رونمایی از موتور هوش مصنوعی ایرانی اختراعات؛ RIT در آستانه ورود به بازار قرار دارد

اقتصاد ایران: موتور هوش مصنوعی RIT اکنون به۵۰ زبان زنده دنیا خدمات ارائه می‌دهد و صادرات این موتور هوش مصنوعی ایرانی به سایر کشورها را هدف خود قرار داده است.

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT امروز (هشتم مهر ماه) با حضور مدیرعامل مجموعه Research Innovation Teams (RIT) و جمعی از اعضای این شرکت برگزار شد.

خدمات فنی مثل طراحی محصول، ترسیم نقشه فنی و… یکی از خدمات مجموعه RIT است و در کنار آن خدمات مربوط به برندسازی محصول و هم‌چنین، خدماتی مثل آماده‌سازی و ویرایش متن ارائه در ویدیو و ضبط و آماده‌سازی ویدیو برای مسابقات در فهرست خدمات این مجموعه قرار دارد.

این مجموعه حالا اولین موتور هوش مصنوعی اختراعات را راه‌اندازی کرده و قرار است تا یک ماه دیگر آن را برای ورود به بازار عرضه کند و در دسترس کاربران قرار دهد. مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه Research Innovation Teams (RIT)، در نشست خبری رونمایی از این موتور هوش مصنوعی هدف از ارائه RIT Engine را کمک به جوانان ایرانی که به‌عنوان مخترع فعالیت می‌کنند اعلام کرد تا این افراد بتوانند تمام فرایند ایده تا ارائه اختراع خود برای ثبت گواهی آن را به کمک این دستیار هوش مصنوعی که به‌صورت تخصصی برای اختراعات طراحی شده است، انجام دهند.

RIT می‌خواهد یک محصول جهانی باشد و به نیازهای موجود در سایر کشورها هم پاسخ دهد

مدیرعامل مجموعه RIT در معرفی پروژه موتور هوش مصنوعی اختراعات گفت: «کارهای مطالعاتی و مقدماتی این پروژه یک سال پیش آغاز شد. ۴۰ مخترع داخلی که تجربه ثبت اختراع داشته باشند و پنج مشاور خارجی از ایسلند، کره جنوبی، ژاپن، قطر و ترکیه در تیم ما حضور داشتند تا هم بتوانیم از تجربیات‌شان استفاده کنیم و هم بتوانیم از نیازهای موجود در کشورهای خارجی مطلع شویم تا بتوانیم این نیازها را هم پوشش بدهیم.»

به گفته شفقی RIT Engine امروز به ۵۰ زبان مختلف دنیا خدمات ارائه می‌دهد و بنابراین، ورود به مارکت جهانی و فعالیت در سطح بین‌المللی را هدف قرار داده و به‌عنوان یک محصول ایرانی به کشورهای دیگر صادر خواهد شد. مجموعه RIT که در حال حاضر در ایران فعالیت دارد زیر نظر فدراسیون جهانی مخترعین است و در بیش از ۱۱۲ کشور جهان خدمات ارائه می‌دهد. مجموعه ایرانی RIT یکی از چهار شعبه این مجموعه‌ها در دنیاست؛ فدراسیون جهانی اختراعات سه دفتر فعال دیگر هم در کشورهای سوئیس، کانادا و ایالات متحده عربی دارد.

مسعود شفقی می‌گوید فدراسیون جهانی اختراعات با توجه به رشد و توسعه هوش مصنوعی جای خالی یک هوش مصنوعی تخصصی در حوزه اختراعات را احساس کرده و پس از راه‌اندازی مجموعه‌های RIT در چهار کشور مذکور، اولین ماموریت خود را طراحی و راه‌اندازی این هوش‌ مصنوعی قرار داده است. شفقی اکنون مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی استراتژیک این فدراسیون برای راه‌اندازی و پیگیری موتور هوش مصنوعی RIT در دنیا است.

در RIT ENGINE از مرحله اول اختراع که رسیدن ایده به ذهن است تا تمام مراحل بعدی آن پوشش داده می‌شود و این موتور هوش مصنوعی برای همه این مراحل خدمات ارائه می‌کند. مدیرعامل RIT می‌گوید:

هرآنچه که یک مخترع از مباحث حقوقی گرفته تا موارد فنی و اجرایی نیاز دارد در این پلتفرم دیده شده و سرویسی برای آن طراحی شده است. کاربر می‌تواند از همه این خدمات استفاده کند تا بتواند اختراعی متناسب با نیاز و ایده‌ای که در ذهن دارد طراحی کند و آن را برای ثبت کردن و دریافت گواهی ثبت اختراع آماده کند.
- مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه Research Innovation Teams (RIT)
نشست خبری رونمایی از RIT

این موتور هوش مصنوعی ۳ آبان ۱۴۰۳ در یک رویداد با حضور ۱۰۰ نفر از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مخترعین رونمایی خواهد شد و پس از آن، وارد بازار می‌شود و برای استفاده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. خدمات این موتور AI در سه روز اول استفاده رایگان است و پس از آن کاربران باید نسخه پریمیوم آن را نیاز با پرداخت اشتراک ماهانه یا سالانه خریداری کنند. به گفته مدیرعامل RIT هزینه خرید اشتراک برای کاربران ایرانی ۴۸ دلار برای یک ماه است و پرداخت‌های لازم در این موتور به‌صورت بین‌المللی قابل انجام است تا کاربران سایر کشورها هم از آن استفاده کنند.

مجموعه RIT ار همکاری با سازمان ملی هوش مصنوعی استقبال می‌کند

مدتی است که سازمان ملی هوش مصنوعی کشور راه‌اندازی شده اما آن طور که مدیرعامل و فاندر مجموعه RIT می‌گوید این شرکت هنوز ارتباطی با این نهاد برقرار نکرده است: «تا امروز هیچ ارتباطی با سازمان هوش مصنوعی نداشته‌ایم. قطعا تجربه اعضای این سازمان و تخصص کارشناسان این مرکز می‌تواند به رشد ما کمک کنند و بنابراین، ما از تعامل با این سازمان استقبال می‌کنیم.»

مجموعه RIT در نظر دارد تا پایان سال جاری به حداقل ۱۰۰۰ کاربر برسد، چراکه این پلتفرم اساسا کاربر خاص و ویژه‌ای دارد و همگانی به حساب نمی‌آید. البته مدیرعامل این مجموعه پیش‌بینی می‌کند که این موتور هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ پنج هزار کاربر داشته باشد.

شفقی هم‌چنین اعتقاد دارد که با استفاده از این موتور هوش مصنوعی ایران  می‌تواند در عرصه اختراعات موفق‌تر از گذشته ظاهر شود:

در یک سال گذشته ۱۰ هزار گواهی ثبت اختراع در ایران داشته‌ایم که RIT در ۹۶۰ مورد از آن‌ها همراهی و همفکری داشته، نشان می‌دهد که حداقل یک‌دهم در عرصه علمی ایران نقش داشته که به نظر من اتفاق خوبی است. با وجود موتور هوش مصنوعی اختراعات  به جرأت می‌توانم بگویم که از ۵۰۰ ایده ۴۵۰ مورد در ایران ثبت اختراع خواهند شد.
- مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه Research Innovation Teams (RIT)

به دلیل مقاومت صاحبان صنایع در برابر نوآوری کمتر از ۱.۵ درصد از اختراعات در دنیا وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل مجموعه RIT درباره جایگاه ایران در حوزه نوآوری نیز می‌گوید: «طبق گزارش بخش مالکیت‌های فکری سازمان ملل متحد، جایگاه امروز ایران در فهرست کشورهای نوآور بر اساس تعداد افراد نوآوری که در کشور زندگی می‌‌کنند جزو ۵۰ کشور اول دنیا است. اما در همه کشورهای دنیا کمتر از ۱.۵ درصد از اختراعات در دنیا وارد بازار می‌شوند. چون صنایع نسبت به اختراع و نوآوری مقاومت دارد و با این که می‌داند این نوآوری سودآور و کمک‌کننده است اما به خاطر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی که داشته به‌سختی ‌تغییرات را می‌پذیر‌د.»

با این حال، به زعم او توسعه کشور و تولید ثروت از علم فقط با روی آوردن به اختراع و نوآوری میسر می‌شود:

در کشور ما هم اساتید دانشگاه باید آپدیت شوند، هم سازوکارهای دولتی باید بپذیرند که جایگاه گواهی ثبت اختراع بالاتر از مقاله است، برای این که فقط با اختراع است که می‌شود از علم به صنعت و تولید ثروت رسید. این اختراعات هستند که به ما کمک می‌کنند که در تولید ناخالص ملی نقش داشته باشیم تا در نهایت، کشور را به توسعه و رشد برسانیم.
- مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه Research Innovation Teams (RIT)

موتور هوش مصنوعی اختراعات چه مزیت‌هایی دارد؟

با توجه به این که این موتور یک هوش مصنوعی ایرانی است دردسرهای بعضی از ابزارهای هوش مصنوعی برای کاربران ایرانی را ندارد. شفقی در این خصوص می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی به دلیل تحریم در دسترس نیستند یا نیاز به استفاده از فیلترشکن دارند اما موتور هوش مصنوعی ما نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارد.»

موتور هوش مصنوعی RIT برای کاربران بالای ۱۲ سال طراحی شده و کمتر از ۱۲ ساله‌ها به دلیل رعایت موارد قانونی در خصوص گروه‌های سنی اجازه استفاده از این موتور هوش مصنوعی را ندارند. علاوه بر این، به گفته مدیرعامل این مجموعه، خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های امنیتی و نظامی در این پلتفرم رعایت شده و نتیجه سرچ کاربران در موتور RIT از این منظر کاملا پالایش‌شده است.

دیگر مزیت این ابزار ذخیره شدن همه اطلاعاتی است که کاربر در آن وارد کرده است. مدیرعامل و فاندر مجموعه RIT می‌گوید:

زمانی که در این موتور اکانت ساخته می‌شود و از اولین ورود و استفاده از این هوش مصنوعی همه سوالات کاربر، جواب‌‌های AI و... همراه با روز و ساعت و همه جزئیات در این پلتفرم ثبت می‌شود تا اگر روزی مساله حقوقی پیش آمد بتوانیم دیتای ثبت‌شده کاربر را برای احقاق حق او به مراجع حقوقی ارائه کنیم.
- مسعود شفقی، مدیرعامل و فاندر مجموعه Research Innovation Teams (RIT)

هم‌‌چنین، اگر کاربر مایل باشد که نمونه‌های مشابه ایده خودش را پیدا کند تا ببیند پیش از او اختراعی در این حوزه انجام شده یا نه می‌تواند از این موتور استفاده کند تا سایر نمونه‌ها و گواهی‌های ثبت اختراع را همراه با اطلاعات جزئی و شماره آن گواهی ثبت اختراع را دریافت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ