نمایندگیهای نیسان و اینفینیتی ادغام میشوند
اقتصاد ایران: نمایندگیهای اینفینیتی در تلاش هستند سرپا بمانند، همین موضوع باعث ایجاد یک استراتژی بحثبرانگیز یعنی ادغام با نمایندگیهای نیسان شد.
فروش اینفینیتی در ایالاتمتحده بیشاز ۵۰ درصد در پنج سال گذشته کاهش یافته است. در سهماهه سوم سال جاری، اینفینیتی فقط ۴۲۵۶۷ دستگاه خودرو فروخت، درحالی که طی سال ۲۰۱۹ در مدت مشابه ۸۷۹۳۴ دستگاه فروخته بود. کاهش تقاضا باعث شد بسیاری از نمایندگیهای اینفینیتی در تلاش برای حفظ سودآوری باشند. چالشهای این برند از سری محصولات قدیمی، اقدامات اشتباه استراتژیک و وعدههای محققنشده ناشی میشود که هم فروشندگان و هم مصرفکنندگان را ناامید کرده است. حتی شاسیبلند QX۸۰ با ظاهر بازطراحیشده، به عنوان سنگ بنای پیشنهادات اینفینیتی، نتوانسته است جریان را تغییر دهد. اکنون، نیسان استراتژی جدید بحثبرانگیزی را برای تغییر شرایط پیشنهاد میکند.
نمایندگان؛ تحتتاثیر فشار مالی
فشار مالی بر فروشندگان اینفینیتی به نقطه شکست رسیده است. به گزارش Automotive News، به طور میانگین نمایندگیهای اینفینیتی فقط ۲۴ وسیلهنقلیه در ماه میفروشند که این موضوع حفظ مکانهای مستقل را به طور فزآیندهای دشوار کرده است. یکی از فروشندگان گزارش داد از زمان ثبتنام برای فروش خودروهای اینفینیتی، میلیونها دلار از دست داده است، در حالی که نمایندگی او در مسیر زیان ۶۰۰هزار تا ۹۰۰هزار دلاری دیگر در سال ۲۰۲۴ است.
سایر فروشندگان نیز گفتند انتظار دارند در سال جاری بیش از ۲ میلیون دلار ضرر کنند. در پاسخ، اینفینیتی استراتژی جدید بحثبرانگیزی را ارائه کرده است: به نمایندگیها اجازه میدهد با فروشگاههای نیسان ادغام شوند. هدف این رویکرد آن است که فروشندههای مشکلساز را در کنار خود نگه دارد و در عین حال هزینهها را در بازارهای رقابتی که اینفینیتی نمیتواند نمایندگی خود را از دست بدهد، به حداقل برساند.
پیشنهاد ادغام، به نمایندگیهای اینفینیتی و نیسان اجازه میدهد تا یک لوکیشن فیزیکی را به اشتراک بگذارند اما آنها را ملزم میکند هویتهای متمایز خود را حفظ کنند. برای مثال، اینفینیتی ورودیها، نمایشگاهها و سالنهای جداگانه و همچنین تیمهای فروش و خدمات منحصربهفرد را برای مشتریان خود الزامی میکند. با این حال عملیات پشت صحنه، مانند پشتیبانی اداری میتواند بین برندها به اشتراک گذاشته شود.
بهرغم این تلاشها برای حفظ جذابیت لوکس اینفینیتی، این استراتژی برای فروشندگان سخت است. برخی آن را حرکتی ناامیدکننده میدانند که میتواند هویت برند اینفینیتی را بیشاز پیش تضعیف کند، در حالی که برخی دیگر امیدوارند در چنین شرایطی این تصمیم میتواند راهنجات باشد؛ اما باید با واقعیت کنار آمد. پیشنهاد ادغام البته کاملا جدید نیست.
اینفینیتی قبلا استراتژی مشابهی را در کانادا اجرا کرده است، جایی که فروش آن حتی کمتر از ایالاتمتحده شده و فقط ۶۲۰۸ خودرو در سال ۲۰۲۳ فروخته شده است. در حالی که آزمایش کانادایی سابقهای را ارائه میدهد، موفقیت یا عدم موفقیت این پیشنهاد هنوز نامشخص است.
استراتژی ادغام اینفینیتی بر موقعیت نامطمئن این برند در بازار خودرو تاکید میکند. درباره وضعیت فعلی فروش اینفینیتی چیزهای زیادی میگویند انتظار میرود ادغام نمایندگیها با نیسان به تغییر اوضاع کمک کند. در حالی که ادغام با نمایندگیهای نیسان ممکن است راهحلی کوتاه مدت ارائه دهد، واضح است که اینفینیتی برای بازیابی جایگاه خود به فضایی بیش از فضای مشترک نیاز دارد. بدون نوآوری قابل توجه محصول و همسویی مجدد استراتژیک، این نام تجاری در معرض خطر محو شدن بیشتر در ابهام حذف از بازار است.
مشکلات در برند اصلی
خود نیسان نیز در وضعیت خوبی بهسر نمیبرد. نمایندگیهای آنها هم خودروها را با ضرر میفروشند، سرعت تولید کاهش یافته، هزاران نفر از کار اخراج شدهاند و یکسوم سهام نیسان در شرکت میتسوبیشی هم به فروش رسیده است. با وجود انجام تمام این کارها، بهنظر میرسد برای نجات نیسان دیگر دیر شده باشد.
بنابر یک گزارش، نفسهای خودروساز ژاپنی به شماره افتاده است. دو تن از مدیران شرکت نیسان که اسمی از آنها به میان نیامده است، در گفتوگو با نشریه فایننشالتایمز از فرصت ۱۲ تا ۱۴ماهه برای نجات نیسان خبر دادهاند.
بهگفته آنها، نیسان در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و به تامین مالی از بازارهای ژاپن و ایالات متحده نیازمند است. ظاهرا نیسان به دنبال یک سرمایهگذار بلندمدت همچون بانک یا گروه بزرگ بیمهای میگردد، تا بتواند بخشی از سهام رنو در این شرکت را خریداری کند. البته گزینههای دیگری همچون فروش بخش بزرگی از سهام شرکت به رقیب دیرینه ولی هموطن یعنی شرکت هوندا هم روی میز قرار دارد. شرکت نیسان اخیرا برای توسعه بلند مدت خودروهای برقی، قراردادی مشترک را با هوندا و میتسوبیشی منعقد کرده است.
بهنظر میرسد شرکت رنو هم قصد دارد در همکاری ۲۵ساله خود با نیسان، بازنگری کند. این شرکت حتی در حال بررسی فروش بخشی از سهام خود در نیسان به هونداست. یک منبع ناشناس در رنو به خبرنگاران گفته است افزایش عمق همکاری نیسان با هوندا میتواند برای رنو هم تاثیرات مثبتی داشته باشد.
کاهش فروش نیسان در ژاپن و ایالات متحده، به کاهش ۲۰درصدی تولید و اخراج بیشاز ۹هزار نفر از کارکنان این شرکت در ماه جاری منجر شد. سود عملیاتی نیسان در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴، ۸۵درصد کاهش یافته و زیان خالص این شرکت نیز به ۹.۳میلیارد ین معادل با ۶۰.۱میلیون دلار رسیده است. خودروساز ژاپنی انتظار دارد با اخراج تعداد بیشتری از کارکنان و همچنین کاهش تیراژ تولید، ۳میلیارد دلار صرفهجویی کند.