گرانی مرغ ناشی از افزایش هزینههای تولید است/ ضرورت واردات محصولات به منظور تنظیم بازار
اقتصاد ایران: ایسنا/قم معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت، رشد هزینههای تولید است، گفت:
هادی مومنی نسب در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: در حوزه تولیدات دامی، سالانه ۷ هزار تن گوشت دام سبک و ۲۳ هزار تن گوشت دام سنگین تولید میشود و مجموع گوشت قرمز تولیدی استان به صورت سالانه ۳۰ هزار تُن است.
معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: همچنین سالانه نزدیک به ۱۹ تا ۲۰ هزار تُن مرغ و ۱۳ هزار تُن تخممرغ در استان تولید میشود.
وی با اشاره به اینکه روند تولید در تمامی ارقام نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است، اضافه کرد: این آمار نشاندهنده بهبود بهرهوری و ارتقای ضرایب تولید است؛ در خصوص تولید گوشت سفید مرغ، برنامهای برای افزایش تولید از ۵۰ تُن به ۱۰۰ تُن به صورت روزانه در دستور کار داریم.
سهم ۱۰ درصدی قم در تامین تخممرغ مورد نیاز کشور
مومنی نسب با اشاره به جایگاه استان در تولید تخممرغ گفت: استان قم با تولید میانگین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن تخممرغ در روز، رتبه ششم تولید این محصول در کشور را داراست.
معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: از نظر تأمین نیازهای کشور، استان قم حدود ۴ درصد از گوشت قرمز و ۱۰ درصد از تخممرغ مورد نیاز کشور را تولید میکند.
وی در تحلیل علل افزایش قیمت مرغ و تخممرغ افزود: این مسئله عمدتاً ناشی از افزایش عمومی قیمتها و رشد هزینههای تولید است، برای مثال، از سال گذشته تاکنون، هزینههایی مانند دستمزد کارگر و حملونقل افزایش یافته و همچنین با نوسان در تأمین نهادهها مواجه بودهایم، به طوری که برخی تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد شدهاند.
مومنی نسب با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت، رشد هزینههای تولید است، اظهار کرد: اگرچه با مواردی از گرانفروشی نیز روبرو هستیم، اما نمیتوان تأثیر عوامل اقلیمی را نادیده گرفت؛ در شرایط خشکسالی و گرمای شدید، تلفات مرغداریها تا ۲۰ درصد افزایش مییابد و خشکسالی باعث شیوع بیماریهای مختلف و کاهش راندمان تولید میشود.
واردات محصولات به منظور تنظیم بازار
معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به نمونهای از تأثیر این شرایط افزود: برای نمونه، در دو ماه گذشته، با کمبود مرغ در استان مواجه بودیم و نیازمان را از سایر استانها تأمین کردیم که این خود نشاندهنده دشواری شرایط تولید است.
وی در مورد راهکارهای مدیریت قیمتها تأکید کرد: برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، راهکارهایی مانند واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار از این طریق ضروری به نظر میرسد، همچنین در مورد برنج، سال گذشته ممانعت از واردات منجر به افزایش شدید قیمت شد؛ بنابراین لازم است بخشی از کالاها به صورت مدیریتشده وارد و توزیع شود.
برنامهریزی برای تامین کالاهای اساسی ایام عید و ماه رمضان
مومنی نسب در پایان با بیان برنامههای آینده یاد آورشد: خوشبختانه استان قم در مقایسه با سایر استانها، از شرایط مطلوبتری در بخش محصولات اساسی کشاورزی برخوردار است؛ برنامهریزیهایی برای سه تا چهار ماه آینده و نیز برای ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان در دست اجراست تا نوسانات قیمت به حداقل برسد و کالاها با مناسبترین قیمت به دست مردم برسد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه