امسال کدام بزرگراههای پایتخت به دیوارهای صوتی مجهز میشوند؟
اقتصاد ایران: نقاط حادثهخیز به مکانهایی در جادهها و معابر شهری و روستایی گفته میشود که بهدلیل ویژگیهای خاص هندسی، فیزیکی یا ترافیکی، مستعد بروز تصادفات بیشتری نسبت بهسایر نقاط هستند.
بهعبارت دیگر، این نقاط دارای آمار تصادفات بالاتری نسبت به میانگین کشوری یا منطقهای هستند. نقاط حادثهخیز بر اساس شاخصهایی همچون تعداد تصادفهای منجر بهفوت و آسیبدیدگی شناسایی و پس از اولویتبندی، ایمن و استانداردسازی میشوند. البته در شهر تهران بهجز شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز، ایجاد عایقهای صوتی در برخی بزرگراههای پایتخت هم مورد توجه شهرداری است.
سال گذشته ۴۵۸ نقطه حادثهخیز در تهران شناسایی شد
زینب عبادی، مدیرکل مهندسی و ایمنی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ایمنسازی نقاط حادثهخیز و پرحادثهترین نقاط بزرگراهی پایتخت گفت: «هر سال نقاط حادثهخیز با همکاری راهور احصا میشود؛ تعدادی را هم خود ما بر اساس فراوانی تصادفات شناسایی میکنیم. راهور هم بهدلیل حضور میدانی و با کمک کارشناس تصادفات یکسری نقاط را تشخیص میدهد.»
وی ادامه داد: «درنهایت بر مبنای میزان تصادفاتی که در هر نقطه منجر به فوت و آسیب میشوند، تشخیص میدهیم که چه نقاطی نیاز به ایمنسازی دارند. بزرگراه آزادگان یکی از معابر مورد توجه در بحث ایمنسازی است که نیاز به تجهیزات ایمنسازی، استفاده از حفاظهای مناسب علائم، تجهیزات خطکشی و … دارد.»
عبادی با بیان اینکه بر اساس طرحها، مناطق مختلف اقدامات لازم را در سطح بزرگراهها انجام میدهند، خاطرنشان کرد: «در سال ۱۴۰۳ بر اساس پایشی که پلیس راهور و معاونت حملونقل داشت، ۴۵۸ نقطه مشخص شد. درواقع اینها نقاط حادثهخیز و پر تنش هستند.» مدیرکل مهندسی و ایمنی معاونت حملونقل و ترافیک تهران عنوان کرد: «درمجموع نقاط حادثهخیز تحلیل شده و راهکارهایی برای ایمنسازی آنها ارائه میشود.»
وی افزود: «سال گذشته نقاط حادثهخیز حدودا ۴۵۸ نقطه بود که ۳۶۱ نقطه آن نیاز به راهکارهای کوتاهمدت داشت و تا پایان سال ایمنسازی شد. حدود ۱۰۰ نقطه مانده بود که نیاز به اقدامات بلندمدت مانند نصب دوربین یا رفع معارض داشت که در برنامه سال جاری است.»
مدیرکل مهندسی و ایمنی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که درحال حاضر پرخطرترین نقطه بزرگراهی پایتخت کجاست؟ گفت: «بیشترین فراوانی تصادفات در بزرگراههای آزادگان، زینالدین و بابایی است که در مقاطع مختلف زمانی و مکانی اقداماتی برای ایمنسازی انجام میدهیم. درحالت کلی، بزرگراه آزادگان جزو معابری است که آمار تصادف در آن بالاست.»
عبادی با تاکید بر اینکه ایمنسازی برخی نقاط پرخطر بزرگراهی انجام شده و بهبود سایر نقاط جزو برنامههای سال جاری است، خاطرنشان کرد: «بر اساس میزان اعتبار تخصیصیافته، اقدامات لازم انجام خواهد شد.»
آلایندگی صوتی در طبقه فوقانی تونل صدر
مدیرکل مهندسی و ایمنی معاونت حملونقل و ترافیک در پاسخ به این سوال که شرایط دیوارهای صوتی حاشیه بزرگراهها چگونه است؟ گفت: «بر مبنای گزارشی که ما از شرکت کنترل کیفیت هوا میگیریم، میزان آلودگی صوتی هر نقطه را امکانسنجی میکنیم و بهیک فهرست میرسیم. براساس دستور کار سال جاری سازمان حملونقل، قرار است بر اساس آخرین فهرست مطالعاتی، دیوارهای صوتی در نقاط جدید جانمایی شود. همچنین تعمیر و نگهداشت دیوار صوتیهای موجود نیز بهمناطق سپرده شده است.»
وی با اشاره به نقاط جدیدی که امسال مجهز به دیوار صوتی خواهند شد، اظهار کرد: «طبقه فوقانی تونل صدر جزو نقاطی است که آلایندگی دارد که بخشی از آن تجهیز شده و نصب دیوار صوتی بخش دیگر آن در اولویت قرار دارد. همچنین بخشی از بزرگراههای تندگویان، آزادگان و شیخ فضلالله در دستور کار مطالعه و نصب دیوار صوتی قرار دارند. حدودا ۲۳ نقطه احصا شدند که از اولویت جانمایی دیوار صوتی برخوردارند.»
عبادی تاکید کرد: «البته الزامی نیست که تمام این فعالیتها در سال جاری انجام شود، چراکه ممکن است برخی از آنها در اعتبارات سال جاری نگنجد. اما در برنامه معاونت ترافیک، این موارد وجود دارد و ممکن است امسال تعدادی از آنها انجام شود.»
امسال ۲۷۲ نقطه حادثهخیز ترافیکی در پایتخت شناسایی شد
رئیس دایره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از شناسایی ۲۷۲ نقطه حادثهخیز ترافیکی در پایتخت خبر داد.
سرهنگ مصطفی زینیوند با بیان اینکه سال گذشته ۴۵۸ نقطه حادثهخیز ترافیکی در پایتخت شناسایی شد گفت که با همکاری شهرداری تهران و البته حمایتهای مجدانه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مشکل ایمنی تعداد ۳۶۹ نقطه تا پایان سال گذشته رفع شد.
وی افزود: «پروژه رفع مابقی نقاط حادثهخیز شناساییشده در سال ۱۴۰۴ که عمدتا نیازمند نصب دوربینهای ثبت تخلف سرعت غیر مجاز بودند، بهعلت عدمتهیه و نصب این نوع تجهیزات هوشمند ناتمام ماند.»
وی با اشاره به اهمیت و نقش دوربینهای کنترل سرعت در محورهای بزرگراهی برای کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات افزود: «تجهیز معابر بزرگراهی به سامانههای هوشمند کنترل و مدیریت ترافیک یکی از مطالبات جدی ما بهعنوان پلیس راهور از شهرداری تهران بهعنوان متولی این کار است.»
نصب دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی در اصلاح رفتار رانندگان پر خطر و پیشگیری از وقوع تصادفات بسیار اثرگذار خواهد بود. رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «در سال جدید، بر اساس آمار تصادفات سه سال گذشته پایتخت، ۲۷۲ نقطه حادثهخیز شناسایی شده که این نقاط شامل نقاط باقیمانده از سال گذشته و نقاط شناساییشده جدید هستند و فهرست این نقاط پر خطر ترافیکی برای ایمنسازی معابر پایتخت بهمناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اعلام شده است.»
وی افزود: «علاوهبر نقاط حادثهخیز شناساییشده، محلهایی هم در سطح معابر پایتخت وجود دارد که دارای پتانسیل وقوع حادثه هستند و پیگیری برای ایمنسازی و رفع نواقص این محلها هم در دستور کار مشترک مناطق پلیس راهور تهران بزرگ و مناطق شهرداری تهران قرار دارد.»