شگفتی‌های‌پل‌های‌معلق ایران

اقتصاد ایران: پلی سیمانی که فقط یک خودرو قابلیت تردد از روی آن را دارد در روستای پشگر شهرستان بهبهان در استان خوزستان، این روزها در فضای مجازی حسابی پر بیننده شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، پل پشگر محلی برای دورهمی اهالی روستای پشگر و تماشای رودخانه مارون است. علاوه بر پل ساده پشگر، پل‌های معلق که برای کوتاه شدن مسیر و دسترسی آسان ساخته شدند، حالا خودشان یک نوع جاذبه گردشگری هستند. پل معلق یک نوع پل است که در آن عرشه (بخش تحمل بار) زیر بندهای تعلیق قرار دارد.

معماری پل‌های معلق در گوشه و کنار جهان علاوه بر اینکه مردم را به وجد می‌آورد، سازه‌های شگفت‌انگیز آنها به‌عنوان جاذبه‌ای دیدنی نیز مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا قرار گرفته‌ است. سابقه پل‌های معلق به اوایل قرن۱۹ می‌رسد و نخستین پل معلق ایران همان پل سفید اهواز است که 9دهه پیش روی کارون ساخته شد. در این گزارش به مهم‌ترین پل‌های معلق کشور نگاهی می‌اندازیم.


لالی، طولانی‌ترین پل کابلی

پل کابلی لالی در شهرستان لالی در شمال شرق خوزستان به پل شهدای لالی نیز معروف است؛ پلی که چشم‌اندازی بی‌نظیر از کارون دارد. پل لالی به طول 460متر و ارتفاع 75متر به‌عنوان طولانی‌ترین پل کابلی ایران و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لالی شناخته می‌شود. نمای این پل در مسیر مسجد سلیمان به سمت لالی دیدنی است. لالی، منطقه قشلاق عشایر بختیاری است.



پل بابلسر، یک جاذبه گردشگری

پل فلزی معلق بابلسر هم قبل از جنگ جهانی دوم و در روزگار پهلوی اول، از سوی مهندسان آلمانی و سوئدی روی بابلرود احداث ‌ شد. این پل قسمت شرقی و غربی بابلسر را به هم وصل می‌کند و راه ارتباطی بابلسر، فریدونکنار و در مسیر شاهراه شرقی غربی استان مازندران است. پل معلق بابلسر با طول ۸۰متر و ارتفاع آن ۱۶متر نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است. ‌



پل پشگر و رودخانه مارون

بین پل‌های معلق مهندسی‌ساز در کشور که ماشین‌رو هستند، پل روستای پشگر هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ پلی با عرض حدود 5متر که از روی رودخانه مارون می‌گذرد و فرصتی برای دورهمی اهالی یا گردشگران ایجاد کرده ‌است. روستای پشگر در شمال بهبهان در استان خوزستان در اطراف سد مارون قرار دارد و رودخانه مارون از دل روستا می‌گذرد. محلی‌ها برای عبور و مرور از این پل استفاده می‌کنند. 



سفید، نخستین پل کابلی

یکی از پل‌های معروف اهواز پل سفید نام دارد که لقب نخستین پل معلق ایران را به نیز دوش می‌کشد. پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران یکی از ۸پلی است که روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده ،2قسمت شهر را به ‌هم متصل می‌کند  و  به‌نوعی نماد اهواز است ‌

10 پل اهواز در خوزستان با داشتن ۱۰پل، به شهر پل‌ها مشهور است

460 متر پل لالی ‌ به‌عنوان طولانی‌ترین پل کابلی ایران‌شناخته می‌شود

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ