بزرگ ترین پرونده های خودروسازان علیه مشتریان!
اقتصاد ایران: معمولا در «دنیای خودرو» شاهد انتشار اخباری درباره شکایت مشتریان از خودروسازان هستیم اما این بار میخواهیم به شرکتهایی اشاره کنیم که از مصرفکنندگان شکایت کردهاند و این موضوع در دنیا بسیار خبرساز شده است.
زمانی که درباره دعواهای قضایی فکر میکنیم، محتملترین سناریو شکایت مشتریان از خودروسازان است. فرقی نمیکند که موضوع شکایت قطعهای خراب باشد یا فراخوانی انجام نشده و ... چراکه دلایل زیادی برای عدم رضایت مشتریان وجود دارد؛ اما سناریوی عکس این قضیه بسیار کمتر رخ داده است. فراری بزرگترین شاکی از مشتریان خود است و اگر با فراری رفتار درستی نداشته باشید و به آن احترام نگذارید با شکایت بخش حقوقی این برند ایتالیایی مواجه خواهید شد. هرچند باید گفت فراری تنها خودروسازی نیست که از مشتریان خود و برخی شرکتهای دیگر شکایت کرده است.
در ادامه به ۱۰ پرونده مشهوری اشاره میکنیم که در آنها خودروسازان از مشتریان شکایت کردهاند.
فورد جیتی جان سنا
چهره مشهوری که با پرونده شکایت از سوی یک خودروساز مواجه شد؛ کسی نیست جز جان سنا، اسطوره کشتی آمریکا. تنها پس از خرید فورد جیتی ۲۰۱۷، او خودرویش را به فروش گذاشت تا به سود خوبی برسد. طبق گفته فورد، سنا قراردادی را در زمان خرید امضا کرده بود که طی آن اجازه فروش جیتی را تا حداقل ۲ سال نداشت اما سنا اظهار کرد در نسخه نهایی قرارداد چنین بندی وجود ندارد. درنهایت موضوع بین طرفین حلوفصل شد هرچند اشارهای به مبلغ ردوبدل شده بین فورد و سنا
نشده است.
فراری پورسانگوئه تاد کارلسون
جدیدترین پرونده شکایت خودروسازان از مشتریان مربوط به چند هفته پیش است و فردی به نام تاد کارلسون یک دستگاه پورسانگوئه را از نمایندگی هوستون خریداری کرد و اندکی بعد آن را فروخت. او با این کار سود خوبی به جیب زد. فراری میگوید کارلسون هنگام امضای قرارداد قول داد که در صورت تصمیم به فروش خودرو در کمتر از یک سال ابتدا آن را به نمایندگی بفروشد. ایتالیاییها میگویند این کار به وجهه فراری آسیب رسانده است.
فراری ۴۵۸ زیمرمن
در سال ۲۰۱۴، دیجی معروف کانادایی با نام جول توماس زیمرمن با شکایت بخش حقوقی فراری مواجه شد. علت این شکایت هم ایجاد تغییرات ظاهری روی خودرو ۴۵۸ ایتالیا بود که براساس یک طرح مشهور اینترنتی شکل گرفت. زیمرمن خودرویش را پوراری نامگذاری کرد و تغییرات آن شامل یک نوار رنگینکمانی روی بدنه، کفپوشهای جدید، پلاکهای متفاوت و حذف نشان اسب رقصان و استفاده از لوگو گربه بود. با اینکه او مجبور شد خودرو را به حالت اولیه بازگرداند اما در ادامه فراری خود را فروخت و لامبورگینی پوراکان را خریداری و بدون شکایت لامبورگینی همین تغییرات را روی آن اعمال کرد.
فراری ۸۱۲ سوپرفست فیلیپ پلین
فیلیپ پلین طراح معروف مد نیز از شکایت فراری در امان نبوده است. علت شکایت از او تصاویر تبلیغاتی منتشرشده از ۸۱۲ سوپرفست خود بود که روی آن برچسب محصولات پلین قرار داشت و لوگو فراری نیز کاملا به چشم میخورد. فراری اعلام کرد محصولات مربوط به سبک زندگی اصلا با هویت برند خود سازگاری ندارند و پلین نیز مجبور شد حدود ۱.۳میلیون دلار به عنوان خسارت بپردازد. مبلغ ۲۸هزار دلار نیز بهدلیل هزینههای دادرسی پرداخت شد تا نهایت این پرونده مختومه اعلام شود.
لامبورگینی و Gold Coast Exotics
در این پرونده لامبورگینی از یک نمایندگی در آمریکا با نام Gold Coast Exotics شکایت کرد. درحالیکه نمایندگی موردبحث به لامبورگینی اعلام کرده بود محصولاتش را به مشتریان قانونی فروخته اما در واقع این خودروها به دست دلالها و افرادی رسیده بودند که جرایم گوناگونی انجام میدادند. با این کار نمایندگی چندمیلیون دلار به دست آورده بود. لامبورگینی درحالحاضر از رئیس این نمایندگی و یکی از کارکنانش به دلیل کلاهبرداری شکایت کرده است.
فراری F40 بارچتا ژان بلاتون
این فراری دیگر یک فراری نیست. F40 موردبحث یکی از ۱۹دستگاه تولیدی از نسخه ایمسا LM است که توسط ژان بلاتون، راننده موتوراسپرت خریداری شد. او از میچلوتو همکار مشهور فراری درخواست ارتقای خودرو را کرد و در نتیجه سقف خودرو حذف و یک محفظه فولادی لولهای به خودرو اضافه شد. همچنین تغییراتی در سیستم تعلیق و اگزوز اعمال شد اما همین موارد منجر به شکایت فراری از بلاتون شدند و ایتالیاییها از او خواستند نشانهای روی خودرو و تمامی موارد مربوط به فراری را حذف کند. F40 بارچتا همچنان موجود است اما دیگر به عنوان یک فراری شناخته نمیشود.
فراری ۴۸۸ منصوری
شرکت تیونینگ منصوری بهخاطر پروژههای جنجالی خود شناخته میشود. این بار اما فراری ۴۸۸ منصوری باعث عصبانیت بخش حقوقی این برند شده است. شرکت موردبحث کیت بدنه جدیدی را برای 488GTB تولید کرد، کیتی که مشابه FXX-K بود. فراری متوجه شد چندین قطعه از طراحی لافراری FXX-K کپی شده و به همین خاطر از منصوری شکایت کرد و برنده شد. منصوری در نهایت مجبور شد تولید و فروش این کیت بدنه را متوقف کند.
فورد و وینتیج برانکوز
یکی از جدیدترین پروندههای حقوقی به فورد و یک شرکت بازسازی کوچک با نام وینتیج برانکوز مربوط میشود. شرکت یادشده همانطور که نامش نشان میدهد برانکو جدید را به مدلهایی با ظاهر کلاسیک تبدیل میکند. جدای از مشکل بدیهی نصب کیت بدنه کلاسیک روی شاسی مدل ۲۰۲۴، فورد از استفاده بدون مجوز وینتیج برانکوز از نام و لوگوی خود ناراضی بوده است.
کپی فراری دیتونا میامی وایس
این خودرو کپی داستان مفصلی دارد. زمان فیلمبرداری سریال میامی وایس، تهیهکنندگان بهجای خرید نسخه واقعی فراری دیتونا از کپی آن استفاده کردند و دلیل آن هم محدودیتهای بودجه بود. کپی موردبحث با استفاده از شاسی شورولت کوروت نسل سوم تولید شد و سریعا نظر فراری را به خود جلب کرد. ایتالیاییها از مکبورین مسئول تولید این خودرو کپی شکایت کردند و بعدا به تیم تهیهکننده میامی وایس دو دستگاه تستاروسا واقعی ارسال کردند تا در فصل سوم سریال بهکار گرفته شوند. چند سال بعد همین کپی دوباره پدیدار شد و این بار برای فروش عرضه شده بود. فراری تلاش کرد خودرو را از بین ببرد اما پس از اینکه مالک ثابت کرد تفاوتهای زیادی بین آن و دیتونا واقعی وجود دارد، توانست خودروی خود را نگه دارد. البته او مجبور شد لوگوی فراری را حذف کند.
کپی جگوار سیتایپ کارل مگنوسن
پرونده حقوقی دیگر مرتبط به یک کپی بدون مجوز که بسیار هم عجیب بوده به کپی جگوار سی تایپ اختصاص دارد. حدود یک دهه پیش کارل مگنوسن تصمیم گرفت کپی دقیقی از سیتایپ در سوئد بسازد. بریتانیاییها نامهای به او ارسال کردند تا با حضور در مقر شرکت با یکدیگر گفتوگویی داشته باشند. پروژه موردبحث به مدت ۲سال ادامه داشت و در این مدت هر دو طرف با یکدیگر مذاکره میکردند اما در سال ۲۰۱۸ بود که جگوار تصمیم به شکایت از مگنوسن گرفت. او پرونده را باخت و مجبور شد کلکسیون خودرویش را برای پرداخت هزینههای دادرسی بفروشد. شاید دلیل تغییر نظر جگوار و شکایت از مگنوسن این بود که نمیخواست بین محصولات ساخت خود و کپیهای شخصی مشتریان رقابتی وجود داشته باشد.