طاهری: استانداردهای تشویقی باید جای استانداردهای اجباری را بگیرد
اقتصاد ایران: زنجان- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: رویکرد سازمان استاندارد این است که استانداردهای تشویقی و مقررات فنی جای استانداردهای اجباری را بگیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا طاهری، ظهر سهشنبه در آئین گرامیداشت روز ملی کیفیت اظهار کرد: بحث استاندارد و کیفیت معمولاً دو واژه کنار هم هستند؛ چراکه استاندارد زیرساخت کیفیت است و بدون وجود و اجرای استاندارد نمیتوان به کیفیت دست یافت.
وی با بیان اینکه استانداردها مجموعهای از قواعد و قوانینی است که در همه ابعاد زندگی از آنها بهره میبریم، یادآور شد: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد، تدوین استانداردها است و ما در کشور بالغ بر ۳۲ هزار استاندارد ملی داریم که فقط ۱۲۵۰ مورد اجباری است.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها درصد استاندارد اجباری به کل استانداردها است، خاطرنشان کرد: هرچه این نسبت به سمت صفر میل کند آن کشور پیشرفتهتر است.
وی استانداردها را زیرساخت خواند و گفت: تولیدکننده به خاطر رضایت مردم که همان تضمین کیفیت است، استاندارد را تدوین و رعایت میکند و یعنی باید گواهی استاندارد تشویقی رواج یابد.
طاهری با بیان اینکه هنوز عدهای سازمان استاندارد را سازمانی لوکس میبینند در حالی که یک سازمان زیرساخت است، تصریح کرد: تقویت نقش بخش خصوصی و دانشگاهها در ارتقای کیفیت حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی تا ۱۰ سالگی اتفاق میافتد، تأکید کرد: باید فرهنگ کیفیت را از این سنین بسازیم و تفکر کیفی را برای هموار کردن مسیر پیشرفت نهادینه کنیم.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: سیاست سازمان این است که باید از استانداردهای اجباری بگذریم و به سمت استانداردهای تشویقی و مقررات فنی برویم تا هر ارگان مقررات فنی را در محصول و خدمت خود رعایت کند و سازمان استاندارد به عنوان ناظر عالیه بر آن نظارت کند.
وی با تأکید بر توجه به نسل Z، نوآوری و فناوری عنوان کرد: در دنیای دیجیتال و تحول صنعتی با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتوان زمان آزمونها را کاهش داد و نتایج دقیقتری دست یافت.
طاهری در مورد ظرفیتهای صنعتی استان زنجان و پشرفتهای حوزه دانشبنیان ابراز کرد: این پیشرفتها به تنهایی کافی نیست و کار زمانی تکمیل میشود که در زمینه استانداردسازی پرچمدار شوید.
وی با تأکید بر اینکه باید به سمت کمیتههای متناظر پیش رفت و به سازمانهای بینالمللی متصل شد، تصریح کرد: باید کنترل کیفیت را در واحدهای تولیدی به شکل دیگر پیاده کنیم و تا تفکر کیفی و طرح و مهندسی کیفیت در واحد وجود نداشته باشد مشتری کالای شما را باز میگرداند و در واقع تولیدکنندگان کالا و تاچران باید دنبال رضایت مشتری باشند نه فروش.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ارتقای کیفیت را راهکاری برای کاهش هزینهها دانست و گفت: اجرای کیفیت سرمایه نیاز دارد اما سبب کاهش ضایعات و مرجوعی میشود و در گام بعدی باید برندینگ مورد توجه قرار گیرد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه