جامعه به سمت زیبایی جذب شده اما معماری هنر خالق بودن است
اقتصاد ایران: ایسنا/لرستان کارشناس معماری، با تأکید بر تفاوت میان معماری و دکوراتوری گفت: امروزه جامعه بهویژه بانوان علاقه زیادی به رشته معماری پیدا کردهاند، اما لازم است پیش از ورود به این حوزه، علاقه واقعی خود را بشناسند؛ چرا که معماری تنها ترکیب رنگ و چیدمان نیست، بلکه علمی پیچیده با نیاز به شناخت فضا، مصالح و رفتار انسانی است.
مرجان پیرهادی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه از علاقه افراد، بهویژه خانمها نسبت به رشته معماری نمیتوان ساده گذشت، اما در این میان نباید از تأثیر رسانهها و فضای مجازی چشمپوشی کرد. سایتها و صفحات معماری در شبکههای اجتماعی هر روز در حال افزایشاند و شاهد تغییر چشمگیری در نحوه چیدمان و رنگآمیزی فضاهای داخلی هستیم.
وی با بیان اینکه جامعه سالهاست به سمت زیبایی جذب شده است، افزود: بسیاری از افراد به دنبال ورود به بازار کار این رشته هستند اما در ابتدا باید بدانند به معماری علاقهمندند یا دکوراتوری. معماری به ساختار اصلی و طراحی بنا میپردازد و نیازمند تحصیلات آکادمیک و شناخت فضا، مصالح و نیازهای انسانی است، در حالی که دکوراتوری بر جنبههای تزئینی و زیباییشناسی فضا تمرکز دارد.
پیرهادی تصریح کرد: هر نقطه از یک نقشه معماری باید بر اساس شناخت دقیق از ساکنان آن فضا طراحی شود. به همین دلیل با طراحیهای تکراری و نقشههای تیپ مخالفم، چرا که نیازها و سلایق دو خانواده هرگز یکسان نیست.
وی ادامه داد: آپارتمانهای کوچک امروزی حتی بر سبک زندگی ما تأثیر گذاشتهاند؛ متراژ اتاقها، نحوه چیدمان، تعداد اعضای خانواده و حتی وسایل آشپزخانه را تعیین میکنند. انسان امروز در بسیاری از موارد تنها دنبالهرو محدودیتهای مالی و فضایی است.
این کارشناس با اشاره به ظرافتهای طراحی معماری گفت: گاهی ساعتها صرف جایگذاری یک پنجره در نقشه یک اتاق میشود، زیرا باید نور، دید، نحوه چیدمان وسایل و حتی عادات فردی ساکن آن فضا در نظر گرفته شود. جای پنجره حتی در طراحی نمای ساختمان نیز تأثیرگذار است.
پیرهادی با تأکید بر اینکه هر پروژه معماری تجربهای تازه و غیرقابل پیشبینی است، افزود: هر کارفرما سلیقهای متفاوت دارد و هر شهر با مصالح و اقلیم خود، سبک خاصی از معماری را میطلبد.
وی در پایان گفت: معماری هنر خالق بودن است، نه کپی کردن. در یک کوچه با ۴۰ خانه و ۴۰ خانواده، نمیتوان تنها یک نقشه برای همه در نظر گرفت؛ زیرا هر خانه باید بازتابی از روح و نیاز ساکنان خود باشد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه