مهمترین عامل ماندگاری اساتید حفظ کرامت آنهاست
اقتصاد ایران: وزیر بهداشت با بیان این که باید با کرامت و احترام با اساتید برخورد کنیم، گفت: مهمترین عامل ماندگاری اساتید، علاوه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی، نحوه برخورد ما با علم، عالم، دانشجو و استاد است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی امروز در ششمین همایش روشهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: علم و ارزشهای علمی زمانی که در خدمت مردم و ملت قرار میگیرند، ارزش مضاعفی پیدا میکنند. وقتی علم در مسیر خدمت به مردم قرار میگیرد، آن وقت است که شکوفا میشود.
وی افزود: برای حفظ کشور، امروز نیاز به همدلی و تلاش علمی داریم. آن چه که باید در پیش چشممان قرار گیرد، مرجعیت علمی است. مرجعیت علمی بسیار ارزشمند است، اما ارزش آن بیشتر میشود وقتی که در کنار عشق ملی و تعلق به وطن قرار گیرد. متأسفانه باید بگویم که ما هم مقصر بودهایم، شرایطی را فراهم نکردهایم که این دو با هم ترکیب شوند. اگر کسانی هستند که مرجعیت علمی دارند، اما این مرجعیت به خدمت ملت و کشور در نمیآید، باید بپذیریم که به هدف خود نرسیدهایم.
ظفرقندی بیان کرد: مرجعیت علمی تنها در حوزه پژوهش نیست، بلکه در آموزش و درمان نیز وجود دارد. یکی از مشکلاتی که مانع رشد ما شده این است که نتوانستهایم ارتباطی وسیع میان وزارت بهداشت و وزارت علوم، یا بین علوم مختلف از جمله علوم پزشکی و غیرپزشکی برقرار کنیم. این نقص را باید شناسایی و برای حل آن تلاش کنیم.
وزیر بهداشت با بیان این که اگر در حوزه آموزش، از کشورهای مختلف برای یادگیری فوقتخصصها به کشور ما میآیند، اگر در حوزه درمان، افراد از کشورهای مختلف به ایران میآیند، اینها نشاندهنده مرجعیت علمی است؛ تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم با همین شرایط، به هدفهای بزرگ برسیم. با وجود محدودیت بودجه، باید مطابق با همان بودجه حرکت کنیم. هرچند سهم پژوهشی ما نیم درصد است و این سهم نمیتواند کارهای بزرگ انجام دهد، اما میتوانیم هدفگذاری کرده و اولویتها را شناسایی کنیم. در این صورت میتوانیم این بودجه محدود را بهدرستی در راستای حل مشکلات کشور و مردم هزینه کنیم. اگر بودجه کم در فضایی بیهدف و بیبرنامه قرار گیرد، هیچ کس به هدف نخواهد رسید اما اگر با هدفگذاری و اولویتبندی، منابع موجود را به سمت حل مشکلات کشور هدایت کنیم، بهطور حتمی نتایج مثبت آن در اختیار همه مردم خواهد بود.
ظفرقندی با تأکید بر لزوم بهینهسازی منابع تأکید کرد: باید با کرامت و احترام با اساتید برخورد کنیم. اگر جایگاه اساتید رشد پیدا کند، جوانان ما به کشور علاقهمند خواهند شد. وقتی جوانان به کشور علاقهمند شوند، ماندگاریشان بیشتر میشود.
وزیر بهداشت گفت: حدود 30 درصد از تولید علم، مقالات و فناوریهای کشور در حوزه علوم پزشکی انجام میشود.
وی بیان کرد: به عنوان یک معلم که بیش از 35 سال است در این حوزه فعالیت میکنم، معتقدم که مهمترین عامل ماندگاری اساتید، علاوه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی، نحوه برخورد ما با علم، عالم، دانشجو و استاد است. نحوه احترام به جایگاه مشورتی و تصمیمسازی اساتید بسیار اهمیت دارد. اگر این تعاملات بهدرستی صورت گیرد، میتوانیم کشور را در همه عرصهها با مشورت و خرد جمعی پیش ببریم.
انتهای پیام/