«محسن افشارچی»؛ارائه بازتعریف جدید و موفق از مدیریت بومی در زنجان
اقتصاد ایران: زنجان- ۱۱۴۸ روز حضور محسن افشارچی درمدیریت ارشد اجرایی استان زنجان را میتوان تجربهای موفق از استاندار بومی در این منطقه عنوان کرد، تجربهای که خط بطلانی بر برخی تجربههای ناموفق گذشته بود.
خبرگزاری مهر، گروه استانها - رحیم مقدمی*: ۱۱۴۸ روز حضور محسن افشارچی در مدیریت ارشد اجرایی استان زنجان را میتوان تجربهای نو و موفق از استاندار بومی در این منطقه عنوان کرد، تجربهای که خط بطلان بر برخی تجربههای مسئولان استانی وقت که با عملکرد ضعیف و غیرمنطقی خود چالشهایی را در مسیر توسعه استان ایجاد کرده و بدنه نخبه و مدیران بومی را به حاشیه رانده و منکوب کرده بودند، کشید.
مدیریتهای بومی در استان زنجان را باید به قبل و بعد از حضور محسن افشارچی تقسیم کرد، آنچه تجربه مدیریتهای بومی در قبل بود و آنچه محسن افشارچی در کسوت استاندار زنجان توانست ارائه کند، هرچند برخی موارد و ایرادات که طبیعت همه مدیریتها است، در این مقطع زمانی نیز وجود داشت و از سوی دیگر هجمههای سنگین و فشارهای برای تحت تأثیر قرار دادن فرایند وی برای انتصاب برخی مدیران در استان همواره وجود داشت به گونهای که وجود برخی مدیران ناکارآمد و تحمیلی چالشهای را ایجاد کرد ولی خود شخص افشارچی و برخی معاونانش توانستند با مدیریت علمی و صحیح چالشها مانع از تداوم آن شوند.
بی شک اقدامات افشارچی در سمت استانداری زنجان عیار مدیریتی استان را ارتقا داد و سطح انتظارات را از استاندار آینده بالا برد. زنجانیها باید به اعتماد و خودباوری استفاده از نخبگان و نیروهای توانمند خود در سپردن مسئولیتهای استانی برسند، نیروهای توانمند و نخبه زنجانی که در مسئولیتهای کشوری و ملی جزو موفقترین مدیران بوده و هستند ولی در استان به دلیل برخی غرضورزیها و تفکرات مبتنی بر سیاستزدگی برخی سیاسیون، آنچنان که باید نتوانستند موفق عمل کنند.
محسن افشارچی در قامت استاندار دولت سیزدهم در مواجهه با همه چالشها و سنگاندازیها و تفکرات مغرضانه، نگاه و بازتعریفی متفاوت از تعامل با دگراندیشان مدیریت بومی در استان ارائه کرد و توانست طی مدت نزدیک به چهار سال استانداری زنجان، ناترازیها و چالشها را به فرصت تبدیل کرده و بسیاری از منتقدان و کسانی که نگاه موفقآمیزی به آینده مدیریت وی در ابتدای پذیرش مسئولیت استانداری زنجان نداشتند، همه این تفکرات را همسو با خود برای توسعه استان زنجان کرده، توسعهای که امروز در بخشهای مختلف قابل مشاهده است.
بی شک هر عرصه مدیریتی دارای نقاط ضعف نیز هست و همواره وجود برخی متغیرها و فرآیندها باعث میشود چالشهای هم در موفق ترین مدیریتها ایجاد شود که دوران حضور افشارچی در سمت استانداری زنجان نیز بی تأثیر از این فرآیندها نبود ولی آنچه سیستم مدیریتی سکاندار اداره استان زنجان در دولت سیزدهم را متمایز کرده بود تفکر مبتنی بر تخصص و کارآمدی و تعامل با همه سلایق بود که بر چالشها در اکثر مواقع غلبه کرد و روند توسعه استان را شتاب بخشید.
افشارچی مدیریت علمی، میدانی، عملیاتی و تخصص گرا را جایگزین مدیریت شعاری و وعده گرا کرد آنچه امروز استان زنجان شاهد مدیریت محسن افشارچی در سمت استاندار دولت سیزدهم است، نمود عینی از تلاش، خدمت، ایثار مدیریتی و نگاه فراجناحی به توسعه است.
نگاهی که توانست استان زنجان را در شاخصهای مختلف به جهش و پیشرفت قابل توجهی سوق دهد و در بسیاری از شاخصها نیز به عنوان پیشتاز مطرح شد و شاید انتخاب به عنوان استاندار برتر دولت سیزدهم نمود عینی این تلاش و موفقیت است.
زنجان، استان پیشرو و جزو استانهای موفق در زمینه مسکن ملی بوده و مشارکت اقتصادی طی سه سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است، نرخ مشارکت اقتصادی نشانگر جمعیت فعال در بازار کار یک استان بوده و نرخ بالای این شاخص به این معنی است که افراد بیشتری در حال تولید کالا و خدمات بوده و یا حتی دنبال کار هستند و به اقتصاد استان کمک میکنند.
این شاخص در استان در حال حاضر ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کشوری است. کاهش نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، استان را در بالاترین سطح نسبت اشتغال کشوری در سالجاری با ۴۸.۹ درصد قرار داده است. با بررسی همزمان جدول درآمد - هزینه مشخص شد که درآمد خانوارهای استان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشد ۲۶۵ درصد بوده در حالیکه رشد هزینهها در همین مدت ۲۵۳ درصد بوده است. به عبارتی دیگر رشد درآمدها ۱۲ درصد بیشتر از رشد هزینهها بوده و این یعنی رفاه خانوارها در استان بهبود یافته است. جهت سنجش نابرابری درآمدی نیز شاخص ضریب جینی را مدنظر قرار دادیم.
حاصل تلاش سه ساله دولت، این ضریب در روستاها از ۳۵.۵۴ درصد به ۳۲.۲۲ درصد حکایت از کاهش اختلاف طبقاتی در استان دارد و نکته دیگر مثبت شاخصهای بخش اشتغال، افزایش سهم بخش خدمات به ۴۲.۲ است که حاکی از کاهش انباشت نیروی کار در بخش کشاورزی و بیانگر عبور از اشتغال سنتی در رسته فعالیتهای روزآمد است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته و با اولویتدهی به توسعه اقتصادی استان از مسیر همگرایی نهادهای دولتی، افزایش سرمایهگذاری در بخشهای اقتصادی استان و نیز افزایش بهرهوری در واحدهای اقتصادی استان هدفگذاری شد تا از این مسیر افزایش تولید ناخالص داخلی استان حاصل شود.
اهداف میانی جهت نیل به هدف بالادستی تولید ناخالص داخلی استان زنجان شامل افزایش سرمایهگذاری در بخشهای صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری و خدمات، تلاش در افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از تولید ناخالص داخلی، تأمین مالی پروژههای سرمایهگذاری، توسعه و تکمیل زیرساختها برای استقرار سرمایهگذاران، احیای واحدهای راکد و تعطیل از محل حل مشکلات حقوقی و تأمین مالی، ایجاد تنوع در بازارها و محصولات صادراتی و ایجاد و تکمیل زنجیرههای ارزش راهبردی است. نتیجه تلاشهای حدوداً سه ساله در آمارهای رسمی کشور شاخص نرخ بیکاری از ۷.۵ در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۶.۵ در تابستان سال گذشته کاهش پیدا کرد.
و امروز استان زنجان در گام چهاردهم دولتهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، میزبان فرزندی شایسته و توانمند و نخبه ای دیگری برای تصدی پست استانداری زنجان است که باید شهروندان زنجانی با قدر دانستن این فرصت پیش آمده فارغ از جناح بندی ها و سهم خواهی برای توسعه استان، مدیریت ارشد استان را حمایت و همراهی کنند.
سید محسن صادقی که دارای برنامه غنی و تأثیرگذار در زمینه مدیریتی در بخشهای مختلف است، فردی که در مناطق مختلف ایران اسلامی دارای پستهای حساس بوده و توانسته با مدیریت مبتنی بر دانش و تخصص و پرهیز از سیاسیکاری به موفقیت برسد و مدیریت موفق را از خود برجای بگذارد.
زنجانیها باید برای تداوم مسیر توسعه استان زنجان با پرهیز از سهم خواهی و مطالبات غیرمنطقی از هر طیف، نگاه و سلیقه سیاسی با پرهیز از سیاسیکاری و نخبهگریزی، همه با هم در کنار استاندار جدید زنجان برای تداوم توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر استان تلاش کنند.
* مدیر خبرگزاری مهر در استان زنجان