دادهاند. خانواده Q۲۰۰ برای پارسخودرو صرفا یک خط تولید فعال نیست، بلکه پشتوانه اصلی برای حفظ پایداری تولید بهشمار میرود.
این محصولات با تکیه بر پلتفرمی کمهزینه و نسبتا بهینه، امکان برنامهریزی دقیقتر در حوزه تامین قطعات، کنترل هزینههای تولید و پاسخگویی سریعتر به نیاز بازار را فراهم کردهاند.
از منظر عملیاتی نیز وجود این خانواده محصول، باعث میشود ظرفیت خطوط تولید در بازههای نوسان تقاضا دچار افت جدی نشود و شرکت بتواند در تمام ماههای سال سطح معینی از تولید را تضمین کند.
در کنار آن، مدل سهند نیز با تولید ۹ هزار و ۷۳۳ دستگاه جایگاه قابل توجهی را بهخود اختصاص داده و نشان میدهد این خودرو توانسته به یکی از محصولات پایدار خطوط تولید شرکت تبدیل شود. اما نقطه تمرکز اصلی تحولات اخیر پارسخودرو، راهاندازی خط تولید پارسنوا است؛ پروژهای که تاکنون ۵۶ دستگاه از آن تولید شده است.
پارسنوا برای پارسخودرو نه تنها یک محصول جدید، بلکه نشانهای از احیای مسیر توسعه محصول در این شرکت محسوب میشود. تولید این خودرو نشان میدهد پارسخودرو با وجود چالشهای زنجیرهتامین، تغییرات مقرراتی و نوسانات بازار، توانسته توان فنی و مهندسی خود را یک بار دیگر در مسیر عرضه محصول تازه به بازار قرار دهد.
پارسنوا با توجه به الگوی طراحی، مجموعه امکانات و سطح تجهیزاتی که برای آن در نظر گرفته شده، از منظر کیفی نسبت بهمحصولات اقتصادی پیشین شرکت در جایگاه بالاتری قرار میگیرد. مهمترین مزیت این خودرو امکان تنوعبخشی به سبد محصولات پارسخودرو است؛ زیرا این شرکت طی سال جاری تولید ساینا S و کوئیک دندهای را متوقف کرده و خلأ ایجادشده نیازمند یک محصول جایگزین بوده است.
درهمین دوره، پارسخودرو تولید نسخه مونتاژی کراساوور چانگان CS۳۵ پلاس با نام ۴۲۱P را نیز در دستور کار قرار داده که تولید ۴۵۱ دستگاه از آن در هشتماهه امسال نشان میدهد مسیر مونتاژ محصولات خارجی احیا شده و شرکت دوباره درحال بازگشت به تجربه تولید خودروهای بهروزتر در رده کلاس کراساوور است؛ موضوعی که برای بازار داخلی نیز اهمیت دارد؛ زیرا بخش SUVهای اقتصادی یکی از بخشهایی است که همواره با تقاضای پایدار روبهرو بوده است.
بر پایه این روند، تثبیت تولید در پارسخودرو تنها بهمعنای افزایش تیراژ نیست، بلکه نشانهای از بازآرایی استراتژیک در خطوط تولید، بازگشت به مسیر تنوع محصول و بهبود مدیریت تولید است. اگر روند فعلی ادامه یابد، این شرکت میتواند در ماههای آینده با افزایش سهم محصولات جدید، وابستگی خود بهیک رده محدود از خودروها را کاهش دهد و با عرضه مدلهای متنوعتر، جایگاه رقابتی خود را در بازار داخلی تقویت کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه