قالیباف: باید حفظ قدرت خرید مردم را در اولویت قرار دهیم

اقتصاد ایران: رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن توضیح جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: وقتی می‌خواهیم به مردم کمک کنیم باید قدرت خرید مردم را در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف عصر امروز (سه‌شنبه ۱۱ آذر ماه) در نشست خبری که در ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: به مناسبت روز مجلس، جا دارد که به نمایندگان دغدغه‌مند مجلس بابت زحماتشان تشکر کنم و یاد شهید آیت‌الله مدرس را گرامی می‌دارم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت: جا دارد یاد شهید فریدون عباسی را که همکار ما در مجلس شورای اسلامی بود و در جنگ ۱۲ روزه به شهادت رسید، گرامی دارم. وی فردی مخلص بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بود در خرداد امسال نشست خبری بنده برگزار شود که به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا لغو شد. خداوند بزرگ را شاکریم و سر تعظیم جلوی ملت ایران فرو می‌آوریم که با بزرگ‌منشی خود، در برابر دشمن ایستادند و بزرگوارانه از کوتاهی و نقایص عملکردی ما گذشتند و در مقابله با دشمن ایستادند. ملت ایران نشان دادند که ۹۰ میلیون فرد منسجم و یکپارچه هستیم و در برابر دشمن متجاوز می‌ایستیم.

وی ادامه داد: پس از اینکه توانستیم در جنگ ۱۲ روزه پیروز شویم، الان باید در جهت حل مشکلات کشور گام برداریم.

وی تاکید کرد: با هوشمندی مقام معظم رهبری، جایگزین فرماندهان شهیدمان سریع مشخص شد و در قریب ۵ روز تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن پیدا کردیم و در روز ۶ و ۷ جنگ، دشمن به دنبال توقف جنگ به هر قیمتی بود.

رئیس مجلس گفت: ما دشمن را به زانو درآوردیم و امروز با همه وجود باور کردیم که قدرت ما فقط در توان موشکی ما نیست، بلکه بعد از خداوند، ملت بزرگمان است که در خدمت عزت کشور هستند. این پیروزی با این انسجام زیباتر و مقتدرانه‌تر بود.

قالیباف در ادامه، گفت: طبق برنامه هفتم اگر بخواهیم رشد ۸ درصدی اقتصادی را داشته باشیم، سهم بهره‌وری را از سهم سرمایه‌گذاری بیشتر می‌دانم.

وی ادامه داد: ما در سرمایه‌گذاری مشکلاتی داریم، اما معتقدم که می‌توانیم جای بهره‌وری را با سرمایه‌گذاری تغییر دهیم، چرا که امروز در کشورمان به اندازه درآمد ارزی کشور، می‌توانیم از محل بهره‌وری سرمایه به دست آوریم.

وی گفت: با اصلاح در حوزه‌های انرژی و معادن که دست خودمان است و مصرف درست انرژی، می‌توانیم درآمد کشور را در حوزه ارزی در طول اجرای قانون برنامه هفتم دو برابر کنیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: همچنین با اعطای کالابرگ، توجه به مسکن، افزایش قدرت خرید مردم و توجه به حوزه سلامت، می‌توانیم پرداخت از جیب مردم را نسبت به امروز کاهش دهیم. ما می‌توانیم کشور را تا سال ۱۴۱۴ با این اقدامات در ریل پیشرفت علی رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار دهیم.

باید اولویت را برای حفظ قدرت خرید مردم قرار دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای پرسش و پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری که راجع به ارزیابی طرح کالابرگ و اهداف تحقق طرح و نوع توزیع آن پرسید، گفت: چه فرقی بین کوپن گذشته و کالابرگ و پولی که به حساب مردم واگذار می‌شود وجود دارد؟ با ماده ۳۱ که در برنامه هفتم در رابطه با کالابرگ الکترونیک هست، بند چ تبصره ۵ بودجه ۱۴۰۴ نیز در همین رابطه قانون مطرح شده و این‌ها چه فرقی با هم دارند؟ در کمک نقدی که می‌کنیم در حقیقت یک وجهی را به حساب مردم واریز می‌کنیم و این یک کمک هزینه است ولی این مشکل مردم را حل نمی‌کند زیرا واقعاً تورم به گونه‌ای است که ما اگر در کالاهای اساسی که نیاز واقعی مردم هست تورم در نظر بگیریم، درست است.

وی افزود: اگر امروز ۲۱۰۰ کالری به ازای هر فرد برای نیازهای بدن را تأمین کنیم موفق شدیم با تورم بالا این اهداف محقق نمی‌شود یک زمانی ۴۵ هزار تومان یارانه می‌دادیم و آن زمان ۴۵ دلار بود و امروز ۴۵ سنت شده است. وقتی می‌خواهیم به مردم کمک کنیم باید قدرت خرید مردم را در نظر بگیریم.

قالیباف همچنین بیان کرد: ما برای ما به التفاوت خرید کالاها در قانون پیش بینی کرده‌ایم. امسال بیش از ۸ میلیارد دلار با ارز ۲۸ و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار به کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم، این به غیر از ریالی است که یارانه پرداخت می‌کنیم. اشکال کار ما این است که این ارز را در ابتدای زنجیره به کسانی می‌دهیم که وارد کننده کالاهای اساسی و نهاده‌ها است. اگر این را در صندوق برای کالابرگ قرار دهیم و آن را تبدیل به ریال کنیم، همینطور اجازه دهیم قیمت واردات در کالاها لحاظ شود و در انحصار ۴ و یا ۵ نفر نباشد، اساساً این ۲۸,۵۰۰ تومان یک رانت قانونی است. باید اجازه دهیم ۲۰۰ نفر با تعهدات ارزی واردات را انجام دهند و ضوابط بانک مرکزی را انجام دهند و یا به منشأ ارزی خارج از کشور وارد کننده‌ها کاری نداشته باشیم. ولی رقابت در واردات زیاد خواهد شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ۳۵ درصد تولید مرغ و تخم مرغ کشورمان در سه استان شمالی انجام می‌شود، ادامه داد: می‌توانیم واردات دان این‌ها را از کشورهای همسایه شمالی تأمین کنیم، حمل و نقل ریلی و بنادر در دسترس است. اینطور از بندرعباس به مازندران و اردبیل حمل و نقل انجام نمی‌دهیم. باید کاری کنیم مرغی که با عرض ۲۸,۵۰۰ تومان دان آن وارد می‌شود، به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، حالا با اختصاص ارز قیمت مرغ ۱۷۰ هزار تومان است. در واقع با بیش از ۱۲ هزار فروشگاه در کشور از طریق پلتفرم کالابرگ را اختصاص می‌دهیم و این بستر آماده است.

قالیباف یادآور شد: مجلس اعتبار خرید کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰ مصوب کرد، به نحوی که هر میزان قیمت‌ها تغییر کند کالری مورد نیاز مردم تأمین شود، باید همه بتوانند نهاده‌ها را وارد کنند. باید از حساب اعتباری کالاهای اساسی از سیستم بانکی به قدرت خرید مردم منتقل شود و ما این قدرت را حفظ کنیم. این موضوعی است که در قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه دیده شده است و حرف من نیست.

وی افزود: وزارت رفاه موظف شده بود پنجره واحد ایجاد کند، حتی باید صدک‌ها و دهک‌ها را استخراج می‌کرد تا اطلاعات دقیق باشد. باید تلاش کنم فقر مطلق را به صفر برسانند و پنج دهک اول را که با صراحت ذکر شده است از فقر رها کنند. چه بسا کسی که در فقر مطلق است باید یارانه بیشتری دریافت کند نسبت به کسی که در دهک ۷ است و یا کسانی که در پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. چه بسا کسانی که در پوشش نهادهای حمایتی هم نباشند و باید طبق قانون این افراد شناسایی شوند.

رئیس مجلس تصریح کرد: بحث کالابرگ روشن است و این مطالبه ما است و رئیس جمهور به این اعتقاد دارد که قانون را به درستی اجرا کند و در جلسه سران همین موضوع را بحث کرده‌ایم، موضوع این است که هر درآمد دیگری را نظیر واردات خودرو که برای دولت درآمد ایجاد می‌کند بر اساس اعتقاد رئیس جمهور باید اولویت را برای حفظ قدرت خرید مردم قرار دهیم.

فیلترینگ به شکل کنونی را اشتباه می‌دانم

قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره تداوم فیلترینگ و نارضایتی‌ها از استفاده برخی افراد از سیم‌کارت‌های سفید، اظهار داشت: به‌عنوان خدمتگذار و عضو مجلس و شورای عالی فضای مجازی باید بگویم فیلترینگ به شکل کنونی را اشتباه می‌دانم. فیلترینگ در زمان بحران، حوادث مهم یا جنگ مثل آنچه در جنگ دوازدهم رخ داد، امری کاملاً طبیعی است و در همه دنیا هم سابقه دارد؛ اما در شرایط عادی، ادامه این شیوه درست نیست.

وی ادامه داد: الان بخش بزرگی از مردم از VPN استفاده می‌کنند و این وضعیت نه‌تنها هدف فیلترینگ را محقق نمی‌کند، بلکه آسیب‌زا هم هست؛ شبکه ما را ناامن‌تر می‌کند و دسترسی هکرها و دشمنان را ساده‌تر و بیشتر می‌سازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته از سوی دیگر، نمی‌شود بدون هیچ نوع حکمرانی در فضای مجازی، همه‌چیز را آزاد بگذاریم. هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که در فضای مجازی برای اقتصاد، دیجیتالی، بهداشت و سلامت، فرهنگ، امنیت و حریم خصوصی مردم، حکمرانی نداشته باشد. اگر در فضای مجازی حکمرانی نباشد، فردا دارایی مردم و تربیت نسل آینده آسیب می‌بیند.

وی گفت: در جلسات سران قوا و شورای عالی فضای مجازی بارها درباره این موضوع بحث شده و نهایتاً طرح ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است. این ۳۲ بند دو کار را هم‌زمان پیش می‌برد: هم حکمرانی در فضای مجازی را تثبیت می‌کند و هم با تحقق مراحل آن، پلتفرم‌ها به‌تدریج باز می‌شوند. ترتیب اجرای بندها نیز دقیقاً مشخص است.

وی یادآور شد: باز شدن واتساپ نتیجه اجرای همین مصوبه بود. اکنون موضوع تلگرام هم در دست بررسی است. همچنین تأکید شده که وزارت ارتباطات برای ورود پلتفرم‌های خارجی غیرمتخاصم و ایجاد امکان انتقال داده و ارتباطات آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کند.

قالیباف افزود: البته پلتفرم‌هایی که عملاً علیه ما فعالیت‌های خصمانه و تروریستی دارند، طبیعتاً قابل همکاری نیستند، اما بسیاری پلتفرم‌های دیگر در سطح جهانی قابلیت رقابت و همکاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر من این مصوبه تصمیم درستی است و باید بند به بند آن اجرا شود.

اعتماد عمومی با کارآمدی، پاسخگویی و به‌رسمیت‌شناختن حقوق مردم تقویت می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره دغدغه نخبگان و فعالان اجتماعی پیرامون تقویت سرمایه اجتماعی و کاهش فاصله میان مردم و حاکمیت، تأکید کرد: اعتماد عمومی زمانی شکل می‌گیرد که مسئولان کارآمد، پاسخگو و متحد در حل مشکلات مردم باشند.

قالیباف با اشاره به اینکه نخستین وظیفه حاکمان شناساندن حقوق مردم و به‌رسمیت‌شناختن آن است، گفت: اشتباه است که ابتدا از مردم بخواهیم وظایف خود را انجام دهند. ما باید حقوق مردم را روشن بیان کنیم تا آنان بتوانند با صراحت و راحتی این حقوق را مطالبه کنند. وقتی مردم حقوق خود را بدانند و ما نیز کارآمد و پاسخگو باشیم، اعتماد تقویت خواهد شد.

رئیس مجلس با تأکید بر نقش قانون در رفع اختلافات و ایجاد انسجام افزود: فلسفه وجودی مجلس، بیان مطالبات مردم است و قانون باید فصل‌الخطاب باشد تا شکاف دولت–ملت کاهش یابد.

قالیباف در ادامه با مروری بر اقدامات مجلس یازدهم در حوزه اقتصاد اظهار داشت: برای ایجاد یک خیزش اقتصادی، همه قوانین مورد نیاز یا تصویب شده یا اصلاح شده است. از جمله قانون نظام تأمین مالی برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و همچنین قانون بانک مرکزی که با هدف تقویت اقتدار این بانک اصلاح شد.

وی همچنین به اصلاح قوانین حوزه قاچاق کالا و ارز و تصویب ۲۲ قانون کلیدی در زمینه درآمدها و هزینه‌ها اشاره کرد و گفت این اقدامات برای رفع موانع اقتصادی و کمک به دولت در اجرا انجام شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه نتیجه همکاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است، افزود: می‌توانیم درآمدهای ارزی کشور را دو برابر کنیم؛ به شرط آنکه دولت، مجلس و مردم متعهدانه اجرای برنامه را دنبال کنند.

وی همچنین از اجرای ماده ۱۱۸ قانون برنامه برای اولین‌بار خبر داد و گفت: طبق این ماده، به‌جای آنکه پایان دوره برنامه منتظر نتیجه بمانیم، ارزیابی سالانه انجام می‌شود. بر همین اساس، دو فوریت الزامات بودجه بررسی شد تا لایحه بودجه با برنامه هفتم منطبق شود.

قالیباف اعلام کرد: از روز یکشنبه، مجلس در سه شیفت جلسات بررسی بودجه را برگزار می‌کند تا لایحه پیشنهادی دولت با ساختارهای اصلاحی، تراز عملیاتی و اهداف برنامه هماهنگ باشد.

رئیس مجلس تأکید کرد: این اقدامات در نهایت اعتماد مردم را تقویت خواهد کرد.

نباید در موضوع استیضاح وزرا رفتار سیاسی داشته باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص ترمیم کابینه دولت و اینکه آیا نیاز است موضوع ترمیم و یا استیضاح مطرح شود اظهار کرد: طبیعتاً دولت محترم مخصوصاً رئیس‌جمهور محترم نسبت به وزرا بخصوص در یک سال و نیم اخیر که گذشته است به یک ارزیابی رسیده‌اند و خودشان پیگیری می‌کنند. مجلس هم کار نظارتی را انجام داده و دنبال می‌کند و با تذکرهای شفاهی، کتبی و طرح سوال اقدام می‌کند و نیز طبیعتاً موضوع استیضاح به عنوان آخرین اقدامی که اگر مجلس به جمع‌بندی برسد که باید آن را انجام دهد، پیگیر آن خواهد بود.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعی که باید به آنچه در دولت و چه در مجلس توجه کنیم، موضوع کارآمدی است، لذا ما به دنبال آن هستیم و خدای‌ناکرده مخصوصاً در این موضوعات نباید رفتار سیاسی داشته باشیم؛ بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که گره‌ای از مشکلات مردم را حل کرده و کارها را پیش ببریم.

قالیباف اظهار کرد: هم‌اکنون چهار استیضاح اعلام وصول شده در هیئت رئیسه داریم و این در مجلس وجود دارد. باید گفت ما یک روشی را در دولت سیزدهم انجام دادیم و من خود به عنوان یک نماینده مجلس آن را می‌گویم، آن است که بتوانیم همان روش را که در مجلس یازدهم با دولت سیزدهم داشتیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: بهتر این است که همان‌طور که مجلس کارهای نظارتی خود را انجام داده و دولت به کارهای خود می‌پردازد، به گفت‌وشنود با یکدیگر بپردازیم و اگر به جمع‌بندی رسیدیم که وزیری دارای اشکال است و مشکلاتی بوده و به هر دلیلی فرد بهتری وجود دارد، با دولت توافق کنیم که خود تصمیم بگیرد و این تغییر را انجام دهد که به نظر من خیلی مناسب‌تر است، چون اگر ما یک استیضاح انجام دهیم زمان زیادی از یک وزارتخانه گرفته خواهد شد.

رئیس مجلس با بیان آنکه البته استیضاح حق مجلس است و اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد این کار را انجام خواهد داد، تصریح کرد: اگر این‌طور شود [و دولت با هماهنگی مجلس خود به ترمیم و تغییر کابینه بپردازد]، در به ۱۵ روز می‌توان در مجلس رأی اعتماد لازم را گرفت، به این صورت که رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرد و کابینه را ترمیم می‌کند و ما هم می‌توانیم در ۱۰ روز بررسی کنیم و به آن فرد رأی بدهیم و اگر هم رأی نیاورد سه روز بعد می‌توان نفر بعدی را مطرح کرد، اما اگر کارها در مسیر استیضاح بیفتد، از زمانی که شروع بشود، آن وزارتخانه شرایط نابسامان پیدا خواهد کرد و مشکلاتی هم اگر هست، چند برابر می‌شود.از سویی رئیس‌جمهور ۹۰ روز وقت دارد نفر بعدی را معرفی کند که معمولاً در هفته آخر این اتفاق می‌افتد و نفر جدید معرفی می‌شود. از سویی سه ماه طول می‌کشد که وزیر جدید در وزارتخانه خود جا بیفتد.

وی بیان کرد: یعنی عملاً یک سال از ۴ سال وزارتخانه را با یک استیضاح می‌گیریم، لذا اگر مانند دولت قبل این هماهنگی وجود داشته باشد، مانند تغییر سه وزیر و چند معاون وزیر که در گذشته با تفاهم صورت گرفت، دغدغه دولت و مجلس هم این است و باید این‌گونه کار را با تفاهم پیگیری کنیم و اگر به جایی رسیدیم که مجلس به این نقطه برسد که راهی جز استیضاح نمانده، حق قانونی خود را از آن استفاده خواهد کرد.

اهل تعامل و گفتگوییم، اما در شرایط برابر

قالیباف با اشاره به وضعیت مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا، زیاده‌خواهی واشنگتن را علت اصلی عدم ازسرگیری این روند دانست.

قالیباف با بیان اینکه آمریکا نه قصد مذاکره واقعی دارد و نه به دنبال توافقی منصفانه است، تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند خواست خود را تحمیل و ما را تسلیم کنند، اما ما در جنگ ۱۲ روزه نشان دادیم که نه تسلیم می‌شویم و نه تحمیل را می‌پذیریم.

وی با اشاره به اینکه حملات ۲۳ خرداد در حالی انجام شد که تیم مذاکره‌کننده ایران پشت میز گفتگو حضور داشت، افزود: ۲۵ خرداد نیز قرار بود مذاکرات در عمان ادامه پیدا کند و این نشان می‌دهد که اهل تعامل و گفتگوییم، اما در شرایط برابر؛ در حالی که طرف آمریکایی در عمل به‌جای مذاکره، دنبال جنگ بود.

رئیس مجلس ادامه داد: پس از جنگ و مشاهده قدرت ایران، آمریکایی‌ها اکنون بحث محدودسازی توان موشکی را مطرح می‌کنند و می‌گویند برد موشک‌ها ۳۰۰ کیلومتر شود؛ در حالی که خودشان در سوریه و عراق تجاوز می‌کنند و قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند و به دنبال این هستند که با نقض حریم سوریه و عراق به خاک کشور ما نیز تجاوز کنند در حالی که برد موشک‌های ما فقط ۳۰۰ کیلومتر باشد.

قالیباف با تأکید بر اینکه ایران با اتکا به لطف الهی و اقتدار میدانی، مسیر خود را ادامه می‌دهد، افزود: اگر قرار بر مذاکره باشد، تنها در شرایط واقعی و برابر خواهد بود. شکل مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم موضوع بعدی است؛ اصل این است که طرف مقابل باید واقعیت یک گفت‌وگوی واقعی را بپذیرد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات اخیر نشان دادند که توطئه‌گرند و صداقت ندارند و این رفتار آن‌ها برای همه آشکار شده است.

دولت و مجلس مصمم هستند بودجه ۱۴۰۵ تراز عملیاتی داشته باشد

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به موضوع بودجه معقول و عادلانه اشاره و اینکه آیا بودجه ۱۴۰۵ بر اساس عملکرد تخصیص خواهد یافت را جویا شد، گفت: ما به سمت خروجی محور شدن حرکت می‌کنیم تا بودجه عملیاتی را بدون کسری بودجه اجرا کنیم. معاون رئیس جمهور این است که بودجه عملیاتی باشد و قانون را دنبال می‌کند من هم به عنوان یک خدمتگزار در مجلس همه تلاشم در اداره صحن این است که بودجه عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: بودجه عملیاتی هم قانون است و هم نیاز است و اگر جایی هم کسری بودجه داریم باید روش تهیه کسری بودجه را مورد توجه قرار دهیم. گاهی برای جبران کسری بودجه به راه‌های ناگزیر می‌شویم اما به این روش باید توجه کنیم چرا که گاهی برخی از روش‌ها تورم زا است.

رئیس مجلس همچنین بیان کرد: واقعیت تلخی وجود دارد و آن این است که در دولت تصمیم گرفته می‌شود و قانون نیز نسبت به آن وجود دارد اما به هر حال در بدنه وزارتخانه‌ها با کمیسیون‌ها و نماینده‌ها ارتباط دارند و هر دو طرف مشکلاتی را بررسی می‌کنند، در دولت هر کسی به بخش خود نگاه می‌کند و نمایندگان به حوزه انتخابیه خود. پیشنهاداتی برای حل مشکلات مطرح می‌شود و من می‌گویم که ۹۰ درصد این پیشنهادات از بخش بدنه دولت با نمایندگان مطرح می‌شود. این روش و عرف غلطی است که اتفاق افتاده است.

قالیباف ادامه داد: دولت و مجلس برای ۱۴۰۵ مصمم هستیم تا می‌توانیم تراز عملیاتی را رعایت کنیم، معتقدم در حال حاضر بودجه از هر زمان دیگری شفافیت دارد. امروز خزانه مستقیم پول را از خزانه به ذینفع نهایی می‌دهد. بیش از ۲۵۰ هزار حساب که پول از خزانه به حساب وزارتخانه‌ها و در بانک‌های متعدد وجود داشت حالا به حدود ۶۰۰۰ حساب بانکی خلاصه شده است که همه آنها حساب خزانه نزد بانک‌ها هستند.

تعامل بسیار خوبی در حوزه قانون‌گذاری بین مجلس و قوه قضائیه برقرار است

قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره نقش تفاهم‌نامه مشترک مجلس و قوه قضائیه و تشکیل کارگروه‌های مشترک در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس گفت: در دوره گذشته، میان قوه قضائیه و قوه مقننه توافقی صورت گرفت، زیرا در حوزه‌های انتخابیه چه در شهرستان‌ها و چه مراکز استان‌ها گلایه‌هایی وجود داشت. نمایندگان محل رجوع مردم‌اند و وقتی موکلان برای پیگیری پرونده یا احقاق حق مراجعه می‌کنند، نماینده نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پیگیری این مسائل نیازمند هماهنگی نزدیک با دادستان‌ها و رؤسای دادگستری هر منطقه بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تفاهم‌نامه‌ای میان دو قوه امضا شد و ساختاری چندلایه برای تعامل شکل گرفت. یک شورای عالی در مرکز، شوراهایی در سطح کمیسیون‌ها و سازوکارهای هماهنگی در استان‌ها و شهرستان‌ها. طبق گزارشی که چندی پیش دریافت کردم، بیش از ۱۴۰ جلسه و نشست در استان‌ها برای رسیدگی به این مسائل برگزار شده است که تأثیر قابل‌توجهی در حل مشکلات مردم و رفع گره‌ها داشته است.

رئیس مجلس گفت: در حوزه قانون‌گذاری نیز تعامل بسیار خوبی بین مجلس و قوه قضائیه برقرار است. کمیسیون قضائی مجلس امروز یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌هاست و بخش عمده‌ای از قوانین قضائی در آن پیگیری می‌شود. به‌عنوان نمونه، یکی از مهم‌ترین طرح‌ها بازنگری در «آئین دادرسی کیفری» است که اکنون با همکاری کامل دو قوه در حال پیشبرد است.

قالیباف عنوان کرد: شرایط همکاری امروز بسیار مطلوب است. البته طبیعی است که در صحن مجلس گاهی نقدهایی هم به دستگاه قضائی مطرح می‌شود؛ این ذات مجلس است و با رعایت اصول اخلاقی انجام می‌شود. اما در مجموع، هماهنگی میان سه قوه به‌ویژه میان مجلس و قوه قضائیه امروز روان‌تر و مؤثرتر از گذشته دنبال می‌شود.

استیضاح نباید هیجانی باشد؛ هدف، بهبود امور مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پیامدهای اقتصادی ناشی از تغییرات مدیریتی گسترده در دولت از جمله استیضاح وزیر پیشین اقتصاد و اینکه آیا می‌توان سازوکارهای شفاف‌تری برای ارزیابی عملکرد وزرا ایجاد کرد تا هزینه‌های ملی ناشی از تغییرات پی‌درپی کاهش یابد، ضمن تبریک روز مجلس، تأکید کرد: فرایند استیضاح «یک‌شبه» شکل نمی‌گیرد و بر اساس شاخص‌ها و طی مراحل دقیق کارشناسی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: استیضاح مسیر طولانی دارد؛ از زمان مطرح‌شدن در کمیسیون تا جلسات رسمی گفت‌وگو و ارائه دفاعیات وزیر. هم موافقان و هم مخالفان صحبت می‌کنند و موضوع بدون شاخص و علت وارد صحن نمی‌شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه ترجیح او همواره استفاده از روش‌های جایگزین پیش از رسیدن به استیضاح است، گفت: اگر ناکارآمدی مشخص شد و بتوان با تفاهم میان دولت و مجلس آن را رفع کرد، حتماً بهتر است مسیر استیضاح طی نشود. البته تفاهم به معنای نادیده‌گرفتن مشکلات مردم یا معطل‌گذاشتن کارها نیست.

قالیباف تأکید کرد: هماهنگی‌های فعلی میان دولت و مجلس می‌تواند زمینه استفاده گسترده‌تر از این روش‌ها را فراهم کند و افزود: به حول و قوه الهی، ما استیضاح را از سر هیجان یا دلایل سیاسی دنبال نمی‌کنیم. اما اگر به نقطه‌ای برسیم که چاره‌ای جز استیضاح برای بهبود امور مردم نباشد، این حق قانونی مجلس است.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ