چالشهای اقلیمی پروژههای راهسازی چهارمحال و بختیاری را محدود کردند
اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرکل دفتر فنی و ایمنی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به چالشهای اقلیمی و مالی پیشروی پروژههای راهسازی، بر ضرورت بازنگری در شیوههای اجرایی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، داریوش رضایی صبح یک شنبه در همایش چالشهای نگهداری رویههای آسفالت در مناطق سردسیر با اشاره به اقلیم سردسیر و کوهستانی منطقه، بر ضرورت بازنگری در شیوههای نگهداری و تعمیر راههای آسفالتی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه تفاوت دمای شب و روز در ارتفاعات کورنگ شهرکرد، فارسان و بروجن موجب بروز ترکخوردگی، نفوذ رطوبت و آسیب به روسازی راهها میشود، اظهار داشت: این شرایط باعث کاهش فصل کاری به کمتر از پنج ماه در سال شده و بر اجرای عملیات راهسازی اثر منفی گذاشته است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری، از تمرکز بر تعمیرات اضطراری بهجای نگهداری پیشگیرانه، کمبود بودجه، افزایش هزینههای بلندمدت و تعطیلی کارگاهها در فصل سرما بهعنوان چالشهای اصلی در حوزه راههای استان نام برد و افزود: استفاده از آسفالت گرم سنتی پاسخگوی نیازهای اقلیم استان نیست و باید فناوریهایی نوین نظیر آسفالت نیمهگرم پلیمری، اضطریستیل و میک در قالب پروژههای پایلوت جایگزین شود.
وی با اشاره به مزایای فناوری FDR در افزایش دوام لایههای زیرین و کاهش مصرف مصالح جدید، خواستار شکلگیری همکاریهای بین بخشی میان دانشگاهها، نهادهای اجرایی و مجموعه مدیریتی استان شد و اعلام کرد: استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی انعقاد قراردادهای پژوهشی کوتاهمدت برای ارزیابی و اجرای روشهای نوین را دارد.
مدیرکل دفتر فنی و ایمنی استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه به مناطق سردسیر، خواستار اصلاح سیاستهای ملی در حوزه راهسازی و تدوین آئیننامههای اختصاصی برای نگهداری راهها در این مناطق شد و گفت: این رویکرد علاوه بر کاهش هزینههای بلندمدت، مانع هدررفت منابع ملی خواهد بود.
وی ضمن قدردانی از همراهی دستگاههای اجرایی و همکاری مدیران استانی، تأکید کرد: ساخت و نگهداری راههای پایدار و ایمن نقش مهمی در رونق اقتصادی، ارتقای اجتماعی و توسعه گردشگری استان ایفا میکند.