مشهد کانون شور حسینی؛ محرمی با طعم حماسه و جهاد تبیین

اقتصاد ایران: مشهد - ایام محرم امسال، پس از جنگ دوازده روزه و حال و هوای حماسی موجود در کشور، شور و حال ویژه‌ای در شهر مقدس مشهد رقم زد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه سعادتمند: مشهد، همواره به‌عنوان کانون شور و شعور حسینی در ایران شناخته می‌شود. در ایام محرم، این شهر مقدس رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و دل‌های عاشقان اهل‌بیت (ع) را به سوی خود جلب می‌کند. محرم امسال در مشهد، تنها به عزاداری و سوگواری خلاصه نشد، بلکه رنگ حماسه و جهاد تبیین نیز به آن افزوده شد. در این ایام، هیئات مذهبی و محافل حسینی، علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری، به تبیین ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) و ترویج فرهنگ حسینی می‌پردازند. جوانان و نوجوانان مشهدی نیز با حضور پرشور در این مراسم، ضمن تجدید بیعت با امام حسین (ع)، در مسیر جهاد تبیین قدم برمی‌دارند و پیام عاشورا را به گوش جهانیان می‌رسانند.

مشهد کانون شور حسینی؛ محرمی با طعم حماسه و جهاد تبیین

در همین رابطه حجت‌الاسلام مرتضی همتی‌فر، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقبال زودهنگام از محرم اظهار کرد: ایستگاه‌های صلواتی حتی پیش از آغاز محرم، به استقبال این ماه حزن و اندوه رفتند که این خود یک کار ویژه و شاخص بود و نشان از آمادگی مردم برای ایام عزاداری داشت.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به شور و رونق بی‌سابقه مراسم اشاره کرد و افزود: مراسمی که در محرم امسال برگزار می‌شد، بسیار پرشور و پررونق‌تر بود. تجمعات عزاداری نیز با استقبال چشمگیری مواجه شد و مردم با حسی از شور حماسی تازه، وارد این برنامه‌ها می‌شدند.

وی به محتوای ارائه شده در هیئات و منابر اشاره کرد و گفت: محتوایی که در منبرها و هیئت‌های ما ارائه می‌شد، الحمدلله محتوای جهاد تبیینی و گفتمانی بود. تأکید بر نقشه‌های استکبار و تبیین خط فکری انقلاب، از اتفاقات مهمی بود که در محرم امسال شاهد آن بودیم.

جهش در فعالیت‌های مردمی و فرهنگی

همتی‌فر در ادامه به رشد فعالیت ایستگاه‌های صلواتی اشاره کرد و گفت: ما رشد ایستگاه‌های صلواتی را داشتیم؛ هرچند محرم هر سال پرشور است، اما می‌توان گفت که شاید یک رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین به استقبال از مبلغین و روحانیت در سراسر استان اشاره کرد: در مورد اعزام مبلغ و مواردی که به بحث تبلیغ دین مربوط می‌شود، استقبال از روحانیت و مبلغین در سراسر استان، روستاها، مراکز جمعیتی و آموزشی، الحمدلله استقبال بسیار خوبی بود.

وی درباره برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان بیان کرد: بحث حسینیه‌های کودک و برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان رونق پیدا کرده بود و افزایش یافته بود که ما این را به وضوح شاهد بودیم.

گزارش جامع فعالیت‌های محرم در مشهد

بر اساس گزارش اداره کل تبلیغات اسلامی مشهد، در طول دهه اول محرم امسال، ستاد داخلی با برگزاری ۵ جلسه، هماهنگی‌های لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها به عمل آورد. همچنین، ۳ جلسه با تشکل‌های میانی برگزار شد تا مشارکت و هم‌افزایی حداکثری در برنامه‌های محرم محقق شود. در راستای ارتقا سطح آگاهی و بصیرت، یک همایش توجیهی برای مداحان، ۵ همایش توجیهی برای هیئات مذهبی و ۹ همایش توجیهی برای روحانیت برگزار شد. این جلسات نقش مهمی در تبیین خط گفتمانی و محتوایی مناسب برای ایام محرم داشتند.

حضور پررنگ در فضای مجازی نیز از نکات قابل توجه در این ایام بود. هزار متر بنر در سطح شهر نصب شد و ۵ هزار پیامک مرتبط با محرم ارسال گردید. همچنین، ۲۰۰ کانال و گروه مجازی مرتبط در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند که در مجموع ۱۸۰ هزار پیام محتوایی در این فضا توزیع شد. در کنار این، ۸۵ برنامه نیز در فضای مجازی رسانه‌ای شد که نشان‌دهنده بهره‌برداری مؤثر از پتانسیل‌های فضای دیجیتال است.

مشهد کانون شور حسینی؛ محرمی با طعم حماسه و جهاد تبیین

شهر مشهد در این ایام شاهد فعالیت چشمگیر هیئات و دسته‌جات عزاداری بود. ۱۵۰ دسته عزاداری و ۱۲۰ هیئت نوجوان در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری پرداختند. همچنین، ۱۰۵ همایش شیرخوارگان حسینی با حضور ۸۰ هزار نفر برگزار شد که بازتابی از ارادت خاص مردم به حضرت علی‌اصغر (ع) است. مراسم مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی نیز ۵۰۰ بار مورد بازدید قرار گرفتند. تعداد ۵۵ پاتوق گفتگو و ۶۷ کارگاه تبیینی برای بانوان نیز برگزار شد.

در بخش اعزام مبلغ و قاری، ۱۰۰ قاری و ۲۰۸ مداح به هیئات مذهبی اعزام شدند. ۲۰۵ مبلغ و ۳۵ مبلغه نیز برای تبیین آموزه‌های دینی به مناطق مختلف اعزام شدند. همچنین، ۶۷ محفل تدبر قرآن و ۳۰۰ محفل زندگی با آیه‌ها برگزار شد که در افزایش معرفت قرآنی جامعه نقش بسزایی داشت. در حوزه تئاتر آئینی، ۲۸ تولید و اجرا صورت گرفت و ۲۰ مبلغه پرده‌خوان نیز به مناطق اعزام شدند. در این میان تعداد ۳۰ جلسه آموزشی برای مبلغات پرده‌خوان نیز برگزار شد.

تعامل چهره به چهره با مداحان و مبلغین نیز از اولویت‌های مهم در این ایام بود. ۱۰۰ مورد ارتباط چهره به چهره با مداحان و ۱۰۰ مورد ارتباط چهره به چهره با مبلغین برای توجیه خط گفتمانی صورت گرفت. در حوزه روضه‌های خانگی، ۵۰۰ روضه خانگی برگزار شد که نشان‌دهنده پویایی و اهتمام مردم به برگزاری این سنت حسنه است. مجموعاً ۳ هزار مراسم عزاداری در هیئات و مساجد و ۲۰۳ مراسم در مدارس و فضای باز برگزار شد.

در زمینه ایستگاه‌های صلواتی، ۳۰۰ مجوز برای ایستگاه‌ها صادر شد، در حالی که ۴۰۰ ایستگاه صلواتی بدون مجوز فعالیت داشتند. همچنین، ۴۵ خیمه عزاداری برپا شد. با افتخار می‌توان گفت که ۸۵ درصد موفقیت در شهرستان تبیین شده و علت این موفقیت، ابلاغ به موقع خط محتوایی در مشهد بوده است. در این ایام، هزار و ۸۰۰ پیام در فضای مجازی تولید و ۱۷۰ بسته فرهنگی توزیع شد که نشان از تلاش وافر در تولید و توزیع محتوای غنی دارد.

این آمار و ارقام، بیانگر عظمت و شکوه برگزاری ایام محرم در مشهد مقدس است. مشارکت گسترده مردم، برنامه‌ریزی دقیق مسئولان و تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران، دست به دست هم داد تا دهه اول محرم امسال، با عطر حسینی و حماسی بیش از پیش در فضای این شهر طنین‌انداز شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ