«از گریههای امپراتور»تا«نیست»؛چرا آثار فاضل نظری محبوب است؟
اقتصاد ایران: شعرهای فاضل نظری هرچند مقید به قواعد ساختاری و انضباطی سنتی است، اما از حس زبانی و مضمون تر و خلق تصاویر و مضامین نو در ساختار کهن تواناست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تازهترین کتاب فاضل نظری، شاعر، با عنوان «نیست» عصر امروز نهم اسفندماه، با حضور شاعر و جمعی از علاقهمندان به شعر در پردیس سینمایی آزادی رونمایی میشود. نظری در صفحه مجازی خود با اشاره به این رویداد نوشت: «شعر مرزهای جغرافیایی، سیاسی، نسلی، جنسیتی و حتی گاه زبانی را کمرنگ میکند. چه اینکه زبان مشترک آدمیان عشق است و گفتوگو درباره غزل که جانمایهاش همین موهبت بیمثل است، میتواند محملی برای مضمونپردازی و سخن از زلف یار گفتن باشد».
«نیست» همچون مجموعههای پیشین نظری دربردارنده غزلهای منتشر نشده نظری است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و قرار است در دسترس علاقهمندان قرار گیرد. نظری از جمله شاعرانی است که در سالهای گذشته توانسته نام خود را به عنوان یکی از شاعران پرطرفدار به ثبت رساند. به گفته منتقدان؛ او توانسته به خوبی از ظرفیت غزل برای خلق مضامین نو بهره برد.
از میان قالبهای سنتی که در پیشنیه ادب فارسی درخشیدهاند، قالب غزل توانسته است به خوبی خود را با تحولات جامعه ایران منطبق کند. به طوری که میتوان گفت این قالب در هر دورهای مورد توجه شاعران قرار گرفته است. غزل فارسی از ابتدا تاکنون با توجه به تحولات اجتماعی سیاسی و تأثیر آن بر زبان، به اشکال و سبکهای مختلف تکامل یافته است: سبک خراسانی، سبک عراقی، سبک هندی و غزل جدید.
این قالب با همان ساختار سنتی ولی با تغییرات زبانی و مضامین جدید ادامه یافته است که از آن با عنوان غزل معاصر یا غزل نو یاد میشود، عدهای نیز این غزل را غزل نیمهسنتی یا شاعران غزل میانه لقب دادهاند.
غزل معاصر دو جریان مجزا را پشت سر گذاشته است: جریان نخست با شاعرانی چون رهی معیری، امیری فیروزکوهی و شهریار به راه خود ادامه داد. این شاعران غزل سنتی را با رویکرد اندک به دگرگونیهای فرمی و زبانی ادامه دادند. جریان دیگر که در غزل به دنبال نوگرایی زبانی و محتوایی بود، با ظهور شاعران جوانی چون منزوی، بهبهانی، ابتهاج و بهمنی ظهور کرد. نظری را میتوان از شاعران دسته دوم به شمار آورد.
غزل نو که از دهه 40 وارد ادبیات معاصر شد، در چند دهه اخیر از محبوبترین قالبها میان شاعران به ویژه شاعران جوان بوده است. نظری از جمله این شاعران است که توانسته در این قالب خوش بدرخشد و از شاعران تأثیرگذار و پرمخاطب در میان مخاطبان نسل جوان باشد. ذوق شاعری، مطالعات ادبی و خلاقیتهای زبانی و مضمونی از جمله ویژگیهای شعر نظری است که سرودههای او را با دیگر شاعران همقطار متمایز میکند.
غزلهای نظری هرچند مقید به قواعد ساختاری و انضباطی سنتی است، اما از حس زبانی و مضمون تر و خلق تصاویر و مضامین نو در ساختار کهن تواناست. به اعتقاد منتقدان، او در غزلیاتش سه ضلع مثلی را به نمایش گذاشته است که عبارتند از سبک عراقی، سبک هندی و سبک غزل امروز. استفاده از نمادها و نشانههای سبک هندی، ایجاد تصاویر نو و مضامین خالقانه و گرایش به طرز بیان حافظ از جمله هنرمندیهای او در عرصه شعر است.
سرودهای که در ادامه منتشر میشود، از جمله اشعار منتشر نشده نظری در کتاب «نیست» است:
گرچه ممکن نیست با تکرار آسانش کنند
حیف باشد غم که مشق تازه کارانش کنند
تازه راضی کردهام دل را به دینداری ولی
بیم از آن دارم که دینداران پشیمانش کنند
ساختن با خانه فرسوده دل بهتر است
گر بنا باشد که در تعمیر ویرانش کنند
گرچه این گنجشک دیگر با قفس خو کرده است
میزند بر میله سر وقتی هراسانش کنند
عشق را آموزگار زهد منکر شد، چه شد
بر ملاتر میشود رازی که کتمانش کنند
بستن میخانه از هر خانهای میخانه ساخت
میتراود نور چون در شیشه پنهانش کنند
بادها هرگز نمیفهمند گیسوی رها
دلرباتر میشود وقتی پریشانش کنند
میکشم رنجی که هرگز مستحقش نیستم
در حساب روز محشر کاش جبرانش کنند
مراسم رونمایی از کتاب جدید نظری امروز ساعت 17 در پردیس سینمایی آزادی برگزار میشود. حضور در این مراسم برای عموم آزاد است.
انتهای پیام/