زالی: سوش‌های جدید کرونا و ۲ پیک آنفلوآنزا؛ تهدید همزمان در فصل سرد

اقتصاد ایران: دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ویژگی‌های سوش‌های جدید کرونا و هم‌پوشانی آن با آنفلوآنزا در فصل سرما، بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون در گروه‌های پرخطر تاکید کرد. وی هشدار داد که تغییرات فصلی و شرایط اکولوژیک به شیوع ویروس‌های تنفسی کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه فصل سرما همراه با تغییرات اکولوژیکی شرایط را برای شیوع بیماری‌های تنفسی، از جمله آنفلوآنزا و کرونا، فراهم می‌کند، اظهار داشت که سوش‌های جدید ویروس کرونا از خانواده "اومیکرون" همچنان تهدیدی جدی برای سلامت عمومی هستند. به گفته او، این سوش‌ها با قدرت ایمنی‌گریزی و انتقال بیشتر، موجب افزایش موارد ابتلا به کرونا شده‌اند، هرچند میزان مرگ‌ومیر نسبت به امواج قبلی کمتر است.

چرا بیماری‌های تنفسی در زمستان افزایش می‌یابند؟

دکتر زالی توضیح داد که تغییرات فصلی باعث سازگاری ویروس‌های تنفسی با شرایط محیطی می‌شود و همچنین حضور بیشتر انسان‌ها در فضاهای بسته، به افزایش انتقال این ویروس‌ها کمک می‌کند. این پدیده به ویژه برای ویروس‌های سرمادوست مانند آنفلوآنزا و کرونا نگران‌کننده است.

دو پیک آنفلوآنزا در عرصه جهانی

وی افزود که آنفلوآنزا معمولاً دو پیک در طول سال دارد؛ پیک اول از اواسط مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان ادامه می‌یابد. پیک دوم نیز معمولاً از اواسط دی ماه شروع می‌شود. این ویروس‌ها به ویژه در کودکان و سالمندان، که ایمنی کمتری دارند، شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. زالی همچنین به ویروس‌های سین‌سیشیال اشاره کرد که موجب ایجاد اختلالات تنفسی بیشتر می‌شوند.

سوش‌های جدید کرونا و همپوشانی با آنفلوآنزا

به گفته زالی، سوش‌های جدیدی از خانواده اومیکرون، به خصوص سویه KP3، با دو جهش ژنتیکی جدید شناسایی شده‌اند. این جهش‌ها باعث افزایش قدرت انتقال و ایمنی‌گریزی این سوش‌ها شده است. وی اضافه کرد که این ویروس‌ها می‌توانند همپوشانی خطرناکی با آنفلوآنزا و سایر ویروس‌های تنفسی در فصل سرما داشته باشند.

توصیه‌های بهداشتی و اهمیت واکسیناسیون

زالی توصیه کرد که افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی، و افرادی که از داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. وی تاکید کرد که زمان طلایی برای تزریق این واکسن اواخر شهریور و اوایل مهرماه است، چرا که دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی در بدن ایجاد شود.

اشتباهات رایج درباره واکسن آنفلوآنزا

زالی در ادامه افزود که واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند به طور کامل از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند، زیرا ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا متفاوت هستند. همچنین، اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بر اساس مطالعات مختلف بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده است.

نتیجه‌گیری:

فصل سرد همراه با شیوع همزمان ویروس‌های کرونا و آنفلوآنزا تهدیدی برای سلامت عمومی است، به ویژه برای گروه‌های پرخطر. رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون به موقع می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. در عین حال، سوش‌های جدید کرونا با قدرت انتقال و ایمنی‌گریزی بیشتر همچنان نیازمند توجه جدی هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ