گردشگری میتواند موتور محرک توسعه مردمی در گیلان باشد
اقتصاد ایران: ایسنا/گیلان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با بیان اینکه میل به گردش و تفریح از نیازهای مشترک همه اقشار جامعه است، گفت: گردشگری یک تفریح لوکس نیست، بلکه نیازی فرهنگی و اجتماعی است که اگر درست هدایت شود، میتواند موتور محرک توسعه مردمی در استان گیلان باشد.
علی فتحاللهی امروز چهارشنبه، ۲۱ آبان در میزگرد تخصصی نقش و تاثیر موسسات مردمنهاد در معرفی و توسعه گردشگری استان گیلان که در اندیشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برگزار شد، با اشاره به ریشههای فرهنگی و اجتماعی گردشگری، اظهار کرد: در جامعه انسانی، اشتراکاتی وجود دارد که همه افراد فارغ از جایگاه شغلی یا اقتصادی در آن شریک هستند. همانگونه که نان بهعنوان غذای استراتژیک میان تمام اقشار جامعه مشترک است، میل به سفر و دیدن زیباییها نیز در همه انسانها وجود دارد.
وی افزود: ممکن است توان مالی افراد در انتخاب مقصد یا کیفیت سفر تاثیر بگذارد، اما اصل تمایل به دیدن، تجربه کردن و آشنایی با فرهنگهای گوناگون در همه یکسان است. این همان ظرفیتی است که اگر آن را بشناسیم و ساماندهی کنیم، میتواند پایه توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با اشاره به ظرفیتهای بینظیر ایران در حوزه گردشگری گفت: اگر ۱۰ شاخص گردشگری را در دنیا در نظر بگیریم از مردمشناسی و آیینها تا طبیعت و سازههای تاریخی ایران همه را در خود دارد. کشور ما یکی از پنج کشور دنیاست که همزمان چهار فصل را تجربه میکند، اما در مقایسه با کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، استرالیا و کانادا، شرایط اقلیمی بسیار آرامتر و امنتری برای گردشگری دارد.
وی افزود: این موهبت طبیعی فرصتی استثنایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است و میتواند با برنامهریزی درست، اقتصاد محلی را متحول کند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بر نقش موسسات مردمنهاد در تحقق این اهداف تاکید و تصریح کرد: سمنها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، شناخت دقیق از ظرفیتهای محلی و اعتماد اجتماعی بالا، میتوانند نقش بیبدیلی در توسعه گردشگری ایفا کنند. آنها میتوانند فرهنگ گردشگری را آموزش دهند، جاذبههای کمتر شناختهشده را معرفی کنند و با برگزاری جشنوارهها و رویدادهای بومی، برند گردشگری گیلان را تقویت نمایند.
وی تصریح کرد: توسعه گردشگری تنها با ساخت زیرساختهای فیزیکی ممکن نیست؛ بلکه نیازمند تغییر نگرش، ارتقای سواد گردشگری و مشارکت اجتماعی است. سمنها در این مسیر، حلقه اتصال مردم و دولت هستند و میتوانند با خلاقیت و کار داوطلبانه، مسیر توسعه مردمپایه را هموار کنند.
فتحاللهی در پایان با اشاره به جایگاه ممتاز گیلان در نقشه گردشگری کشور خاطرنشان کرد: گیلان با طبیعت بیبدیل، فرهنگ غنی و مردمانی مهماننواز، میتواند پیشتاز گردشگری کشور باشد؛ مشروط بر آنکه از ظرفیتهای انسانی در کنار امکانات دولتی بهره بگیریم. توسعه واقعی زمانی محقق میشود که مردم خود را شریک و سهیم در این حرکت بدانند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه