رشد تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی نایبرئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی ۳ سال گذشته، تعداد مجوزهای صادرشده برای فعالیتهای تولید بدون کارخانه در استان، از سه مورد به حدود ۷۰ واحد فعال افزایش یافته است.
فاطمه جمیلی، در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید بدون کارخانه در استان، اظهار کرد: طرح کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه برای نخستینبار در کشور، در خراسان رضوی مطرح شد. کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه، در هیچ اتاق بازرگانی دیگری در ایران مشابه ندارد و اکنون پس از ۳سال فعالیت مؤثر، با استقبال گسترده صنعتگران و تولیدکنندگان مواجه شده است.
وی با بیان اینکه شیوه تولید بدون کارخانه، یکی از روشهای نوین افزایش تولید ناخالص ملی است، افزود: در این مدل، نیازی به سرمایهگذاری مجدد برای خرید زمین، ماشینآلات و نیروی انسانی نیست و سرمایه صرف طراحی محصول، خلق ایده و تحقیق و توسعه میشود. همچنین ظرفیت خالی کارخانجات فعال کشور، که حدود ۸۰ درصد را شامل میشود در خدمت صاحبان برند و ایده قرار میگیرد.
نایبرئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه ادامه داد: بسیاری از کارخانهها تنها در یک یا دو شیفت فعالیت دارند یا در روزهای تعطیل، تعطیل هستند، در حالیکه میتوان از این ظرفیتها برای تولید محصولات برندها و صاحبان ایده استفاده کرد. شیوه تولید بدون کارخانه نهتنها موجب رشد صادرات میشود بلکه میتواند فرصتهای شغلی جدید، بهویژه برای بانوان، ایجاد کند.
جمیلی درباره طرح پژوهشی جدید این کمیسیون، بیان کرد: در این طرح، پنج گروه اصلی ذینفع، شامل صاحبان کارخانه با ظرفیت خالی، صاحبان برند و ایده، وکلا و مشاوران حقوقی، ثبتکنندگان برند و فعالان خدمات بستهبندی و صادرات، در یک پلتفرم جامع گرد هم خواهند آمد.
وی افزود: این طرح با تصویب اتاق بازرگانی مشهد و با مجریگری یکی از اساتید دانشگاه مشهد در حال اجراست و هدف آن تسهیل ارتباط میان فعالان این حوزه است تا فرآیند تولید، ثبت سفارش و صادرات محصولات در بستر دیجیتال انجام شود.
وی با اشاره به تلاش برای معرفی ظرفیتهای صنعتی کشور در سطح منطقه، اظهار کرد: شب گذشته بههمراه استاندار خراسان رضوی و رئیس اتاق بازرگانی، عازم قرقیزستان شدیم تا در نمایشگاه بیشکک ظرفیتهای تولید بدون کارخانه و فرصتهای همکاری مشترک را معرفی کنیم؛ معرفی این توانمندیها به تجار و بازرگانان خارجی میتواند زمینه صادرات محصولات ایرانی را تسهیل کند.
جمیلی در ادامه از همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد و افزود: برای رفع موانع ثبت برند، چندین دوره آموزشی با حضور مدیران سازمان ثبت اسناد تهران در مشهد برگزار شد تا فرآیند ثبت برند و مالکیت معنوی کوتاهتر و شفافتر شود.
وی بیان کرد: پلتفرم برند و تولید بدون کارخانه میتواند بستری برای جذب سرمایهگذاری خارجی نیز باشد، چراکه سرمایهگذاران و تجار میتوانند بهصورت مستقیم سفارش تولید محصولات مورد نیاز خود را در این سامانه ثبت کنند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه