«مجمع صلح قفقاز جنوبی»؛ همگرایی سهجانبه ارمنستان، آذربایجان و گرجستان در «کریدور میانی»
اقتصاد ایران: تفلیس میزبان «مجمع راه ابریشم تفلیس» با حضور نخستوزیران گرجستان، آذربایجان و ارمنستان بود. این نشست که «مجمع صلح قفقاز جنوبی» نام گرفته، بر توسعه زیرساختها، همگرایی منطقهای و گشایشهای ترانزیتی پس از عادیسازی روابط باکو و ایروان متمرکز بود.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، پایتخت گرجستان در هفته گذشته، میزبان پنجمین «مجمع راه ابریشم تفلیس» بود. این رویداد تحت حمایت «ایراکلی کوباخیدزه»، نخستوزیر گرجستان برگزار شد و وی این مجمع را به همراه «علی اسدوف»، نخستوزیر آذربایجان و «نیکول پاشینیان»، نخستوزیر ارمنستان افتتاح کرد.
«مجمع راه ابریشم تفلیس» از سال 2015 هر دو سال یکبار برگزار میشود. موضوع اصلی و شعار مجمع امسال: «در اتصال سرمایهگذاری کن - در ثبات توسعه یاب» (Invest in Connectivity – Grow in Stability) بود. مجمع تفلیس بازتابی از نقش گرجستان در توسعه پویای زیرساختهای ترانزیتی است که هم گرجستان و هم کل منطقه را به بخشی حیاتی از ارتباطات بینالمللی تبدیل میکند.
کوباخیدزه: گرجستان پیوند دهنده انرژی منطقه به اروپا
ایراکلی کوباخیدزه، نخستوزیر گرجستان در افتتاحیه این مجمع خاطرنشان کرد: «موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد گرجستان با سیاست خارجی فعال دولت ما تکمیل و تقویت میشود. ما قراردادهای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، چین، بریتانیا، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر داریم. ما در حال اجرای پروژههای زیربنایی در مقیاس بزرگ هستیم؛ ساخت بنادر جدید، نوسازی راهآهن، ایجاد شاهراههای دیجیتال و انرژی، مانند پروژه کابل زیردریایی از طریق دریای سیاه که انرژیهای تجدیدپذیر منطقه را به بازار اروپا متصل خواهد کرد. همه اینها فرصتهای بینظیری برای تجارت ایجاد میکند.»
همکاری گرجستان با آذربایجان که در این مجمع مورد توجه ویژه قرار گرفت، برای توسعه ترانزیت از طریق گرجستان اهمیت کلیدی دارد. علی اسدوف، نخستوزیر آذربایجان، تأکید کرد که آذربایجان و گرجستان در طول قرنها در امتداد جاده تاریخی ابریشم توسعه یافتهاند، غرب و شرق را به هم متصل کرده، نقش پلی بین اروپا و آسیا را ایفا کرده، به توسعه تجارت، تقویت روابط اقتصادی و همچنین تبادلات فرهنگی و بشردوستانه کمک کردهاند.
اسدوف: مشارکت راهبردی باکو و تفلیس ضامن ثبات و محور ترانزیت اوراسیا
نخستوزیر آذربایجان تأکید کرد: «آذربایجان و گرجستان امروز نقش پیشرویی در تقویت این مسیرها، توسعه همکاریهای منطقهای و احیای مأموریت تاریخی در قالبی جدید و پیکربندی نوین ایفا میکنند تا مسیر حملونقل و لجستیک جدید، اروپا و آسیا را در مسیر اوراسیا به هم متصل کند. مشارکت دوستانه و راهبردی چندین ساله بین کشورهای ما به یکی از عوامل کلیدی ثبات و صلح در منطقه تبدیل شده است. امروز کشورهای ما نهتنها در عرصه سیاسی، بلکه در همکاریهای اقتصادی، انرژی و حملونقل نیز شرکای قابلاعتمادی هستند. مسیر حملونقل و ترانزیت به طور سنتی یکی از اولویتهای دستور کار ما بوده است. این بخش پتانسیل بالایی دارد، تجارت رشد خواهد کرد، سرمایهگذاریها افزایش خواهد یافت و فرصتهای اقتصادی جدیدی گشوده خواهد شد.»
«مجمع صلح قفقاز جنوبی»؛ لغو محاصره ترانزیتی ارمنستان، اقدامی تاریخی بود
شرایط ژئوپلیتیکی برگزاری «مجمع راه ابریشم تفلیس» کنونی و اهمیت آن تفاوت قابلتوجهی با سالهای گذشته دارد.
بسیار نمادین است که در آستانه برگزاری این مجمع، الهام علیاف، رئیسجمهور آذربایجان، در جریان سفر به آستانه، در کنفرانس مطبوعاتی با همتای قزاقستانی خود، قاسم جومارت توکایف، رسماً اعلام کرد که باکو تمامی محدودیتهای ترانزیت کالا به ارمنستان را که از زمان «جنگ اول قرهباغ» وجود داشت، لغو کرده است.
به گفته الهام علیاف، «این نشانهای آشکار از آن است که صلح میان آذربایجان و ارمنستان نهتنها روی کاغذ، بلکه در عمل نیز وجود دارد.» این تصمیم را میتوان تاریخی تلقی کرد، زیرا تجارت بین دو کشور دهها سال متوقف بود. بدین ترتیب، در آینده نزدیک «شاخه» جدیدی از جاده ابریشم از طریق مرز ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد شد، موضوعی که نیکول پاشینیان، نخستوزیر ارمنستان نیز در این مجمع درباره آن صحبت کرد.
پاشینیان: آماده بازگشایی مسیر ترامپ و اجرای خطوط راهآهن آذربایجان-ارمنستان-ترکیه هستیم
نیکول پاشینیان، نخستوزیر ارمنستان، اظهار داشت: «صلح به منطقه ما بازگشته است و اکنون تنها یک کار برای ما باقی مانده است: افزایش گردش بار، توسعه شبکههای انرژی و الکترونیکی، ارتقای سطح رفاه و توسعه، که قفقاز جنوبی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.»
به گفته وی، هر سه کشور گرجستان، ارمنستان و آذربایجان، پتانسیل افزایش سطح رفاه مردم خود را دارند. نیکول پاشینیان همچنین بر اهمیت گشایش مرزها تأکید کرد.
«برای ما مهم است که فرصتهای ارتباطی و حملونقل منطقهای و بینالمللی را نهتنها از طریق ارمنستان، ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان، بلکه از طریق گشایش مرزها نیز توسعه دهیم. با خرسندی تأیید میکنم که در این راستا به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهایم.»
رئیس دولت ارمنستان همچنین به طور ویژه به موضوع احیای ترانزیت از طریق سیونیک پرداخت.
نخستوزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: «از نقطه نظر سیاسی، ما آمادهایم ترانزیت ریلی بین ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان و همچنین بین ترکیه و بخش اصلی آذربایجان را تضمین کنیم.» به گفته وی، در این بخشهای راهآهن نیاز به تعمیر یا بازسازی وجود دارد و مشکلات فنی ظرف دو تا سه سال حل خواهد شد.
نیکول پاشینیان افزود: «در آینده نزدیک، خطوط لوله و خطوط انتقال برق آذربایجان-ارمنستان-ترکیه از خاک ارمنستان عبور خواهند کرد. ارتباط ریلی و جادهای نیز تأمین خواهد شد. همه اینها در چارچوب پروژه ترامپ در حال بررسی است. ما همچنین در حال مذاکرات مربوطه با ترکیه و آذربایجان و همچنین همکاری با آمریکا برای اجرای این توافقات هستیم.»
پروژههای کلان گرجستان؛ از بندر چینی «آناکلیا» تا نوسازی خط آهن باکو-تفلیس-قارص
در مجمع «راه ابریشم»، شرکتکنندگان از برنامههای آتی برای اجرای پروژههای زیربنایی در مقیاس بزرگ مطلع شدند. به عنوان مثال، در جریان میزگرد «پروژههای زیربنایی برای افزایش اتصال گرجستان»، تامار یوسلیانی، معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، اعلام کرد که بندر آب عمیق آناکلیا که با مشارکت سرمایهگذاران چینی در حال ساخت است، اولین کشتی خود را در سال 2029 پذیرا خواهد بود.
همچنین، لاشا آباشیدزه، مدیرعامل شرکت «راهآهن گرجستان»، در پنلی در چارچوب پنجمین مجمع «راه ابریشم تفلیس» اظهار داشت که گرجستان از سال آینده به طور فعال شروع به بهبود راهآهن باکو-تفلیس-قارص (BTK) خواهد کرد.
آباشیدزه گفت: «در چارچوب این پروژه، ایجاد یک ترمینال جدید در آخالکالاکی برنامهریزی شده است. این ترمینال نقش یک حلقه اتصال برای عملیاتهای جداگانه را ایفا خواهد کرد. به لطف پروژه باکو-تفلیس-قارص، ما در حال ایجاد ارتباطات جدیدی هستیم که به ما امکان میدهد شرکای جدیدی برای کریدور میانی پیدا کنیم. این جاده قادر به حمل 5 میلیون تن بار است.»
وی تأکید کرد که تا سال 2027، ایمنی و سرعت حملونقل بار از طریق راهآهن در گرجستان به طور قابلتوجهی افزایش خواهد یافت. این امر به افزایش اهمیت ترانزیت از طریق کریدور میانی کمک خواهد کرد، بهویژه که اخیراً راهآهنهای آذربایجان، گرجستان و قزاقستان بر سر اعمال تعرفه واحد برای حملونقل در این مسیر توافق کردهاند.
سرمایهگذاری 6.6 میلیارد دلاری امارات در گرجستان؛ رکوردی جدید در تاریخ این کشور
گرجستان به عنوان یک کشور مهم در کریدور میانی، به طور فزایندهای برای سرمایهگذاریهای بینالمللی جذاب میشود و علاقه سرمایهگذاران امارات متحده عربی این موضوع را تأیید میکند. در چارچوب «مجمع راه ابریشم تفلیس»، ماریام کوریویشویلی، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و محمدعلی العبار، بنیانگذار شرکت Eagle Hills، یک توافقنامه سرمایهگذاری و قراردادی برای ایجاد یک شرکت مشترک امضا کردند که بر اساس آن، Eagle Hills پروژههای توسعهای در تفلیس و آجارا به ارزش کل 6.6 میلیارد دلار آمریکا اجرا خواهد کرد.
در اطلاعات منتشر شده توسط وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان آمده است: «گرجستان به عنوان شریک پروژهها و مالک 33 درصد سهام این شرکت تعیین شده است. لازم به ذکر است که این حجم از سرمایهگذاری در تاریخ گرجستان یک رکورد محسوب میشود.»
«اجلاس مالی تفلیس»؛ گامی برای تبدیل گرجستان به مرکز نوآوری مالی منطقه
در چارچوب «مجمع راه ابریشم تفلیس» کنونی، در 23 اکتبر 2025، برای اولین بار «اجلاس مالی تفلیس» برگزار شد. یکی از سازماندهندگان مشترک آن، شبکه جهانی مالی-فناوری (GFTN) بود: یک پلتفرم بینالمللی پیشرو در زمینه فناوریهای مالی که مؤسسات مالی، شرکتهای فینتک و سرمایهگذاران از کشورهای اروپایی و آسیایی را با مقر اصلی در سنگاپور گرد هم میآورد.
ایراکلی کوباخیدزه، نخستوزیر گرجستان، در سخنرانی خود در این مجمع، بر اهمیت «اجلاس مالی تفلیس» تأکید ویژهای کرد.
به گفته وی، این رویداد که با همکاری شرکای سنگاپوری برگزار شد، «جایگاه تفلیس به عنوان مرکز نوآوری مالی و فناوری منطقه» را تثبیت میکند.
ناکامی مخالفان غربگرا؛ کوباخیدزه: قانون علیه رادیکالیسم کارساز بود
پنجمین «مجمع راه ابریشم تفلیس» به طور کامل تلاشهای اپوزیسیون غربگرای گرجستان برای بیثبات کردن اوضاع در کشور را از دستور کار خبری خارج کرد. نمادین است که در 22 اکتبر 2025، برای اولین بار در تقریباً یک سال گذشته، رادیکالهای معترض که تعدادشان اندک بود، نتوانستند خیابان روستاولی را مسدود کنند. به گفته نخستوزیر، ایراکلی کوباخیدزه، این بدان معناست که قانون علیه رادیکالیسم شروع به کار کرده است، زیرا «اینکه 50 رادیکال به 1 میلیون و 700 هزار نفر زورگویی کنند، قابلقبول نیست.»
انتهای پیام/
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه