کیفیت و تنوع غذایی؛ عاملی مؤثر در انتخاب مشهد بهعنوان مقصد سفر
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: برخورداری مشهد از غذاهای باکیفیت، خوشطعم و مقرونبهصرفه از عواملی است که در کنار سایر جاذبهها، در تصمیم گردشگران برای سفر به این شهر تأثیرگذار است.
حامد بخشی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ظرفیتهای خراسان رضوی و شهر مشهد در زمینه گردشگری غذا اظهار کرد: غذا در مشهد نمیتواند بهعنوان انگیزه اصلی سفر مطرح شود، اما یکی از مؤلفههای مؤثر در تقویت برند مقصد و در نتیجه انتخاب مشهد در مقایسه با مقاصد جایگزین محسوب میشود.
وی افزود: برخورداری مشهد از غذاهای باکیفیت، خوشطعم و مقرونبهصرفه از عواملی است که در کنار سایر جاذبهها، در تصمیم گردشگران برای سفر به این شهر تأثیرگذار است. این ویژگی میتواند در مقایسه با مقاصدی مانند شمال کشور، شیراز، اصفهان یا یزد، جایگاه مشهد را در ذهن گردشگران تقویت کند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی بیان کرد: در واقع وقتی درباره غذا در مشهد صحبت میکنیم، منظور یک غذای خاص یا منحصربهفرد نیست، بلکه به تنوع و کیفیت کلی غذاها اشاره داریم. لذت چشیدن یک غذای خوشطعم در مشهد، بخشی از تجربهکلی گردشگر است که در کنار سایر لذتهای سفر به این شهر معنا پیدا میکند.
گردشگری غذا در مشهد باید بهصورت رویدادمحور توسعه یابد
بخشی تأکید کرد: گردشگری غذا در مشهد میتواند بهصورت رویدادمحور و در قالب برنامههایی با زمانبندی مشخص برگزار شود؛ رویدادهایی که با مناسبتهای خاص شهر، مانند ایام خاص زیارتی، از جمله ۲۸ صفر پیوند میخورند. چنین رویکردی میتواند علاوه بر افزایش ماندگاری گردشگران، به بهرهوری اقتصادی بیشتر از سفرها منجر شود.
وی در ادامه گفت: برندهای غذایی خاصی مانند شیشلیک شاندیز یا شله مشهدی ازجمله ظرفیتهایی هستند که میتوانند نقش مهمی در هویتبخشی غذایی مقصد مشهد ایفا کنند. توسعه این برندها و معرفی منسجم آنها در قالب جشنوارهها و رویدادهای گردشگری، به ماندگاری نام مشهد در ذهن گردشگران کمک میکند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به نتایج یک پیمایش میدانی درباره سلیقه غذایی گردشگران در مشهد بیان کرد: نتایج نشان داد که بیشترین غذاهای انتخابشده توسط گردشگران شامل غذاهای کبابی، بهویژه انواع کباب و جوجهکباب است. پس از آن، فستفودها در رتبه بعدی قرار دارند. در مجموع، دو دسته اصلی کبابیها و فستفودها بیشترین سهم را در الگوی غذایی گردشگران به خود اختصاص دادهاند.
بخشی خاطرنشان کرد: اگر مشهد بتواند با تکیه بر ظرفیت غذاهای سنتی و خوشطعم خود، رویدادهای گردشگری غذا را به صورت مستمر برگزار کند، میتوان انتظار داشت این عامل به یکی از عناصر مهم در تقویت برند مقصد مشهد و افزایش جذابیت سفر به این شهر تبدیل شود.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه