توانمندسازی معلمان و عدالت آموزشی، دو مسیر اصلی تحول در آموزش و پرورش است
اقتصاد ایران: ایسنا/مازندران مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران با اشاره به اجرای برنامه «بر مدار تعلیم و تربیت» به مسائل کلیدی نظام آموزشی استان در حوزههای نیروی انسانی، کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: توانمندسازی معلمان و عدالت آموزشی، دو مسیر اصلی تحول در آموزش و پرورش مازندران است.
فریدون کلبادینژاد در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت سه مؤلفه «نیروی انسانی، فضاهای آموزشی و کیفیت آموزش» اظهار کرد: استان مازندران از نظر شاخصهای کمی و کیفی در میان استانهای برتر کشور قرار دارد، اما همچنان فاصله قابل توجهی تا وضعیت مطلوب وجود دارد و این مسیر نیازمند برنامهریزی دقیق، تلاش جمعی و نگاهی تحولی است.
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مازندران
وی یکی از چالشهای اصلی آموزش و پرورش مازندران را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: با توجه به موج بازنشستگی معلمان در سالهای اخیر، استان با حدود ۶۷ هزار ساعت کمبود نیرو مواجه است.
کلبادی نژاد ادامه داد: بخشی از این نیاز از طریق آزمونهای استخدامی و جذب دانشآموختگان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی تأمین میشود و بخشی نیز با استفاده از نیروهای حقالتدریس جبران خواهد شد.
ضرورت اصلاح سیاستهای بومی گزینی
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر ضرورت اصلاح سیاستهای بومیگزینی در استخدام نیروها گفت: برای مناطق کمتر برخوردار مانند بلده، کجور و کلاردشت، باید رویکردی اتخاذ شود که نیروهای متخصص همان مناطق جذب و تثبیت شوند. تداوم عدالت آموزشی بدون ثبات نیروی انسانی امکانپذیر نیست.
وی در ادامه به ضرورت تطبیق نظام آموزشی با تغییرات جهانی اشاره کرد و افزود: در عصر دیجیتال، مقاومت در برابر تغییر یکی از موانع اصلی کیفیتبخشی است. امروز معلمان باید با فناوریهای نو، ابزارهای دیجیتال و رویکردهای یادگیری فناورمحور آشنا باشند تا بتوانند با نسل جدید ارتباط مؤثر برقرار کنند.
کلبادینژاد توانمندسازی معلمان را پیشنیاز تحول آموزشی دانست و بیان کرد: در استان مازندران ۴۰۰ نفر از معلمان بعنوان مدرسین میانی آموزش دیدهاند تا دورههای توانمندسازی را در سطح شهرستانها اجرا کنند. طرحهایی مانند «توانا»، «سفر یادگیری» و «شمیم» نیز در سطوح مختلف در حال اجراست تا کیفیت یاددهی ـ یادگیری بهبود یابد.
وی همچنین نقش دانشگاه فرهنگیان را در تأمین نیروی انسانی مؤثر دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان بخشی از بدنه آموزش و پرورش است و مأموریت دارد معلمانی تربیت کند که علاوه بر سواد علمی، از مهارتهای ارتباطی، خلاقیت و انعطافپذیری برخوردار باشند. نسل جدید معلمان باید طراح آموزشی و تسهیلگر فرآیند یادگیری باشند، نه صرفاً انتقالدهنده دانش.
کاهش شکاف آموزشی میان مناطق شهری و روستایی
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره کاهش شکاف آموزشی میان مناطق شهری و روستایی نیز اظهار کرد: توسعه زیرساختهای ارتباطی، تقویت شبکه شاد و دسترسی برابر دانشآموزان به اینترنت از برنامههای اصلی دولت چهاردهم است. این اقدامات میتواند گامی مؤثر در تحقق عدالت آموزشی و بهرهمندی مناطق محروم از فرصتهای برابر یادگیری باشد.
کلبادینژاد با تأکید بر نقش خانوادهها و جامعه در پشتیبانی از نظام تعلیم و تربیت گفت: برای رشد واقعی نظام آموزشی، باید معلمان را تکریم و دانشآموزان را توانمند کنیم. خانوادهها نیز بعنوان شرکای اصلی مدرسه باید با اعتماد و همراهی، ما را در این مسیر یاری کنند. آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و راه توسعه استان از مدرسه میگذرد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه